۷ نشانه پيري زودرس

خط هاي کنار چشم، چين و چروک و لکه هاي قهوه اي روي پوست از نشانه هاي پيري است. علاوه بر اين علايم که روي سطح پوست نمايان مي شود، پيري به ويژه پيري زودرس نشانه هاي ديگري نيز دارد که براي حفظ سلامت بايد اين علايم را شناخت و درمان کرد.

علايم خطر: خشکي دهان

خشکي دهان در اوايل صبح به دليل بازماندن دهان ممکن است علامت آپنه خواب باشد؛ آپنه اختلال جدي است و طي آن فرد به طور مکرر دچار قطع نفس مي شود. براي تشخيص اين که آيا به اين اختلال مبتلا هستيد يا نه به سوال هاي زير پاسخ دهيد:

خروپف مي کنيد؟

هنگام بيدار شدن از خواب بي حال هستيد يا سردرد داريد؟

آيا در طول روز احساس خستگي مفرط مي کنيد؟

آيا هنگام کتاب خواندن، تماشا کردن تلويزيون يا رانندگي به خواب مي رويد؟

آيا حافظه تان ضعيف شده است و در تمرکز کردن مشکل داريد؟

اگر به دو يا بيشتر از دو پرسش،پاسخ مثبت داد ه ايد در معرض خطر اختلال آپنه قرار داريد و بايد به پزشک مراجعه کنيد.

به ياد داشته باشيد که بايد به پهلو بخوابيد. خوابيدن به پشت باعث مي شود زبان و کام شما در پشت گلو قرار گيرد و مجراي هوا مسدود شود. قرار دادن بالشت بين پاها، باعث مي شود تمام شب به پهلو بخوابيد و خواب خوبي داشته باشيد.

 

علايم خطر: قرمزي چشم

التهاب چشم ممکن است علامت آرتروز (نوعي التهاب دردناک و سفت شدن مفاصل) باشد. اين روند در چشم ها نيز التهاب ايجاد مي کند و در نتيجه باعث قرمز شدن آن ها مي شود. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، هر چه آرتروز زودتر درمان شود، نتيجه بهتري به دست مي آيد. بنابراين با ظاهر شدن اولين علامت به پزشک مراجعه کنيد. براي تسکين درد آرتروز از بابونه گاوي که خاصيت ضدالتهابي دارد، استفاده کنيد.

 

علايم خطر: خاکستري شدن رنگ پوست

اگر پوست شما همانند گذشته شاداب و شفاف نيست، ممکن است نشانه ناراحتي کليوي باشد. کليه ضايعات و مايعات اضافه موجود در خون را تصفيه مي کند که از طريق ادرار دفع مي شود. ناراحتي کليوي باعث کم خوني مي شود و اين امر باعث خاکستري شدن پوست مي شود. بنابراين اگر پوست شما نسبت به گذشته کدر شده است، به پزشک مراجعه کنيد.

 

علايم خطر: از دست دادن حس بويايي

اين علامت در برخي موارد نشانه بيماري پارکينسون است و معمولاً به آرامي آغاز مي شود و به مرور زمان بدتر مي شود. پارکينسون باعث لرزيدن عضله، کند شدن حرکت هاي ارادي، سفت شدن عضله و از دست دادن تعادل مي شود. براي تشخيص به موقع اين بيماري حس بويايي خود را آزمايش کنيد. گوش پاک کن آغشته به الکل طبي را کنار ناف خود نگه داريد و به آهستگي به طرف بيني ببريد. اگر در فاصله ۲۰ تا ۳۰سانتي متر از بيني قادر به تشخيص بو شده ايد، اين يعني که حس بويايي شما طبيعي است. اما اگر فقط از فاصله ۱۰ سانتي متري اين بو را حس کنيد، اين نشانه از دست دادن حس بويايي است. البته بايد دانست ضعيف شدن حس بويايي دلايل ديگري نيز دارد.

 

علايم خطر: مو نداشتن پا و انگشتان

اين موضوع در برخي موارد نشانه بيماري عروقي است که به سکته و حمله قلبي منجر مي شود. به طور معمول پا مو دارد. با بالا رفتن وزن به مرور زمان، ميزان کلسترول افزايش پيدا مي کند و باعث انسداد رگ ها مي شود و در نهايت جريان خون را قطع مي کند. در نتيجه تمامي رگ هاي ريز زير پوست مي ميرد و فوليکول هاي مو نيز از بين مي رود. اگر متوجه پوست براق و بدون مو در پاي خود شديد، نسبت به مشکلات عروقي حساس شويد. خوشبختانه مي توان تراکم رسوب در رگ ها را متوقف کرد.

 

علايم خطر: برآمدگي انگشتان پا

برآمدگي نوک انگشتان پا در برخي موارد بيانگر سرطان سينه است. همچنين اين برآمدگي نشان مي دهد که اکسيژن به طور کامل در تمام بدن پخش نمي شود که گاه نشانه بيماري ريوي يا قلبي است.

 

علايم خطر: از دست دادن شنوايي

بيشتر ما تصور مي کنيم که از دست دادن يا کم شدن شنوايي ناشي از مشکلات گوش است اما اين اولين علامتي است که نشان مي دهد در حال پير شدن هستيم.

يکي از مشخصات آلزايمر مسدود شدن مسير مغز و سلول هاي عصبي اندام هاست. اين رسوب باعث مي شود نورون ها در مغز به درستي عمل نکند . در پي اين امر مراکز متعدد مغزي به تدريج از کار مي افتد. بنابراين در برخي موارد متوقف شدن عملکرد مرکز شنوايي به طور مستقيم با آلزايمر مرتبط است.

برچسب ها: پیری ، زودرس ، نشانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار