گزارش ویژه/

مثلث "هگل، کری، برنن" معماران دوران جدید عملیات اطلاعاتی در داخل ایران

برخی تحلیلگران امنیتی عقیده دارند اوباما در مواجهه راهبردی خود با ایران، هر چه بیشتر از گزینه‌های سخت فاصله گرفته و به گزینه‌های نرم و نیمه‌سخت متوسل خواهد شد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، برخی تحلیلگران امنیتی عقیده دارند نهایی شدن نامزدی "جان کری" برای وزارت خارجه، "چاک هگل" برای وزارت دفاع و "جان برنن" برای سازمان سیا در دولت جدید اوباما نشان‌دهنده آن است که اوباما در مواجهه راهبردی خود با ایران هر چه بیشتر از گزینه‌های سخت فاصله گرفته و به گزینه‌های نرم و نیمه‌سخت متوسل خواهد شد.

دو تحلیلگر امنیتی که «ایران هسته ای» با آنها گفتگو کرده، مشترکا عقیده داشتند که با روی کار آمدن این تیم جدید دوران جدیدی از توجه امریکا به مسائل داخلی ایران آغاز خواهد شد.

این دو تحلیلگر، که ماه گذشته را صرف تحقیق در این باره کرده‌اند می‌گویند مثلث هگل، کری و برنن احتمالا گزینه‌های زیر را به شدت تقویت خواهند کرد:

1- ارتباط‌گیری با جریان فتنه در داخل ایران و تلاش برای نوسازی مجدد جبهه اصلاح‌طلب در داخل و خارج از ایران

2- آغاز دوران جدیدی از عملیات اطلاعاتی به شکل ترور، خرابکاری، حمله سایبری، تجزیه‌طلبی، شرارت و انفجار در ایران

3- تلاش برای سوق دادن تلاش‌های دیپلماتیک به پشت صحنه و محیط پنهان، به جای رایزنی‌های دیپلماتیک آشکار

این دو تحلیلگر معتقدند جان کری اساسا استاد لابی و مذاکرات پنهان است، ضمن این‌که عقیده ندارد مذاکره با دشمنان امریکا نوعی امتیازدهی به آنهاست.

به عقیده این دو، کری ضمنا دارای ارتباطات گسترده با برخی از طیف‌های جریان اصلاح‌طلب در داخل و خارج از ایران است که هیچ تلاشی برای پنهان کردن آن نکرده است.

گفتني است پیش از این "محمد خاتمی" از روی کار آمدن کری ابراز خوشحالی کرده بود.

یافته‌های این دو تحلیلگر همچنین حکایت از آن دارد که جان برنن نیز که معمار عملیات‌های اطلاعاتی جدید امریکا در منطقه است، احتمالا تلاش خواهد کرد الگوی پیگیری شده در یمن، پاکستان، افغانستان و سوریه را در ایران هم پیاده کند.

این تحلیلگران می‌گویند برنن علاقه بسیار خاصی به انجام عملیات‌های به شدت طراحی شده، با حفاظت بالا و با اتکا به فناوری‌های پیشرفته دارد.

همچنین تحقیقات انجام شده از سوی این دو نفر درباره هگل نشان می‌دهد وی نیز عقیده دارد که ایران می‌تواند یکی از متحدان آمریکا در منطقه باشد به شرط اینکه نظام فعلی آن ساقط شده باشد.

این تحلیلگران می‌گویند هگل به ویژه بر اعتقادزادیی از جامعه و دور کردن مردم ایران از عقاید شیعی و همچنین تبدیل کردن اعتقادات شیعی به عامل انزوای ایران در منطقه تمرکز خواهد کرد.

به عنوان یک جمع‌بندی مختصر، به نظر می‌رسد در دولت دوم اوباما، جنگ اطلاعاتی میان ایران و غرب تشدید خواهد شد، اما این احتمال منتفی نیست که نزاع لفظی کمی فروکش کند.

این دو تحلیلگر می‌گویند: «منازعات به زیر زمین منتقل خواهد شد».

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار