شکایت از ممنوعیت پخش شبکه‌های ایرانی

شرکت ماهواره‌ای بین‌المللی "شبکه ارتباطات ماهواره‌ای" با انتقاد از تصمیم غیرقانونی شرکت هیسپاست برای حذف برنامه‌های شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی ایران از روی ماهواره اعلام کرد: علیه این شرکت ماهواره‌ای اسپانیایی شکایت می‌کند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، شبکه ارتباطات ماهواره‌ای(اس‌تی‌ان)روز گذشته (۱۸ دی، ۷ ژانویه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ممنوعیت پخش برنامه‌های این دو شبکه غیرفارسی‌زبان ایران باید هر چه زودتر متوقف شود.

این تصمیم شرکت بین‌المللی شبکه ارتباطات ماهواره‌ای که مقر آن در اسلوونی است پس از آن گرفته شد که شرکت هیسپاست فرستنده آن شرکت را که برنامه‌های دو شبکه ماهواره‌ای ایرانی از آن پخش می‌شد، مسدود کرد.

شرکت بین‌المللی شبکه ارتباطات ماهواره‌ای در نامه‌ای به شرکت ماهواره‌ای هیسپاست نوشت: «ما مبنای قانونی درخواست شما را ارزیابی کردیم و هیچ زمینه قانونی برای پایان دادن به ارسال برنامه‌های آن دو شبکه بر روی ماهواره نیافتیم.»

شبکه ارتباطات ماهواره‌ای گفت: درخواست‌های شرکت هیسپاست مبنی بر حذف برنامه‌های این دو شبکه ایرانی را پیشتر یک بار در ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۲ آوریل ۲۰۱۱) و دومین بار در ۴ فروردین ۱۳۹۱ (۲۳ مارس ۲۰۱۲) بر اساس مقرارت اتحادیه اروپا برای "اعمال اقدام‌های محدودکننده علیه افراد، نهادها و سازمان‌های خاص ایرانی" مورد بررسی قرار داد.

در همین حال، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس با شبکه پرس تی‌وی گفت: «اقدام‌های محدودکننده اتحادیه اروپا علیه ایران که بر بخش‌های انرژی، مالی، بازرگانی و حمل‌ونقل متمرکز است اصولی را شامل نمی‌شود که بر اساس برخی شبکه‌های ماهواره‌ای همچون یوتل‌ست چنین گامی را بردارد. تحریم‌های اتحادیه اروپا مشمول حذف پخش برنامه‌های این دو شبکه نیست.»

گفتني است؛ شرکت اسپانیایی هیسپاست شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی را از اول دی (۲۱ دسامبر) از ماهواره خود حذف کرد.

این شرکت همچنین به شرکت اورون، دیگر شرکت خدمات ماهواره‌ای دستور داده است تا ارسال امواج این دو شبکه بین‌المللی را متوقف کند.

بخشی از سهام شرکت هیسپاست متعلق به شرکت یوتل‌ست است؛ مدیرعامل فرانسوی-اسرائیلی یوتل‌ست عامل موج اخیر حملات علیه رسانه‌های ایران در اروپا دانسته می‌شود.

اورون می‌گوید قطع شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی به دنبال اقدام مشابه شرکت فرانسوی یوتل‌ست صورت می‌گیرد که پیش‌تر پخش چندین شبکه ماهواره‌ای و ایستگاه رادیویی ایرانی را متوقف کرده است.

این شرکت می‌گوید، این شبکه‌ها «به خاطر تعبیر گسترده‌تر از قوانین اتحادیه اروپا» از ماهواره حذف می‌شوند.

براساس اين خبر به نقل از ستاد حقوق بشر؛ روز شنبه نیز بر روی برنامه‌های شبکه عربی زبان العالم ایران بر روی ماهواره نایل‌ست پارازیت ارسال شد.

این نخستین بار نیست که در سیگنال‌های شبکه‌های ایرانی اختلال وارد می‌شود.

همچنین شرکت ارتباطات ماهواره‌ای آسیا(آسیاست) که دفتر آن در هنگ‌کنگ است، نوامبر سال گذشته میلادی پخش شبکه پرس تی‌وی و سایر شبکه‌های ایرانی را در شرق قاره آسیا قطع کرد.

همچنین، شرکت‌های ماهواره‌ای یوتل‌ست و اینتل‌ست ماه اکتبر و تحت فشار اتحادیه اروپا پخش برنامه‌های چند شبکه ماهواره‌ای ایران را ممنوع کردند.

با این حال، اتحادیه اروپا ادعای این شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی را رد می‌کند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: ماهواره ، شکایت ، هیسپاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار