ادامه ديدارهاي مهمان پرست در ترکيه

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران و رييس مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه اي اين وزارتخانه در ادامه ديدارهايش در ترکيه با معاون حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکيه ديدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به  نقل از  خبرگزاري تي آر تي ترکيه ؛ مهمان پرست ضمن اينکه روابط ترکيه و ايران راهبردي دانست به حساس بودن شرايط منطقه اشاره و بر لزوم همکاريهاي ايران و ترکيه به عنوان دو کشور بزرگ و مهم منطقه براي حل مشکلات منطقه تاکيد کرد و آن را نيازي ضروري براي منطقه خواند.

وي با اشاره به اينکه ، ممکن است حساسيت هايي در افکار عمومي دو کشور وجود داشته باشد، گفت: با سياست هاي درست مقامات دو کشور اين حساسيت ها بايد مرتفع شود.سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ، اراده مقامات ايران و ترکيه را براي ايجاد ثبات و آرامش در منطقه يادآور شد و گفت: مقامات ايران و ترکيه بايد ارتباطات متقابلي با رسانه هاي همگاني کشور مقابل داشته باشند و براي رفع حساسيتها به طور متقابل تلاش کنند.

وي گفت: مبناي ما براي حل بحران هاي منطقه اي تاکيد بر حقوق مردم و دمکراسي است و رژيم صهيونيستي و حاميانش به روابط خوب و دوستانه بين کشورهاي اسلامي منطقه تمايل ندارند.مهمان پرست افزود: کشورهاي منطقه بايد با کمک يکديگر وضعيتي مناسب، باثبات و امن ايجاد کنند و با توجه به ريشه هاي مشترک تاريخي، فرهنگي و اعتقادي بين ايران و ترکيه و علاقه عميق و عاطفي بين مردم دو کشور ، اين امر ميسر خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران تصريح کرد: ما در کنار يکديگر مي توانيم آينده خوبي براي منطقه ايجاد کنيم و اين مساله از طريق همکاري هاي دوجانبه و چندجانبه ميسر مي شود.سخنگوي وزارت امورخارجه با اشاره به دعوت از  «عمر چليک» براي سفر به تهران و کمک به گسترش همکاريهاي رسانه اي دو کشور گفت: ما به دنبال اقتدار و عزت کشورهاي اسلامي منطقه هستيم و ترکيه جايگاه ويژه اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دارد و اميدواريم که با کمک يکديگر در راستاي صلح و آرامش و ممانعت از خشونت ها گام برداريم.

عمر چليک معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکيه و مسوول روابط خارجي اين حزب هم گفت: در ديدار با مهمان پرست همه مسائل منطقه ، اوضاع سوريه ، تحولات يمن ، بحرين و تونس بررسي شد.وي با اشاره به اينکه در مورد استقرار موشکهاي پاتريوت ناتو در ترکيه نيز طرفين در اين ديدار ديدگاه هاي خود را بيان کردند ، گفت: روابط دو جانبه و روند رو به توسعه اقتصادي دو طرف از ديگر محورهاي گفت وگوهاي امروز بود.

معاون حزب حاکم ترکيه با اشاره به دعوت وي براي ديدار از ايران گفت: اميدوارم اولين سفر خارجي خود در بعد از تصدي مسووليت روابط خارجي حزب عدالت و توسعه را به ايران انجام دهم.چليک گفت: طرفين در اين ديدار در زمينه فراهم آوردن زمينه مناسب براي ديدار مسوولان امور رسانه ها و روشنفکران دو کشور با مقامات بلندپايه دو کشور به توافق رسيدند.

وي با اشاره به اينکه ايران و ترکيه شايد در برخي مسايل با يکديگر اختلاف ديدگاه داشته باشند ، گفت: ولي اين اختلاف ديدگاهها مانعي بر سر روابط خوب دو کشور نيست و نخواهد بود.مهمان پرست بعد از ديدار با عمر چليک با حضور در محل وزارت خارجه ترکيه با سلجوق اونال سخنگوي وزارت امورخارجه ترکيه ديدار کرد.

طبق برنامه اعلام شده، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران امروز همچنين با احمد سوور سخنگو و مشاور مطبوعاتي رييس جمهوري، ناجي کورو معاون وزيرخارجه ترکيه،  کمال اوزترک مديرکل خبرگزاري آناتولي، عمر اونهان معاون منطقه اي وزارت امورخارجه و ابراهيم شاهين مديرکل راديو تلويزيون دولتي ترکيه «تي.آر.تي» ديدار خواهد کرد.
برچسب ها: مهمانپرست ، ترکیه ، دیدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار