17 روز مانده تا جشنواره سی و یکم فیلم فجر؛

کیوان کثیریان: هیات انتخاب باید پاسخگوی ضایع شدن حق برخی از فیلم سازان باشد

هیات انتخاب فیلم های جشنواره در صورت انتخاب نادرست باید پاسخ ضایع شدن حق برخی از فیلم ها را بدهند.

کیوان کثیریان، منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص هیات انتخاب و فیلم های منتخب، گفت: ترکیب هیات انتخاب نسبت به سال گذشته دولتی تر بودند و چند نفر غیر سینمایی که با نگاه دموکراسی و غیرتخصصی فیلم ها را انتخاب کردند.
وی ادامه داد: زمان درستی و یا نادرستی انتخاب فیلم ها را ثابت می کند و با نمایش برخی از آثار مسابقه دلیل انتخاب نشدن فیلم ها معلوم می شود.
کثیریان ضمن اشاره به شک برانگیز بودن حذف برخی از فیلم ها عنوان کرد: براساس تجربه حذف برخی از فیلم ها از جمله آثار روح الله حجازی و امیرحسین ثقفی، با توجه به کارنامه قبلی آن ها جای تعجب است.
وی ضمن انتقاد از حذف شدن بخش خارج از مسابقه از جشنواره فیلم فجر افزود: در صورت حذف نشدن بخش خارج از مسابقه بسیاری از فیلم های انتخاب نشده دیده می شد همچون سالهای گذشته که دو فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم و مرهم با نمایش آن شاهد سلیقه ای بودن نگاه هیات انتخاب بودیم.
کثیریان تاکید کرد در صورتی که فیلم های مسائله دار را از همان ابتدا از گردونه خارج کنند اتفاق خوبی برای سینما نیست همچنین حذف فیلمب های فاخری که با هزینه های بالا تولدی شوند، به نوعی سوال برانگیز است.
وی اظهار داشت: به طور قاطع نمی‌توان در مورد فیلم های دیده نشده حکم صادر کرد اما حذف بخش خارج از مسابقه تصمیمی اشتباه است و حتما باید اصلاح شود.

*جشنواره فیلم فجر رقابتی نیست
کثیریان ضمن بیان رقابتی نبودن جشنواره فیلم فجر متذکر شد: فیلم فجر جشنواره ای ملی و آیینه ای از تولیدات یکساله سینمای ایران است که با حذف این بخش فیلم سازان را از فرصت دیدن شدن محروم کردند.
وی ابراز داشت: سال گذشته فیلم های بسیار ضعیفی در بخش مسابقه حضور داشتند و در صورت تکرار شدن این روند در جشنواره امسال هیات انتخاب باید در مورد ضایع شدن حق برخی از فیلم سازان پاسخ دهند.
کثیریان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به جوایز عجیب و غریب جشنواره مسابقه آن مهم نیست و اما اولویت فیلم سازان برای حضور در جشنواره دیده شدن فیلمهایشان و مورد نقد قرار گرفتن است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.