زيباري:

حضور تروريستها ؛ عامل به رسميت نشناختن ائتلاف مخالفان سوريه از سوي عراق

وزير امور خارجه عراق گفت جبهه النصره که آمريکا آن را در فهرست گروههاي تروريستي قرار داد جزء ائتلاف ملي مخالفان سوريه است به همين سبب اين ائتلاف را به رسميت نشناختيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  روزنامه الوطن ؛ هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق در گفتگو با اين روزنامه درباره اينکه چرا موضع عراق در برابر سوريه در مقايسه با ساير کشورها، نرم تر است، گفت: اين مسئله به ميزان شناخت و آگاهي ما از اوضاع داخلي سوريه بر مي گردد. اوضاع سوريه پيش از هر کشوري براي عراق اهميت دارد؛ زيرا هرگونه تغييري در سوريه در درجه اول بر عراق تاثير مي‌گذارد. به همين سبب تلاش کرديم براي حفظ منافع عراق نه به سبب علاقه به نظام سوريه يا هر طرف ديگري، موضع ميانه خود را حفظ کنيم. 

وي در پاسخ به اين سوال که آيا راه حلي براي بحران سوريه متصور مي‌شود يا خير گفت: با وجود کشتارهايي که طي اين چند وقت رخ داده است،‌ خوش بين هستم و به راه حلي سياسي ايمان دارم. اما بايد يک معجزه رخ دهد؛ زيرا روابط نظام سوريه و مردم به کلي خراب شده است. ما همزمان تلاش مي‌کنيم با نظام سوريه و مخالفان تماس داشته باشيم تا بتوانيم به راه حلي براي بحران سوريه دست يابيم. قرار است هيئتي از مخالفان «واقعي» نظام سوريه که خارج از ائتلاف ملي مخالفان قرار دارند، تا چند وقت ديگر به بغداد سفر کند و ميشل کيلو نيز در اين هيئت حضور خواهد داشت. 

هوشيار زيباري در پاسخ به اين سوال که آيا سفر هيئت مخالفان سوريه آغازي براي طرح عراق در جهت حل بحران سوريه خواهد بود، گفت: ما هيچ مشکلي با طرف هاي سوري نداريم. اما در چارچوب اتحاديه عرب، ائتلاف ملي مخالفان سوريه را به رسميت نشناختيم زيرا جبهه النصره که آمريکا آن را در فهرست تروريسم قرار داده است، جزء ائتلاف ملي مخالفان سوريه است. 

وزير امور خارجه عراق در ادامه گفت: برداشت من اين است که در اوايل سال آينده ممکن است تغييراتي در موضع جامعه بين الملل درباره ادامه بحران سوريه به وجود آيد. همه شاخص ها و نشانه ها مي گويد که بايد اقدامي صورت گيرد؛ زيرا اين فاجعه و بحران انساني بايد حل شود. اما نه به آن شکل که در عراق يا ليبي رخ داد. وزير امور خارجه عراق درباره اوضاع امنيتي اين کشور گفت: به سبب افزايش مهارت امنيتي و هوشياري شهروندان اوضاع امنيتي عراق رو به بهبود است و عمليات تروريستي که روزانه در چندين مکان رخ مي‌داد، کاهش يافته است. 

زيباري درباره اختلاف دولت فدرال با دولت منطقه کردستان عراق گفت: بين دوطرف تنش سياسي وجود دارد اما اين اختلاف در چارچوب قانون اساسي قابل حل است. وي اطمينان داد تنش مذکور به نقطه رويارويي يا جنگ نرسيده است؛ زيرا جنگ به نفع هيچ يک از دو طرف نيست.  تلاش هاي براي دست يابي به توافق بين گروه هاي عراقي ادامه دارد و به زودي کارشناسان امنيتي و سياسي براي حل بحران نشست برگزار خواهند کرد.
برچسب ها: زیباری ، عرافژق ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار