فوق‌تخصص گوارش عنوان کرد:

نوشیدن روزانه دو لیوان آب به طور ناشتا بهترین راه پیشگیری از یبوست

براي پيشگيري از يبوست، اولين نكته مهم ورزش كردن و تحرك است، نوشيدن روزانه دو ليوان آب به طور ناشتا و مصرف آب بيشتر از ديگر راه‌هاي پيشگيري از يبوست است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دكتر ناصر درياني، فوق‌تخصص گوارش با بیان این مطلب گفت:يبوست به معني توقف بيش از حد مواد دفعي در روده است كه عوامل مختلفي در ايجاد آن دخالت دارد. معمولا يبوست در خانم‌ها، افراد مسن و بچه‌ها بيشتر است.

وی افزود: بعضي‌ها به اشتباه تصور مي‌كنند كه هر روز بايد اجابت مزاج داشته باشند، در حالي كه معمولا ما وقتي از مشكل يبوست نام مي‌بريم كه فرد، در هفته كمتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد و در برخورد با يبوست بايد بيماري‌هاي غدد داخلي را در نظر گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران يكي از علل شايع یبوست را، ديابت عنوان کرد و گفت: استفاده بسياري از داروها مانند كلسيم، قرص آهن و قرص ضدبارداري و ايمي‌پرامين در بروز آن نقش دارد. همچنين مصرف پاستا، برنج و پنير مي‌تواند، يبوست را تشديد كند.

دکتر دریانی تصریح کرد: براي جلوگيري از يبوست به خوردن صبحانه تاكيد مي‌شود، چرا كه حركات روده و معده با خوردن صبحانه تشديد مي‌شود. مصرف فيبر و سبزيجات، سالاد و روغن زيتون را نيز نبايد فراموش كرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:در صورت بروز يبوست، مراجعه به پزشك و رعايت نكات و توصيه‌هاي وي ضروري است و نبايد به صورت خودسرانه هنگام يبوست، دارو مصرف كرد./ع2

برچسب ها: یبوست ، کلسیم ، مزاج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار