نگاهي به اهداف پنهان آمريكا در سناريوي مالي

پايگاه خبري بنياد فرهنگ استراتژيك در مقاله اي به بررسي دخالت نظامي فرانسه در مالي و اهداف پنهاني آمريكا از اين سناريوي نظامي پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است: آیا ایالت متحده از دخالت نظامي فرانسه در مالی انتقاد خواهد كرد؟ و اينكه اين مداخله آيا منافع آمريكا در آفريقا را به خطر خواهد انداخت؟

در رقابت تلخ قدرت هاي بزرگ، با شکست استعمارگر قدیمی (فرانسه)در غرب آفریقا، دستاوردهای مهمي برای ایالت متحده در گسترش حوزه نفوذ خود در این منطقه مهم استراتژیکي و سرشار از منابع طبيعي، در پي خواهد داشت. 

تاکنون، واشنگتن در سياست هاي فرامنطقه اي خود در قبال عملكرد نظامي فرانسه، واژگان "حمایت و کمک لجستیکي و نظارت" را براي مبارزه با شورشیان و اسلام گرایان در این کشور غربي آفریقا به كار برده است. اما در کمال تعجب، ایالت متحده آمریکا پس از وارد عمل شدن نيروهاي نظامي فرانسه، هيچ تحرك نظامي در مالي نداشته است! 

در اين بين لئون پانتا، وزیر دفاع آمريكا با استقرار نيروهاي نظامي در مالي موافقت نكرد و متعاقبا سخنگوي واشنگتن اعلام داشت كه آنها در حال بررسي گزينه هاي مختلف در اين خصوص مي باشند. 

لس آنجلس تایمز روز جمعه در گزارشي اعلام كرد: در حال حاضر «بین کاخ سفید و پنتاگون» بر مسئله «خطر شبه نظامیان اسلام گرا در غرب آفریقا» اختلاف نظر وجود دارد، از طرفي هم بسیاری در دولت اوباما بر اين باورند كه در حال حاضر خطر قابل توجهي از سوي شبه نظاميان براي منافع و متحدان آمريكا در منطقه ديده نمي شود و نياز به اقدام نظامي فعلا به جد مظرح نمي گردد. 

از اين رو واكنش رو به عقب آمريكا از مواضع حمايتي اش، اسباب نگراني رئيس جمهور فرانسه در مورد امكان تنها شدن فرانسه در سناريوي جنگ با شبه نظاميان مالي را پس از حادثه گروگانگيري و كشتار اخير نيروگاه الجزيره، تقويت مي كند.

پيشتر سخنگوی گروه شبه نظامی مالي هشدار داده بود که دخالت نظامي فرانسه در واقع گشودن درهاي جهنم به روي پاريس تلقي مي گردد و چنين اقدامات تلافي جويانه اي عليه شهروندان كشورهاي غربي باز هم تكرار خواهد شد. 

نزديك به 30،000 فرانسوي مهاجر(غیر نظامی) در مستعمرات سابق فرانسه در شمال آفریقا زندگي مي كنند و فرانسه با دارا بودن بزرگترین جمعیت مسلمانان در اروپا،بیشتر از پيش در معرض خطر اقدامات تلافی جویانه قرار دارد.

به گزارش رسانه هاي فرانسوي موجي از نگراني ها در بين ساستمداران فرانسوي در مورد احتمال انزواي فرانسه در جنگ مالي و عدم كمك متحدان اروپايي و كمك هاي لجستيكي امريكا به وجود آمده است. 

به گزارش رسانه هاي فرانسوي:در حال حاضر "فرانسه پس از شكست حملات هوايي عليه شورشيان مالي، به دنبال متحدان جديدي براي جنگ مالی مي باشد و به نوعي در میدان جنگ احساس تنهايي مي كند". 

ورود 40 سرباز توگويي از همسایه جنوبی مالی و 3،500 سرباز از بلوک غرب آفریقا،به سختي بد گماني هاي فرانسه را تسكين خواهد داد. 

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که هفته گذشته در مورد شكست تروريست ها ژست رسانه اي حق به جانبي گرفته بود، با شرايط پيش آمده در انتظار همراهي دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در بحران مالي مي باشد. 

موضوع نگران کننده برای فرانسه اين است كه واشنگتن اكنون در مورد مداخله نظامی در مالی عزم راسخي ندارد و با نوعي بي ميلي رفتار مي كند. 

در پاسخ به سؤال مطرح شده در مورد استقرار احتمالی نيروهاي آمریکا برای کمک به ارتش فرانسه و مالی، ویکتوریا نولاند، سخنگوی واشنگتن اظهار داشت:"ما تحت محدودیت های ضد کودتا از تخصيص بودجه نظامی براي یک کودتا ديگر در راستاي اعاده دموکراسی، با موانعي روبه رو هستيم".

این اظهار نظر مربوط به کودتای نظامی ماه مارس گذشته مالی بيان شد، اين كودتا توسط قبايل طارق و دو گروه ديگر انجام شد. 

چنين احتمال مي رود كه انصار الدين و جنبش وحدت و جهاد در غرب آفریقا،با گروه القاعده كشور مغرب در حمله انتحاري به نيروگاه گازي الجزاير نقش داشته اند. اما این ظاهرسازي قانوني آمریکا برای توجيه عدم دخالت در سناريوي مالي قانع كننده نمي باشد، چرا كه با توجه به سابقه مداخلات نظامی بيرحمانه واشنگتن و حمايت از استبداد بیش از چندین دهه در بسیاری از کشورها، از جمله قاره آفریقا، كاملا در تناقض مي باشد. 

جالب اينكه در گزارش اين هفته نیویورک تایمز خوانديم: "ایالت متحده تهدید مبهمي از سوي شبه نظامیان مالی درك مي كند".

در این مقاله چنين آمده بود: «مقامات واشنگتن هنوز هم درک امپرسیونیستی از گروه های شبه نظامی دارند؛ گروهك هايي كه براي خود یک پناهگاه امن در مالی ايجاد كرده اند. آنها در مورد اینکه آیا برخی از این گروه ها تهدید جدي براي ایالت متحده مي باشند يا نه، هنوز اجماع نظر ندارند. 

این روزنامه به نقل از رئیس فرماندهي ايالت متحده آفريقا، ژنرال کارتر هام بعد از مداخله فرانسه مي نويسد: ژنرال در پاسخ به این سوال که آیا گروه های شبه نظامي در مالی براي ایالت متحده آمریکا، خطر بالقوه اي مي باشند يا نه، اظهار داشت: «احتمالا نه».

اين اظهار نظر در خور خود قابل تامل است. تنها در ماه گذشته، "کارتر هام" در گفتگو با روزنامه تايمز اظهار مي داشت كه كشور مالی در حال تبديل شدن به يك پایگاه جهانی جدید برای القاعده و دیگر گروههای تروریستی اسلامگرا حركت مي كند. در آن گفتگو كارتر علنا در مورد اين امر هشدار داده بود. 

وابسته القاعده در شمال آفریقا به اداره اردوگاه های آموزش تروریستی در شمال مالی و فراهم کردن سلاح، مواد منفجره و كمك هاي مالی به سازمان هاي اسلامگرا و ستیزه جویان در شمال نیجریه مبادرت دارد و القاعده در كشور مغرب،پس از كنترل بر بخش شمالی این کشور فقیر در ماه مارس به استخدام افراد در سراسر جنوب صحرای آفریقا، خاور میانه و اروپا اقدام داشته است.

روزنامه تايمز ارزیابی ژنرال هام را به عنوان "دقیق ترين و جدي ترین تجزیه و تحلیل نظامی آمریکا پس از تصرف بخش شمالي مالي توسط القاعده و گروه هاي افراطي مي داند". در پايان ژنرال هام اظهار مي دارد كه: "اكنون برای اقدام جامعه بین المللی، به رهبری كشورهاي آفریقایی براي حل بحران مالي پيش از پيش احساس نياز مي گردد".

مسئله ديگر اينكه، در طي 10 سال گذشته پنتاگون 600 میلیون دلار براي توسعه روابط حسنه با ارتش مالی در غرب و شمال آفریقا، از جمله مالی، نیجریه، بورکینافاسو و الجزایر هزينه كرده است. یکی از بزرگترین پایگاه هاي سازمان سيا در آفریقا در الجزایر در مرز شمالي مالی قرار دارد، که پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمريكا بر روي اين منطقه از اين پايگاه صورت مي پذيرد. از سال 2002، ایالت متحده اجرای برنامه های ضد شورش در مالی را آغاز كرد و جالب اينكه با ارتش مالي نيز روابط بسيار نزديكي داشته است.

رهبر کودتاي ماه مارس گذشته، کاپیتان "خف آمادو سانوگو" بين سالهاي 2004 تا 2010 در پایگاه تفنگداران دریایی ایالت متحده در كوآنتيكو، ايالت ویرجینیا، آریزونا، جورجیا و تگزاس در دوره هاي آموزش نظامي خاصي شركت داشته است.
 
واقعيت اين است كه با این سطح از حضور نظامی و اطلاعاتي آمریکا در مالي و كشورهاي همسايه آن، تهديدي بالقوه اي منافع آمريكا را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.
 
مسلما، پس از حادثه گروگان گيري در الجزایر که چند کارگر آمریکایی كشته شدند، وزیر امور خارجه آمریکا هیلاری کلینتون و پانتا در اين خصوص موضع گيري جالبي داشتند. روز جمعه در بریتانیا، پانتا اظهار داشت واشنگتن با اين مسئله به شدت برخورد خواهد كرد. به گفته وي، تروریست ها باید بدانند كه آنها نه تنها در الجزایر، بلكه در شمال آفریقا، در هر نقطه اي امن نخواهند بود و بايد تاوان اين كار خود را بدهند. «کسانی که به کشور و مردم ما حمله كنند، ديگر در امان نخواهند بود.»

با این حال، جدا از پیشنهاد آمريكا درخصوص در اختيار قرار دادن هواپيماه هاي c-17 حمل نيروهاي نظامي به فرانسه، واکنش نظامی آمریکا به حوادث اتفاق افتاده در مالی قطعيت ديده نمي شود.  
از انجاييكه واشنگتن تمايلي چنداني به مداخله مستقيم در مورد حمايت از فرانسه در ماجراي ليبي از خود نشان نداده است، كمك هاي راهبردي و تجهيزاتي وعده داده شده به پاريس، هنوز بطور كامل انجام نشده است.

نتيجه اينكه آمريكا در رقابت امپریالیستی با قدرت هاي ديگر، در پي فرصتی ديگر برای گسترش حوزه نفوذ خود در منطقه اي غني از منابع طبيعي، آفريقا، مي باشد. 

اكنون استعمارگر پير، فرانسه در سناريوي مالي وارد عمل شده است. آمريكا در مورد جنگ فرانسه در مالي چنين فكر مي كنند كه اگر، تهاجم فرانسه با ناكامي اين كشور در مالي همراه باشد، آمريكا فرصت مغتنمي براي گسترش نفوذ و جاي پاي خود بر ذخایر فراوان نفت ، گاز، فلزات و سنگ معدن منطقه بدست خواهد آورد.

در ادامه ایالت متحده با اقدام جنگي فرانسه در مالي مخالفت نكرده با اين اميد كه با زمين گير شدن اين استعمارگر در مالي، آمريكا ضربه مهلكي بر پايان نقش آفريني تاريخي فرانسه در منطقه آفريقا وارد كند. در پايان اينكه شكست فرانسه، برد سياسي استراتژيك آمريكا تلقي خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار