هیاهوی دنیای مدرن فرصت شنیدن صدایش را نمی دهد

در دنیای صنعتی و مدرن امروزی کمتر صدای جیرجیرکها شنیده می شود...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جیرجیرکها در اقوام و ملل مختلف دارای شهرت های متفاوت هستند.



در برخی از کشورها مثل برزیل رنگ های مختلف جیرجیرکهایی که در منازل یافت می شوند، می توانند تعابیری چون پول، امید و زندگي را به همراه داشته باشند...

علیرضا نادری با اشاره به اینکه حدود 1000 گونه جیرجیرک در جهان وجود دارد که اغلب آنها شب فعال هستند، گفت: جیرجیرکها حشراتی بی آزار و کوچک متعلق به راسته راست بالان هستند حشرات دیگری در این راسته وجود دارند از جمله انواع ملخ ها و آبدزدکها.




** چرا جیرجیرکها آواز می خوانند و چگونه این کار را انجام می دهند؟

صدای جیرجیرکها تا خودآگاه یادآور شب های گرم و آرام تابستان است.

در میان مردم شایع است که جیرجیرک این کار را توسط مالیدن پاهای عقبی اش به هم انجام می دهد در حالی که واقعیت این است که تولید صدا توسط ساییدن دو بال به هم صورت می گیرد. در لبه هر بال جیرجیرک یک سری دندانه های بسیار ریز مانند شانه قرار گرفته است که با سایش بر روی لبه بال مقابل، تولید صدایی بسیار بلند می کند.




وی افزود: فقط جیرجیرک های نر هستند که صدا تولید می کنند و ماده ها ساکت هستند. جیرجیرک های نر برای دفاع از قلمرو خود و نیز جلب ماده ها اصطلاحا آواز می خوانند آنها قادرند 4 نوع صدای مختلف تولید کنند.

نادری ادامه داد: در سال های دور در ژاپن از جیرجیرک ها به عنوان نگهبان خانه استفاده می کردند به این شکل که آنها را در قفس های کوچکی قرار می دادند و با صدای آنها به خواب می رفتند. در صورت نزدیک شدن شخص به منزل صدای جیرجیرک قطع می شد و صاحب خانه بیدار می شد.




همچنین در چین هم بسیاری از مردم جیرجیرکها را نگهداری می کردند آنها قفس های کوچکی از جنس بامبو می ساختند و برای جیرجیرکها آب و غذا فراهم می کردند.

وقتی این افراد به گردش در شهر می پرداختند جیرجیرک ها را در قوطی های کوچکی داخل جیبهایشان حمل می کردند و از شنیدن صدای آنها لذت می بردند.




گفتنی است، در شهرهای بزرگ و صنعتی امروزی کمتر صدای این حشره کوچک را می توانیم بشنویم، مشاهده جیرجیرکی در گوشه ای از منزل و شنیدن صدای دلنشینش می تواند ما را به سال های دور زندگی ببرد./ف

گزارشی از هراتیان

برچسب ها: جیرجیرک ، تابستان ، منازل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۵۷ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
حالم از صدای مزخرفشون به هم میخوره. داغون. افتضاح. صداش بیشتر اعصاب خورد کنه تا قشنگ
آخرین اخبار