اسماعيل براري در آستانه برگزاري سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر:

پخش دیجیتالی فیلم‌ها تحولي خوب در سینمای ایران

پخش دیجیتالی فیلم‌ها به عنوان یک اتفاق دیرهنگام اما بسیار خوب برای سینمای ایران در تمامی دنیا سال‌هاست که رواج پيدا كرده و در ایران هم دیر یا زود باید این اتفاق می‌افتاد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ اسماعیل براری کارگردان سینما در گفتگویی به شرح نظرات خود در خصوص جشنواره فجر پرداخت و ابتدا با اشاره به بخش بین الملل جشنواره فجر اظهار داشت: هر جشنواره ای که نامش بین المللی است باید فیلم های ارزشمند و روز سینمای جهان را به نمایش درآورد واین مسلم است و جشنواره فجر هم از این مستثنا نیست.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بخش بین الملل جشنواره فجر انتظار او را  برآورده نکرده است، گفت: به نظرم بخش بین الملل جشنواره ظرف سال‌های اخیر افت کرده است. چون دهه 60 که من دانشجو بودم، استقبال از بخش بین الملل خیلی بیشتر بود و صف‌های طولانی برای تماشای فیلم موجود بود، در حالی که در سال های اخیر چنین نبوده است.
وی در ادامه افزود: در دهه 60 بخش بین الملل جشنواره فجر فیلم های به روزتری را پخش می کرد. به طور مثال فیلم ایثار تارکوفسکی تازه در یکی از جشنواره ها معتبر به نمایش درآمد و خیلی زوددر جشنواره آن سال نمایش داده شد. در حالی که در سال های اخیر به این شکل نبوده است و کمتر شاهد چنین اقداماتی در بخش بین الملل بوده‌ایم.
وی با اشاره به مشکلات بخش بین الملل جشنواره اظهار داشت: برای نمایش بسیاری از فیلمها در ایران مشکلاتی وجود دارد. بسیاری از فیلم ها به گونه‌ای هستند که نمی‌توان آنها را کامل نمایش داد و با توجه به اینکه جشنواره مالک فیلم ها نیست، صاحبان آن فیلم حاضر نیستند که فیلم‌شان را به جشنواره فجر بدهند و همین باعث می‌شود که هر فیلمی را نتوان در جشنواره نمایش داد.
کارگردان فیلم سینمایی "12 صندلی" پخش دیجیتالی فیلم‌ها را یک اتفاق دیرهنگام اما بسیار خوب برای سینمای ایران دانست و بیان داشت: این تنها مربوط به ایران نیست و در تمامی دنیا سال‌هاست که پخش فیلم‌ها دیجیتالی شده است و در ایران هم دیر یا زود باید این اتفاق می‌افتاد.
وی در این رابطه به بیان خاطره‌ای پرداخت و افزود: 10 سال پیش یکی از فیلم‌هایم به جشنواره‌ای در آلاسکا راه پیدا کرد و برای فرستادن آن باید کپی 35 میلیمتری را می‌فرستادم. حجم کپی 35 خیلی زیاد است و با کلی مشکلات به دست آن جشنواره رسید، اما آن‌ها ایمیل زدند که در سینماهای ما دیگر پخش 35 وجود ندارد و فیلم‌ها دیجیتالی پخش می‌شود و از من عذر‌خواهی کردند!
وی اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از جشنواره‌ها دیگر فیلم ها را با کپی 35 قبول نمی کنند و تنها کپی دیجیتال مورد قبول آن‌هاست. بنابراین این اتفاق کمی دیرهنگام است، اما خوب است و می تواند حرکتی رو به جلو برای سینمای ایران باشد.
کارگردان روز باران در خصوص حل اختلافات پیش آمده در سینما به زودی اظهار تردید کرد وبیان داشت: متاسفانه در مملکت ما فرهنگ گفتگو و نقد پذیری بسیار ضعیف است و من نمی دانم آیا جشنواره می تواند یک شبه این فرهنگ را ایجاد کند.
کارگردان فیلم "گزارش مریم" بودن بخش سینمای مستند را در جشنواره فجر یک ضرورت دانست و گفت: باید به همه فیلم ها اجازه نمایش داده شود. باید جشنواره بخش های مختلف داشته باشد و فیلم مستند هم یکی از بخش های مهم سینمای جهان است و باید در جشنواره فجر فرصتی برای دیده شدن داشته باشد.
وی در ادامه افزود: باید بخش فیلم کوتاه و حتی فیلم های نوظهور هم در جشنواره فجر حضور داشته باشند تا استعدادها بیش از پیش شناخته شوند و با دیدگاه‌های متفاوت در سینمای کشورمان آشنا شویم. خصوصا فیلم های نوظهور که می تواند تلفیقی از فیلمهای مختلف باشد و گاهی در هیچ دسته از فیلم ها قرار نمی گیرد. اما تکنیک های موجود در این نوع فیلم ها در برخی موارد می تواند سینمای نه تنها ایران بلکه جهان را دچار دگرگونی کند.
این کارگردان سینما با اشاره به طبیعی دانستن تولید بیشتر فیلم در هر سال ،گفت: با توجه به اینکه رشد جمعیت داشته‌ایم و افرادی که در سینما فعال بوده اند نیز بیش از گذشته شده اند، بالا رفتن آمار تولید به هیچ وجه عجیب نیست.
وی افزایش تولید فیلم رادر صورت افزایش تعداد سالن های سینما در کشور مفید دانست و گفت: امیدوارم مسئولین فکری برای اکران این همه فیلم داشته باشند. زیرا بااین وضعیت از 100 فیلم تولید شده در سال در بهترین حالت 50 فیلم امکان نمایش خواهند داشت و این یعنی 50 فیلم دیگر هیچگاه رنگ پرده را نخواهند دید.
کارگردان فیلم "رقص شیطان" وضعیت اکران را در سال های اخیر چندان مناسب ندانست و تصريح كرد: برخی فیلم ها 3 تا 5 ماه روی پرده اکران باقی می‌مانند، در حالی که برخی دیگر از فیلم ها حتی یک ماه هم نمی توانند اکران خوبی داشته باشند و به طور مثال تک سئانس اکران می شوند.
اسماعیل براری سینمای ایران را برای دنیا بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: سینمای نوین ایران بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفته است و باید قدر آن را بدانیم، زیرا بسیاری از روسای جشنواره های خارجی اعتقاد دارند همانطور که هر هتل اروپایی یک فرش ایرانی برای زیبایی در سالن خود پهن کرده است هر فستیوال اروپایی هم با فیلم های ایرانی منظر خود را زینت می بخشد.
وی  اظهار داشت: سینمای ایران نیاز به حمایت مسئولین دارد، زیرا با سینما می توان بسیاری از پیام های خود را به گوش جهانیان رساند و همچنین جوانان زیادی را هم در این مملکت می توان به سر منزل مقصود رساند. جوانانی که تازه وارد سینما شده اند و تمام عشق و زندگی شان را برای این سینما می خواهند بگذارند./ص
 
برچسب ها: سینما ، جشنواره ، فیلم فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.