رئيس کل بانک مرکزي خبر داد:

ميانگين نرخ تورم 28.4درصد / موجودي صندوق توسعه ملي 45 ميليارددلار

درحال حاضر براساس آخرين آمار اعلام شده از سوي بانک مرکزي ميانگين نرخ تورم 27.4درصد است ضمن آنکه شرايط ارز کشور در شرايط کنوني بسيار مطلوب است.

محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي در حاشيه دومين همايش بانکداري الکترونيک در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، درخصوص آخرين آمار نرخ تورم و وضعيت ارز گفت: براساس آمار موجود نرخ تورم در ماه قبل 26.1درصد بوده است که ميانگين آن در  حال حاضر 27.4درصد است.

وي تصريح کرد: در بحث ميزان نقدينگي ، رشد نقدينگي براساس آمار موجود تا پايان آذرماه سال جاري به رقم 21.9درصد رسيد که با انتشار اوراق مشارکت مربوط به طرح هاي عمراني و بلوکه کردن آن نزد بانک مرکزي هم اکنون بانک مرکزي توانسته متجاوز از 50 هزار ميليارد ريال نقدينگي را جمع آوري کند.

وي تصريح کرد: در بحث نرخ تورم ، آمار اعلام شده ميانگين بررسي قيمت 359قلم کالا و خدمات است ضمن آنکه از ماه آينده نرخ تورم براساس سال پايه جديد يعني سال 90 اعلام مي شود.

بهمني ادامه داد: علت اختلاف آماري نرخ تورم بين مرکز آمار و بانک مرکزي مربوط به سال پايه بوده است که سال پايه بانک مرکزي سال 83 بوده تغيير کرده به سال 90 تبديل شده است که اين کار براساس تصميمات کارشناسي اتخاذ شده است.

رئيس کل بانک مرکزي در ادامه درباره آخرين تصميمات در مورد منابع ارزي کشور گفت: به ميزان کافي پول در کشورهايي که نفت به آنها فروخته مي شود ما از تجار مي خواهيم خريدهايشان را از کشورهاي انجام دهند که بيشترين منابع ارزي ما نزد آنها قرار دارد تا بتوانيم نقل و انتقال پول را براحتي انجام دهيم نه اينکه نيازهاي ارزي خود را از ساير کشورهايي که مشکل حمل و نقل پول در آنها براي ما وجود دارد تأمين کند.

وي در خصوص آخرين وضعيت منابع ارزي صندوق توسعه ملي گفت: درحال حاضر موجودي صندوق توسعه ملي حدود 45 ميليارد دلار است که اين نشان دهنده شرايط خوب منابع ارزي کشور است در کنار آن رشد صادرات در ماه هاي اخير با توجه به افزايش نرخ ارز روند دوبرابري را در پيش گرفته که نشان دهنده آن است صادرات به صرفه‌تر از واردات است.

وي در ادامه در خصوص ميزان بدهي‌هاي بانکها به بانک مرکزي گفت: اين رقم نزديک به 600هزار ميليارد ريال است که بخشي از آن مربوط به بانک هاي مرکزي بخش ديگر مربوط به بانک هاي خصوصي و بخشي مربوط به بدهي خود بانک ها است که در دوماهه گذشته يکبار بالغ بر 108 هزار ميليارد ريال و رقمي بالغ بر 65 هزار ميليارد ريال از بدهي خود را به بانک مرکزي پرداخت کرده است.

وي تصريح کرد: در بحث جذب نقدينگي بايد اين موضوع را بگويم که تاکنون بالاي 150 هزار ميليارد ريال نقدينگي جمع آوري شده اين درحالي است که ضريب تکاسوي پول در کشورمان بالغ بر 4.8 درصد است که ضربدر 4.5شود ميزان نقدينگي مشخص مي شود براين اساس رقم نقدينگي در پايان اذرماه سال جاري 21.9درصد است که با انتشار اوراق مشارکت مربوط به طرح هاي عمراني و بلوکه کردن آن نزد بانک مرکزي بيش از 50 هزار ميليارد ريال نقدينگي جمع آوري شده است.


رئيس کل بانک مرکزي در ادامه دومين همايش بانکداري الکترونيک همچنين تصريح کرد: در حال حاضر رقم رشد نقدينگي بيش از 400 هزار ميليارد تومان است ضمن آنکه رشد نقدينگي متناسب با حجم مبادلات و معاملات بايد تقدير بکند اما برنامه بانک مرکزي هدايت و کنترل رشد نقدينگي به سمت بخش توليد است.

وي تصريح کرد: هنوز هيچ تصميمي در خصوص تعيين نرخ ارز مرجع در سال 92 گرفته نشده است و تمامي اين تصميمات مربوط به تعيين نرخ ارز در لايحه بودجه سال آينده است.

بهمني ادامه داد: برنامه ما در خصوص بازار ارز تقويت قيمت مبادلات ارز است درحال حاضر بازار ارز تقريبا استيبل شده است.

وي ادامه داد: ارزي که مرجع ارز 1226 تومان است در مرکز مبادلات با نرخ بالاي 2000 تومان ارائه مي کند که اين عرضه دوبرابري ارز به متقاضيان است./س
برچسب ها: میانگین ، نرخ ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار