در جلسه علني امروز مجلس

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی تصویب شد+ متن كامل طرح

تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جلسه علني امروز(يكشنبه) مجلس به تصويب نمايندگان رسيد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جلسه علني امروز(يكشنبه) مجلس با 171 رای موافق، 36 رای مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر به تصويب رسيد.

این تحقیق و تفحص به درخواست 43 نفر از نمایندگان انجام می شود و هم اکنون نيز محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در مجلس حضور دارد.

محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی که به عنوان طراح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی نطق می‌کرد به برخی از دلایل تحقیق و تفحص مجلس از بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: جایگاه بانک مرکزی در اقتصاد بر کسی پوشیده نبوده و کوچکترین اقدامات این مجموعه، آثار بزرگی در اقتصاد ایران خواهد داشت بنابراین تحقیق و تفحص از چنین جایگاهی لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور ما بانک‌محور بوده است، افزود: در سالهای گذشته رویکرد تامین مالی از بانک افزایش داشته و بخشی عمده از ساختار نظام تامین مالی بانک محور است .

وی استقلال بانک مرکزی را موضوع دیگر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی اعلام کرد و اظهار داشت: شاید این بحث مهمترین موضوع تحقیق و تفحص باشد.

وی تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی می‌تواند در ساختار نظام بانکی و نظام ارزی کشور موثر بوده و لذا تحقیق و تفحص می‌تواند به این جایگاه کمک کند.

پورابراهيمي گزارشات مردمی و فعالان اقتصادی و همچنین قوانین و مقررات حوزه مدیریت و ساختار اداری بانک مرکزی را از دیگر عوامل تحقیق و تفحص دانست و گفت: امروزه که با جنگ اقتصادی مواجه هستیم باید قوانین مربوطه و لازم وضع شود که این امر لازمه‌اش آگاهی از وضع بانک مرکزی است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه ساماندهی بازار پول را از دیگر موارد تحقیق و تفحص از بانک مرکزی دانست و اضافه كرد: چرا برخی نهادها که باید با مجوز بانک مرکزی فعالیت اقتصادی کنند مجوز ندارند که صرافی‌ها و مجموعه موسسات مالی و اعتباری از مصادیق این موضوع است.

طراح طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در ادامه خاطر نشان کرد: عملکرد بانک مرکزی در تعیین نرخ سود،‌ نرخ‌های عقود مبادله و مشارکتی، تسهیلات اعطایی، تسويه ریالی بانک مرکزی، گشایش اعتبارات ، برداشت اضافه از بانک‌ها و عدم پاسخ گویی بانک مرکزی از دیگر موارد تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به شمار می‌رود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: عملکرد بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز مهمترین دلیل تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي بلافاصله پس از اعلام نظر مجلس نشست بهارستان را ترك كرد.

متن کامل تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به شرح ذیل است:


احتراماً تقاضای 43 نفر از نمایندگان در مورد تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در اجرای ماده 214 آئین‌نامه داخلی به این کمیسیون ارجاع شده بود، پس از دریافت و ارائه اطلاعات به متقاضیان و اعلام آنها به عدم کفایت اطلاعات مزبور با دعوت از متقاضیان و رئیس کل بانک مرکزی در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و دلایل ضرورت انجام تحقیق و تفحص و نظرات مقامات مذکور استماع شد و سرانجام تحقیق و تفحص مزبور در جلسه سوم دی ماه 1391 به تصویب رسید.

گزارش مزبور در اجرای ماده 214 آئین‌نامه داخلی مجلس تقدیم می‌شود، ضمنا محورهای درخواست تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

1ـ عملکرد بانک مرکزی در خصوص ساماندهی بازار پول (نحوه صدور، تمدید، تعلیق و یا ابطال مجوز نهادهای مالی) و انطباق آن با اصول شرعی و قانونی از ابتدای سال 1390 تاکنون

2ـ عملکرد بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز (نحوه قیمت‌گذاری ارز، نحوه تخصیص ارز به متقاضیان، نحوه تخصیص مبالغ حاصل از فروش ارز به قیمت بالاتر از نرخ مرجع، نحوه واریز و تخصیص معادل ریالی ارز فروخته شده به خزانه) از ابتدای سال 1390 تاکنون

3ـ عملکرد بانک مرکزی در زمینه تعیین سود و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال 90 تاکنون

4ـ عملکرد بانک مرکزی در زمینه تعیین سقف تسهیلات اعطایی به هر بخش اقتصادی و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال 1390 تاکنون.


انتهاي پيام/س2
برچسب ها: بانک مرکزی ، مجلس ، بهمنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار