میان ولی‌عهد امارات و شرکت «بلک واتر» چه می‌گذرد؟

رابطه‌ای که میان موسس شرکت معروف «بلک واتر» و «ولی‌عهد ابوظبی» وجود دارد و هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شود، برای بسیاری این سوال را ایجاد کرده که واقعا بین این دو چه رابطه‌ای وجود دارد؟

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» چندی پیش در گزارشی تلاش کرد تا پرده از روابط پنهانی موجود بین شیخ «محمد بن زاید»، ولی عهد ابو ظبی با شرکت نظامی – امنیتی «بلک واتر» بردارد.

این روزنامه در این باره می‌نویسد: «اریک پرینس» که ثروت هنگفتی را در عراق به لطف روابط سیاسی قوی و گسترده‌اش و شرکت بحث برانگیز نظامی – امنیتی «بلک واتر» به دست آورده است، هم اکنون هدایت گروهی از سرمایه‌گذاران چینی را برعهده دارد و آنها را تشویق می‌کند تا با استفاده از فرصت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در آفریقا کنند.

اریک پرینس، کسی که بلک واتر را به عنوان یک شرکت امنیتی – نظامی خصوصی پایه‌گذاری و تاسیس کرد تا تبدیل به شرکتی مزدورگیر طی جنگ آمریکا علیه عراق شود، هم اکنون طرح تجاری جسورانه و جدیدی را آغاز کرده است.

طرح جدید اریک پرینس سرمایه‌گذاری با شماری از شرکت‌های چینی در ارتباط با دولت چین را در بر می‌گیرد. بی‌آنکه پرینس نامی از این شرکت‌ها ببرد، بلکه تنها به بیان این نکته بسنده کرد که این سرمایه‌گذاری‌ها استخراج منابع طبیعی و سرمایه‌گذاری در جنوب صحرای بزرگ آفریقا را شامل می‌شود.

پرینس در گفت‌وگو با روزنامه چینی «ساوت چاینا مورنینگ پست» گفته است که این شرکت سرمایه‌گذاری را به نام «مجموعه منابع مرزی» پیش از سال 2012 میلادی تاسیس کرده است و آنگونه که هنگام تاسیس شرکت تعریف شده، این شرکت، شرکت سرمایه‌گذاری آفریقایی با مشارکت شرکت‌های بزرگ چینی است و هدف آن وارد کردن سرمایه به قاره آفریقا و سرمایه‌گذاری در مناطق و حوزه‌های مختلف آن است.

پرینس ثروت هنگفت خود را طی اولین سال‌های آغاز مبارزه آمریکا علیه آنچه «تروریسم جهانی» خوانده می‌شد، آغاز کرد که برای دیگر شرکت‌های امنیتی – نظامی دارای منافع بسیار بود. همچنین وی این ثروت را به لطف روابط سیاسی گسترده و قوی که داشت و روحیه بسیار ریسک پذیرش به دست آورد.

در این راستا کافی است، تنها به این نکته اشاره شود که حدود 2 میلیارد دلار از قراردادهای نظامی آمریکا در عراق به جیب پرینس سرازیر شد. اما نام «بلک واتر» در پایان به خاطر دست داشتن در قتل‌ها و کشتارهای فضاحت‌بار زیر سوال رفت تا به تبع آن ماهیت این شرکت نیز زیر سوال رود.

مزدوران بلک واتر در دامی گرفتار آمدند که در سال 2004 میلادی برای آنها در «فلوجه» عراق گسترده شده بود و به دنبال آن بود که نظامیان آمریکایی حملات نظامی گسترده‌ای را علیه این شهر عراقی تدارک دیده و آغاز کردند.

در سال 2007 میلادی مزدوران بلک واتر رسوایی دیگری را به بار آوردند و این بار در میدان «النسور» بغداد آتش تیربارهای خود را به سوی شهروندان عراقی نشانه گرفتند تا براثر آن 17 شهروند بی‌گناه عراقی به قتل برسند.

این کشتار خشم عراقی‌ها را به ویژه در قبال این شرکت برانگیخت و زمینه را برای دولت عراق فراهم کرد تا حضور نظامیان آمریکایی در عراق با شرط داشتن مصونیت قضایی را رد کند و این حادثه از جمله دلایلی بود که نظامیان آمریکایی را وادار به خروج از عراق تا پایان سال 2011 کند.

پرینس در سال 2010 شرکت بلک واتر را فروخت تا پس از فروش نام آن به «شرکت خدمات امنیتی XE » تغییر کند. همانطور که ملاحظه می‌شود، در اینجا تنها نام شرکت تغییر کرده، اما در ماهیت عملکردی آن هیچ تغییری روی نداده بود. مدیران جدید بلک واتر در تلاش برای بهبود وضعیت و وجهه منفور این شرکت تمام قراردادهای خود با دولت آمریکا را تعلیق کردند.

در آوریل سال 2010 پنج نفر از مسئولان ارشد اجرایی شرکت بلک واتر که پرینس نیز یکی از آنها به شمار می‌آمد، متهم به سوء استفاده از قوانین و دادن شهادت‌های دروغین شدند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در این ارتباط ذکر می‌کند که پرینس شرکت خود را در دسامبر سال 2010 به دلیل تهدید وزیر خارجه آمریکا فروخت.

وزارت خارجه آمریکا بلک واتر را تهدید کرده بود، تا زمانی‌که پرینس با این شرکت در ارتباط باشد، هیچ قراردادی را با این شرکت منعقد نمی‌کند.

پرینس اگرچه بلک واتر را فروخت، اما کشورها و حکومت‌های دیگری را برای انعقاد قراردادهای تجاری با یکدیگر یافت و یکی از این کشورها، کشور «امارات متحده عربی» بود. کشوری شیخ نشین با مالیات‌هایی پایین. این عاملی شد تا پرینس خود را به «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی عهد ابو ظبی نزدیک کند و در این کشور حضور یابد.

پرینس در حین حضورش در امارات اقدام به تاسیس یک گروه پلیس دریایی به نام «پنتلند» کرد که در واقع گروه‌ ویژه‌ای بود که ماموریت اجرای عملیات‌های مبارزه با دزدان دریایی سومالی بود.

در ژوئن سال 2012 شورای امنیت این نیروها را جسورترین نیروها در میان شرکت‌های امنیتی خصوصی در مقابله با دزدان دریایی سومالی برشمرد و سازمان ملل متحد اعلام کرد که این نیرو متشکل از یک هزار فرد مسلح بود و افزود: این ارتش خصوصی نیروهای «مبارزه با دزدان دریایی» نامیده می‌شود و بودجه آن از زکات شرعی تامین شده که اصولا از مسئولان و مقامات ارشد امارات متحده عربی از جمله ولیعهد این کشور که معاون فرمانده ارشد نیروهای مسلح امارات نیز به شمار می‌آید، تامین شده است.

اما گویا از این گروه ویژه مسلح مقابله با دزدان دریایی از طرف حامیان مالی آن چشم پوشی شد تا این گروه شکل و ماهیت جدیدی به خود بگیرد و راهی شاخ آفریقا شود و با گروه‌های شبه نظامی موجود در این منطقه به رقابت بپردازد.

در حال حاضر پرینس آینده خود را در قاره سیاه می‌بیند. شرکتی که وی به تازگی پایه‌گذاری کرده است، با اینکه در آفریقا فعالیت می‌کند، اما مقر آن در ابوظبی است و به نظر می‌رسد که وی روی این موضوع سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است، چون در مصاحبه با روزنامه چینی «ساوت چاینا مورنینگ پست» تاکید کرد که آفریقا بخش ناشناخته جهان است به نظر من چین نیز همین دیدگاه را نسبت به آفریقا دارد.

وی تاکید کرد که تاکنون سرمایه‌اش در آفریقا به 100 میلیون دلار افزایش یافته است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار