مشهد/

لنزهای رنگی را از آرايشگرها خريداری نکنيد

استاديار گروه چشم پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد از شيوع بالاي بيماري زخم قرنيه باکتريال در کشور خبر داد و گفت: بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته، فشار داخل چشمي 30درصد افراد مبتلا به اين عارضه افزايش پيدا کرده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،  سيامک زارعي که رتبه اول در بخش محققين جوان  هجدهمين جشنواره رازي را به خود اختصاص داده است، با بيان اين که اگر فشار داخل چشمي بالا باشد،بطور قطع عوارض زخم قرنيه نيز افزايش مي‌يابد،افزود:آناليزها درباره بيماري زخم قرنيه باکتريال مشخص کرد فشار داخل چشمي اغلب کساني که زخم شديدتري دارند و يا از مشکلات ديگري در ناحيه قرنيه و چشم رنج مي‌برند، بيشتر است و شايد بتوان گفت که درمان آن از عوارض بيشتر جلوگيري کند.

 وي درباره انواع زخم هاي قرنيه  گفت: اين زخم ها به دو نوع عفوني و غيرعفوني تقسيم مي‌شوند، اما نوع عفوني آن در ايران شايع‌تر است و يکي از اورژانس‌هاي مهم چشمي محسوب مي‌شود.

 زارعي افزود: زخم قرنيه چشمي با ريشه عفوني مي‌تواند عامل باکتريال،قارچي يا ويروسي داشته باشد و در اين ميان بروز تروماي چشمي مانند ضربه شاخه درخت به چشم و يا استفاده از لنزهاي تماسي بيشترين موارد آسيب به چشم بوده است.

به گفته وي،اگر فردي با لنز بخوابد، ريسک ابتلا به عفونت قرنيه تا 20برابر افزايش مي‌يابد و نکته مهمتر اين که لنز بايد از بينايي‌سنج يا چشم پزشک خريداري و بهداشت استفاده و نگهداري آن دقيق آموزش و رعايت شود. 

اين فوق‌تخصص فلوشيپ قرنيه تأکيد کرد: به هيچ وجه افراد نبايد حتي لنزهاي رنگي را از آرايشگرها خريداري کنند، چراکه در مواردي که استفاده از اين لنزها ايجاد عفونت کرده با وجود انجام اقدامات درماني منجر به نابينايي فرد شده است. 

زارعي درباره تأثير تغذيه بر مشکلات چشمي اظهار کرد: بنظر نمي‌رسد تغذيه در درمان عارضه‌هاي چشمي تأثير چنداني داشته باشد، اما بطورکلي بايد توصيه کرد افراد تغذيه سالمي داشته باشند و سبزيجات و انواع ميوه را در برنامه غذايي خود قرار دهند. 

وي همچنين گفت: شايع‌ترين علت مراجعه افراد به بيمارستا‌ن‌ها در حوزه بيماري‌هاي چشمي، آب مرواريد است که مهمترين عامل بروز آن افزايش سن و پيري است./ب

برچسب ها: نخریدن ، لنز ، آرایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.