اديب، فيلسوف و عارف معاصر 73 ساله مي شود

دكترحسين محي الدين الهي قمشه اي، عارف، فيلسوف، اديب، سخنران، مترجم و نويسنده معاصر ايراني است كه در زمينه ادبيات، هنر و عرفان فعاليت مي كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، دكترحسين محي الدين الهي قمشه اي، عارف، فيلسوف، اديب، سخنران، مترجم و نويسنده معاصر ايراني است كه در زمينه ادبيات، هنر و عرفان فعاليت مي كند.
دكتر حسين الهي قمشه اي فرزند فقيد مهدي الهي قمشه اي و خانم طيبه تربتي در 14 ديماه 1318 درتهران بدنيا آمد.
تحصيلات ابتدائي، متوسطه و دانشگاهي را به ترتيب در دبستان دانش، دبيرستان مروي و دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران تا درجه دكتري به پايان رساند و نيز تحصيلات حوزوي و سنتي را نزد پدر و استادان ديگر دنبال كرد.
پدر وي، فيلسوف، مجتهد، استاد دانشگاه، شاعر و مترجم برجسته قرآن بود و روان ترين و معتبرترين ترجمه فارسي قرآن از كارهاي وي است.
دكتر قمشه اي پس از پايان تحصيلات دانشگاهي به كار تدريس در دانشگاه تهران و ساير مراكز آموزش عالي در داخل و بعدها در خارج كشور پرداخت و در كنار آن به تأليف و ترجمه در زمينه عرفان و ادبيات و زيبايي شناسي وي قريب به يك سال رياست كتابخانه ملي ايران را برعهده داشت.
وي داراي همسر و دو فرزند يك پسر به نام شاهد و يك دختر به نام شادي است.
همسرش، پروين زندي، داراي درجه دكتري در رشته علوم و صنايع غذايي بوده و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و مولف و مترجم كتابها و مقالات متعدد در زمينه علوم غذايي است.
آرمان مهم زندگي دكتر الهي قمشه اي، آشنا كردن انسانها، بخصوص جوانان و نوجوانان است با لذت هاي متعالي كه از زيبايي، دانايي و نيكويي سرچشمه مي گيرند.
وي اين لذات را مائده هاي آسماني و غذاي روح مي داند و معتقد است همه جنگها و فسادها در عالم در اثر بي اعتنايي به اين مائده هاي آسماني است.
دكتر قمشه اي داراي تأليفات و ترجمه هاي متعددي است مجموعه اي از سخنراني هاي وي كه به زبان هاي فارسي و انگليسي در سازمانها و دانشگاه هاي داخل و خارج ايران ايراد شده و به صورت نوارهاي صوتي و تصويري در زمينه هاي متنوع عرفان، ادبيات و هنر عرضه شده است.
لازم بذكر است كه جاذبه كلام وي آنقدر زياد بوده كه بر روي طيف وسيعي از مخاطبان داخل و خارج كشور، داراي اثرگذاري عميقي بوده است.
وي داراي آثار مكتوب بسياري است كه مي توان به آثاري از قبيل، گزيده فيه ما فيه(مقالات مولانا) تلخيص و شرح، گزيده گلشن راز(شيخ محمد شبستري)، رباعيات حكيم عمر خيام(ويرايش و پيشگفتار) و مناجات منظوم حضرت علي(ع) (پيشگفتار) اشاره كرد.
وي همچنين آثار صوتي و تصويري بسيار ديگري را از قبيل، حافظ شناسي، شرح گلشن راز، شرح مثنوي، مكاتب ادبي و هنري نيكويي زيبايي دانايي، ادبيات انگليسي، اخلاق اسلامي، موسيقي در آينه ادبيات، مسيح و خردمند چهارم و صلح و عدالت در اسلام دارد.
دكتر الهي قمشه اي به همراه همسرش به منظور عرضه معارف ادبي و عرفاني ايران و جهان به صورت هاي مختلف در اسفندماه 1381 اقدام به تأسيس موسسه فرهنگي هنري الهي قمشه اي كردند.
در رابطه با ساير فعاليت هاي وي مي توان به عضو هيئت موسس، رئيس هيئت مديره موسسه فرهنگي هنري الهي قمشه اي، مديرمسئول و سردبير فصلنامه چليپا- نشريه خط و خوشنويسي و هنرهاي سنتي، عضو آكادمي تمنوس(انگلستان) و عضو شوراي مشورتي نشريه Mawlana Rumi Review (انگلستان) اشاره كرد./ي2
برچسب ها: الهی قمشه ای ، ادیب ، مترجم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار