اراک/

آلودگی هوا ، عامل مهم خطر ساز سلامت انسان

ریزگردهای موجود در هوای آلوده انواع مختلفی دارند، بعضی از این ریزگردها که بیشترین اثر را بر روی سیستم قلبی عروقی بدن دارند، آنهایی هستند که در اصطلاح 10ppmیا ریزگردهایی اند که قطری کمتر از ده میکرون دارند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک تمام ریزگردها می توانند با مکانیسم های بیولوژیک متفاوت اثرات نامطلوب بر سیستم قلب و عروق داشته باشند.

ریزگردهای موجود در هوای آلوده به واسطه ترشح مواد التهابی در ریه باعث ایجاد اختلالات انعقادی ، افزایش ˈترمبوزˈ و اختلالات ˈاندوتلیالˈ عروق و انقباض شریان ها می شوند و از طرفی با افزایش ضربان قلب ، افزایش فشارخون و کاهش تغییرات ضربان قلب طبیعی زمینه را برای تنگی عروق کرونر، سکته های قلبی و آریتمی های قلبی مساعد می کنند.

آلودگی هوا می تواند اثرات حاد و مزمن اگر شخصی در معرض آلودگی هوا به صورت گذرا قرار بگیرد دچاریک سری اثرات حاد مثل عدم ثبات پلاک آتروم (پلاک های تنگی عروق) و افزایش فشارخون وتعداد ضربان قلب می شود.

مطالعات نشان داده است در زمان هایی که آلودگی هوا در مرز تهدید است احتمال سکته قلبی و اختلالات ریتم قلب و مرگ ناگهانی افزایش پیدا می کند.

بیماران نارسایی قلب دچار حملات بیشتر تنگی نفس می شوند و افراد بیشتری دچار اختلالات ریتم قلبی می شوند.

همچنین کسانی که بصورت مزمن و طولانی در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، ممکن است به خاطر نقش التهابی ماندگاری که ریزگردها دارند، سیر ایجاد تنگی های عروق کرونردر آنها سریع تر شود .

روزهایی که آلودگی هوا در محدوده تهدید و یا خطر است. به تمام کسانی که بیماری های قلبی بخصوص تنگی عروق کرونر، نارسایی قلب، اختلالات ریتم و فشارخون بالا دارند توصیه می شود از محیط های با آلود گی بیشتر دور شوند و دیگر عوامل خطری که برای بیماری شان وجود دارد را با شدت بیشتری کنترل کنند.

افرادی که زمینه ناراحتی قلبی دارند، هنگام رفت و آمد در خیابان ها، بیش از افراد عادی در معرض خطر حملات قلبی هستند.

پژوهش ها در سال های اخیر نشان داده است، ذرات میکروسکوپی معلق در هوا بر قلب ـ عروق نیز تاثیر می گذارد.

آلودگی هوای ناشی از ترافیک اتومبیل و دود کارخانه ها مانند دود سیگار موجب نازک شدن سرخرگ گردن و در نهایت بیماری قلبی می شود.

مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی در نواحی آلوده به اثبات رسیده است. برخی مواد آلوده کننده آثار التهابی روی دیواره داخلی سرخرگ ها بر جای می گذارد.

آلودگی هوا بیشترین تاثیر را بر ریه ها بر جای می گذارد، آسم ، برونشیت، بیماری های انسدادی و سرطان ریه از جمله آثار آلاینده های هواست، ضمن اینکه آلودگی هوا در ایجاد بیماری های قلبی نیز نقش دارد.

پنج گروهی که در رابطه با آلودگی هوا در معرض بیشترین خطر قرار دارند، کودکان، سالمندان، بیماران ریوی، بیماران قلبی و خانم های باردار هستند.

بروز اختلالات رفتاری از جمله آثار و عوارض آلاینده های هوا به شمار می آید، آلودگی هوا باعث عصبانیت و پرخاشگری می شود .

سیگار، آلودگی های شغلی و آلودگی هوا را می توان سه عامل خطرساز بیماری های ریوی نامید و گفت: این بیماری ها از شایع ترین بیماری های جامعه بشری بوده و در این میان سرطان ریه شایع ترین سرطان هاست.

خانم های باردار و جنین در سه ماه نخست بارداری بیشترین تاثیر را از آلودگی می پذیرند، عدم خروج از منزل، نخستین توصیه ای است که به این گروه از شهروندان و سایر گروه های در معرض خطر می توان ارائه داد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.