مشهد/

هدر رفت انرژي در بخش توليد و توزيع بيشتر از بخش مصرف است

مدير عامل شركت سپاد خراسان‌رضوي گفت: هدر رفت انرژي در بخش توليد و توزيع بيشتر از بخش مصرف است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت انرژی الکتریکی(برق)، سيد مهدي درهمي در آستانه برگزاری این همایش اظهار کرد: در حال حاضر در كشور با بحران انرژي روبررو هستيم.

وي افزود: اين بحران ناشي از سرانه غيرعادي مصرف انرژي است؛ در واقع سرانه مصرف انرژي در كشور از سرانه جمعيت بيشتر بوده و همين سبب شده تا ايران به عنوان يكي از پرمصرف‌ترين كشور‌هاي انرژي شناخته شود كه اين در نوع خود نامطلوب توصيف مي‌شود.

درهمي با بيان اينكه توجه به منابع محدود طبيعي امري ضروري است، خاطرنشان كرد: نبود الگوي مناسب توليد، توزيع و مصرف عوامل مهم و در واقع چالش‌هاي مصرف بي‌رويه انرژي تلقي مي‌شود.

وي تصريح كرد:اگرچه هدفمندي يارانه‌ها گامي در مسير بهينه‌سازي مصرف انرژي و رساندن آن به قيمت واقعي خود بوده اما الگو‌سازي فرهنگي در مسير مصرف را براي نهادينه‌سازي صرفه‌جويي بايد جدي پيگيري كنيم.

مديرعامل شركت سپاد خراسان‌رضوي حركت در مسير افزايش راندمان و كاهش تلفات و هدر رفت انرژي را دو عامل اساسي در تحقق اهداف بهينه‌سازي مصرف دانست و يادآور شد: براي مرتفع ساختن معضلات انرژي در ابتدا بايد نقاط هدررفت آن شناسايي و رفع شود.

درهمي ادامه داد: عمده هدررفت انرژي در بخش توليدات بوده و نيروگاه‌ها در اين مسير به دليل اتلاف انرژي با كاهش راندمان مواجهه هستند.

وي تاكيد كرد: فاصله زياد نيروگاه‌ها تا مسير مصرف كه همان شبكه توزيع است نيز يكي از گام‌هاي اتلاف انرژي برشمرده مي‌شود و مجموع اينها نشان مي‌دهد كه بيش از آن‌ كه بي‌مبالاتي در مصرف باشد در شبكه توليد و توزيع انرژي هدر مي‌رود.

مديرعامل شركت سپاد خراسان‌رضوي گفت: نيازمند اقدامات جدي در روش توليد و توزيع انرژي هستيم چرا كه فاصله زياد نيرو‌گاه‌ها تا محل مصرف سبب هدررفت انرژي در مسير توليد و وتوزيع پيش از مصرف بي‌رويه مصرف‌كنندگان مي‌شود.

درهمي با اشاره به جايگاه بورس برق در بخش انرژي كشور اذعان كرد: بورس برق محصول تفكر جهاني است و بيشتر به مسئله رقابتي تاكيد دارد.

وي افزود: درعرصه‌هاي اقتصادي اقدامات رقابتي سبب رشد و توسعه مي‌شود اما در كشور ما موضوع رقابت در توليد، توزيع و مصرف معنا و جايگاهي ندارد چون تمام اين بخش‌ها در دست دولت بوده و به همين دليل فضاي رقابتي ايجاد نمي‌شود.

مديرعامل شركت سپاد خراسان‌رضوي يادآور شد: اگرچه كه در بخش بازار بورس برق و ايجاد فضاي رقابتي زمينه‌سازي شده اما در حال حاضر بورس به وضعيت برق ما كمك نمي‌كند.

گفتني است دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت الکتریکی چهارم و پنجم بهمن‌ماه سال جاری در هتل پردیسان مشهد برگزار می‌شود./س

برچسب ها: مدیر ، عامل ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.