بازداشت نوجوانان عربستاني بدون برگزاري دادگاه

نوجوانان عربستاني در منطقه الشرقيه اين کشور به اتهام برگزاري تظاهرات در بازداشتگاههاي سعودي بدون محاکمه زنداني هستند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه السفير لبنان ؛ در زندانهاي عربستان سعودي در منطقه الشرقيه بين کوچک و بزرگ فرقي نمي گذارند و مقامات اين کشور هر کس را که به اتهام برگزاري تظاهرات دستگير کنند ، بدون محاکمه و تفهيم اتهام در اين زندانها زنداني مي کنند.

اين روزنامه با انتشار عکسي از شعارهاي نوشته شده روي ديوارهاي منطقه الشرقيه و القطيف از جمله شعار«ديکتاتوري تا کي ادامه خواهد داشت؟» نوشت: در هفدهم فوريه 2011 هنگامي که خيابانهاي بحرين ، يمن و ليبي مملو از مردمي بود که عليه ظلم و فساد برخاسته بودند و براي ايجاد دموکراسي و آزادي قيام کرده بودند اولين تظاهرات در منطقه الشرقيه عربستان سعودي برگزار شد تا آغازي براي قيامي باشد که تا به امروز ادامه داشته است.

از اين رو خيابان «ملک عبدالعزيز» در شهر قطيف به خيابان «الثوره» (انقلاب) ، تبديل شده و از اکتبر سال 2011 تا امروز اين تظاهرات حدود 15 قرباني گرفته است. علاوه بر آن صدها نفر بازداشت و تعدادي نيز زخمي شده اند. اين در حالي است که طبق اعتراف وزارت کشور عربستان دو نفر از نيروهاي پليس نيز کشته شده اند.مقامات عربستاني در بازداشت و کشتار مردم بين کوچک و بزرگ فرقي نمي گذارند و جنايات خود را اينگونه توجيه مي کنند که تظاهرکنندگان از بطري هاي آتش زا و سلاح استفاده مي کنند! اين در حالي است که تظاهرکنندگان اين ادعاها را رد و تاکيد مي کنند که راهپيمايي ها مسالمت آميز برگزار مي شود.

عبد العزيز المشامع، پدر جعفر المشامع (17 ساله) که بيش از 9 ماه پيش بازداشت شده است ، در گفتگو با روزنامه السفير درباره چگونگي دستگيري فرزندش اظهار داشت : فرزندم هنگامي که در نزديکي خانه ما تظاهرات برگزار شده بود، خارج از خانه بود اما هنگامي که وي را به خانه آوردند تيري به کتفش اصابت کرده بود. ما مجبور بوديم وي را در خانه معالجه کنيم زيرا نمي توانستيم به بيمارستان منتقل کنيم و از نظر قانوني با مشکل مواجه مي شديم و از بازداشت وي مي ترسيديم ، اما عکسهايي از زخمي شدن وي در شبكه اينترنت منتشر شد و بعد از چند روز پليس مرا بازجويي کرد و از من خواست به بهانه جرايم راهنمايي و رانندگي پسرم ، وي را به اداره پليس معرفي کنم و به آنها تحويل دهم ، من نيز وي را به مرکز پليس بردم ، اما ناگهان متوجه شدم که آنها مي خواهند فرزندم را دستگير کنند و درباره تظاهرات از وي بازجويي کنند و در زمينه درگيري با نيروي پليس از وي تحقيقاتي انجام دهند!

پدر جعفر المشامع تصريح کرد: پليس عکسهاي زخمي شدن پسرم را به من نشان داد اما من به آنها گفتم اين تير به صورت اتفاقي هنگامي که وي به سمت خانه خاله اش در حرکت بود به وي اصابت کرده است. وي افزود: تا به امروز هيچ اتهامي به فرزندم تفهيم نشده است و در اداره بازجويي وزارت امور اجتماعي و وزارت کشور و اداره تحقيقات بازداشت است.

روزنامه السفير در ادامه نوشت : خانواده هاي بازداشت شدگان منطقه قطيف عربستان از مصاحبه و گفتگو با روزنامه ها مي ترسند زيرا نمي خواهند صحبتهاي آنها تاثير منفي بر اوضاع فرزندان شان در داخل زندانها داشته باشد.علي رغم اين مسئله ابراهيم العباس موافقت کرد تا با روزنامه السفير درباره فرزندش علي (17 ساله) صحبت کند ، پسر وي از ماه اوت گذشته بازداشت شده و تا کنون در هيچ دادگاهي محاکمه نشده است.

وي اظهار داشت: پسرم در ماه رمضان گذشته هنگامي که مي خواست از منزل برادرش خارج شود دستگير شد. وي هر شب به ديدار برادرش مي رفت اما در بازجويي متهم شده به اينکه از بطري هاي آتش زا عليه نيروهاي پليس استفاده کرده است. اين در حالي است که فرزندم حتي نام آن را نشنيده بود. زيرا در همان روز به من گفت به من تهمت زده اند که بمب به سمت پليس انداخته ام. 

درباره اوضاع حقوقي اين نوجوانان ، وليد سيليس عضو مرکز حقوق بشر عدالت در مصاحبه با روزنامه السفير اظهار داشت : در دو سال گذشته و با آغاز درگيريها در منطقه الشرقيه ، دولت عربستان با خشونت با مردم رفتار مي کند ؛ اين خشونتها شامل تيراندازي به تظاهر کنندگان و بازداشت آنان است به طوري که تا به حال چندين کشته و زخمي بر جاي گذاشته است و 800 نفر نيز در اين راهپيمايي ها و يا در اعتراض به نبود آزادي بيان دستگير شده اند.

وي افزود : ما در اين مرکز سندهاي چندين مورد قتل و جرح و شکنجه و بازداشت را در اختيار داريم و به وزارت کشور و مسئولان منطقه الشرقيه و مرکز دولتي حقوق بشر و انجمن ملي حقوق بشر در اين رابطه نامه نگاري کرديم و درباره شکنجه ها و بدرفتاريها با تظاهرکنندگان و بازداشت شدگان به آنها هشدار داديم.
برچسب ها: بازداشت ، زندان ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار