سهم 25 درصدی حمل و نقل در آلودگی هوا/ تولید خودرو با استاندارد یورو 4 از ابتدای سال آینده

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید خودروهای سواری با استاندارد یورو 4 از ابتدای سال 92 خبر داد و گفت: قرار است تا پایان سال آینده سوخت با استاندارد یورو 4 در 80 درصد از جاده‌های کشور عرضه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محسن صالحی نیا امروز در نشست خبری افزود: سهم حمل ونقل در آلودگی هوا حدود 25 درصد و این در حالی است که ذرات معلق اصلی ترین عامل آلودگی هوا هستند.

وی اظهار داشت: روزانه حدود 5 میلیون لیتر گازوئیل و 11 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود و در عین حال آلایندگی حاصل از مصارف خانگی و صنعتی معادل حدود 45 لیتر سوخت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:مهمترین راهکار کاهش آلایندگی در بخش خودرو ، افزایش تولید خودروهای گازسوز و خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل است.

صالحی‌نیا از خروج یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده از چرخه مصرف طی هشت سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه خروج خودروهای فرسوده که به طور متوسط سالانه 300 تا 400 هزار دستگاه بود محقق نشده و برای این کار نیازمند تسهیلات بانکی سهل الوصول برای متقاضیان هستیم.

وی همچنین با اشاره به محقق نشدن برنامه تولید خودروهای گازسوز اظهار کرد: طی هشت سال گذشته دو میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی گازسوز در کشور تولید شد که 20 درصد از کل تولیدات صنعت خودرو بود که طبق برنامه این سهم باید به 25 درصد می‌رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی موتور سیکلت های تولیدی در کشور مجهز به استاندارد یورو2 هستند گفت:به زودی عرضه موتورسیکلت با استاندارد یورو 3 آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت:هم اکنون بیش از 80 درصد از خودروهای تولیدی کشور برای استاندارد یورو 4 تایید نوع دریافت کرده اند.

وی گفت: یک شرکت داخلی هم برنامه تولید خودروهای سبک دیزلی را در دستور کار دارد و حتی صادرات هم داشته است که در صورت توزیع گازوئیل با سولفور پایین امکان عرضه خودروهای دیزلی نیز وجود خواهد داشت.

**عرضه سراسری سوخت خودروهای یورو 4 از اواخر سال آینده

صالحی نیا در مورد اجرای استاندارد یورو 4 در صنعت خودروسازی نیز گفت: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت نفت داشتیم، آنها عنوان کردند که از اواخر امسال یا اوایل سال آینده توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 در 8 کلان شهر آغاز می‌شود  و انتهای سال 92 نیز تا 80 درصد کشور تحت پوشش توزیع سوخت با استاندارد یورو 4 قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه شرایط مناسب برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4 زمانی فراهم می شود که امکان توزیع سراسری سوخت با این استاندارد وجود داشته باشد، گفت: بیش از 80 درصد خودروهای تولیدی کشور در حد تولید نمونه و یا دریافت تاییدیه از مرکز تست در زمینه استاندارد یورو 4 اقدام کرده‌اند که برخی از آنها نیز این موضوع را در چرخه تولید انبوه قرار داده‌اند.

وی افزود: از اوایل سال 92 برنامه مدونی در ارتباط با عرضه خودرو با استاندارد یورو 4 خواهیم داشت.

به گفته معاون وزیر صنعت، مسئولان وزارت نفت قول داده‌اند که گازوئیل با آلایندگی 10 پی‌پی‌ام و یا پایین تر را برای خودروهای دیزلی توزیع کنند.

وی درخصوص برنامه های اجرایی برای کاهش آلودگی صنایع گفت:  در حال حاضر 4 هزار و 700 واحد صنعتی دارای سیستم مشعل استاندارد و گازسوز هستنددر حالیکه تعداد واحدهای صنعتی بزرگ کشور به 5 هزار واحد می‌رسد و تقریبا هیچ واحد صنعتی مخرب لایه ازن نیست./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار