رئیس اداره مخطوطات این سازمان ازنگهداری قرآن مترجم و مذهّب بسیار نفیس به دستخط محمدبن یوسف اباری سیدالخطاط قرن هشتم هجری قمری درکتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی خبرداد.

به‌ گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد سید محمدرضافاضل هاشمی با بیان این مطلب افزود: این اثرمعنوی وهنری در دهم شعبان سال 737 کتابت شده و مشتمل بر جزه بیست و سوم تا سی‌ام قران کریم می‌باشد و متن آن به خط ریحان و ترجمه آن ترکی کهن و به خط رقاع بوده وبا مرکب مشکی برروی کاغذ نباتی آهار مهره سمرقندی در365 برگ و درابعاد 5/35× 5/25 سانتی متر کتاب آرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد : دو صفحه افتتاح این نسخه بسیارنفیس دارای دوسرلوح با نقوش هندسی ودوکتیبه مذهّب می باشد وسرسوره ها نیز به کتیبه های مذهّب ومرصّع عالی وخوش طرز ومختلف الطرح با نشان حاشیه خدنگی ونشانه ها ی حواشی شمسه وقندیل به زر وزرنگار ولاجور مزیّن شده وفواصل آیات شریفه با گل های شش پر زرین آراسته گردیده واسم جلاله درهمه جای این نسخه به زر وتحریر وعناوین تفسیر آن به شنگرف تزیین شده است.

فاضل هاشمی با بیان اینکه این که پشت صفحه‌ی آغازین نسخه دارای یک شمسه ترنج مذهّب ومرصّع با تقسیمات هندسی ونقوش زیبای اسلیمی و ختایی طراحی شده افزود: علاوه بر لوح مذهّب ومرصّع در دو صفحه اول بین آنها نقوش اسلیمی با پیچ و خم ختایی به نحو دل‌انگیزی طراحی شده است. افزود : ازویژگیهای این اثر زیبای هنری ومعنوی قرن هشتم هجری قمری خطوط ریحان و رقاع ونسخ تحریری وترجمه ترکی جغتایی ،تفسیر ، وتزیین و تذهیبات فوق العاده زیبا ی آن می باشد.

وی ادامه داد: جلد این نسخه تیماج ضربی است که درون آن کاغذ نقش دارسفید وبرون تیماج عنابی با ترنج ودوسرترنج ضربی گره بندی لبه دار می باشد که با یک ترنج درلبه ودوترنج گره بندی درعطف آن به نحو بسیارزیبا وچشم نوازی تزیین شده است.

لازم به ذکر است گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با برخورداری حدود 17 هزارنسخه قرآن خطی بسیار نفیس شامل مصاحف شریف منسوب به دستخط مبارک ائمه اطهار (علیهم السلام) وقرآن های نفیس ازسده های نخستین اسلامی تا حال حاضر به عنوان غنی ترین گنجینه قرآن های خطی در منطقه و جهان اسلام محسوب می شود./ع

برچسب ها: نگهداری ، نسخه ، نفیس ، کتابخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.