در مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر فجر؛

اهدا نشان عالي ملي هنر به كشاورز و رشيدي توسط رئيس جمهور

نشان عالي ملي هنر به دو هنرمند پيشكسوت عرصه بازيگري، محمد علي كشاورز و داوود رشيدي توسط رئيس جمهور اهدا شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل مراسم اختتاميه سي و يكمين جشنواره تئاتر فجر كه با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور،‌ سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از هنرمندان،‌ محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در انتهاي اين مراسم اظهار داشت: خوشحالم که در این جشن باشکوه در خدمت پیشکسوتان هنرمندان و هنرآفرینان سرزمین ایران باشم.


وی ادامه داد: این جلسه ،‌جلسه عزیز و با ارزشی است چرا که کسانی حضور دارند که یک عمر وجودیت خود را برای اعتلای فرهنگ این سرزمین هزینه کرده اند.در این جلسه جوانان پر نشاطی حضور دارند که با شوق و عشق خود این راه نورانی را تا قله های عظمت طی می‌کنند.
رئیس جهمور اظهار داشت: من اولین خدمتگذاری هستم كه در تئاتر حضور دارم و این افتخار نصیب من شده است و خوشحالم از اینکه اين توفیق نصیب من شد و متاسفم که باید زودتر از اين بايد در این محفل حضور می‌یافتم.
وي در ادامه اظهار داشت: تجلیل از هنرمندان نمایشی کشور دو معنا دارد، اول قدرشناسی ملت ایران از خادم خود است که به  و به نمایندگی از ملت ایران  از  قشر هنرمند تقدیرمی‌کنم.
وی ادامه داد: ملت ایران ملت قدرشناسی هستند که برای عزت پیشرفت معنوی آن تقدیر می کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: هنر رمز و راز زندگی است و زندگی غیر هنرمندانه زندگی نیست هنرمندان در حقیقت زندگی آفرین هستند.

احمدی نژاد گفت: ایران از گذشته های دور دارای اندیشه های انسانی و زیبا و متعالی است و برای کمال انسان ها تلاش می کنند که دارای آرمان های مقدس است.
وی ادامه داد: جامعه هنری این سرزمین همچون فرهنگ، تاریخ هستند چرا که هنرمندان برای عدالت، صداقت و زیبایی ها انسان می‌اندیشند و البته در هنرهای نمایشی تئاتر پایه است.
رئیس جمهور اظهار داشت: تئاتر جزو زیباترین ها است کسی که شروع به نوشتن ایده می کند و زمانی که آن ایده به روی صحنه می رود خودش در آن موضوع احساس آن موضوع را متوجه نشود و هیچ حسی از بازی به مخاطب منتقل نمی شود.
وی در ادامه گفت: نزدیک ترین و بی واسطه ترین هنر، هنر تئاتر است چرا که همه عشق و زیبایی ها را به مخاطب منتقل می‌کند و به همین دلیل آثارش ماندگارتر است.
احمدی نژاد افزود: هنر تئاتر در کشور ایران هنری پر رونق است چرا که حضور پیشکسوتان به عنوان راهنما در کنار جوانان است.
رئیس جمهور در خصوص بودجه تئاتر گفت: داود رشیدی در خصوص بودجه کم تئاتر صحبت کرد که ما بودجه تئاتر را افزایش می‌دهیم و متون نمایشی که در اداره ارشاد دچار مشکل می شود از هکارانم خواهش می کنم که متواضعانه برخورد کنند چرا که بیشترین هنرمندان ما در حوزه تئاتر فعالیت می کنند.
احمدی نژاد افزود: به جامعه هنری اعتماد کنیم چرا که هیچ مشکلی پیدا نمی شود و فرهنگ متعالی و هنر ایران به خود مردم بسپاریم.
وی تصریح کرد: ایرانیها تنها ملتی هستند که تاریخ شان سرشار از شکنندگی ها بوده است چرا که هر گاه برشی از تاریخ را نگاه می‌کنیم ملت ایران به عنوان پایه حضور داشته است.
وی خاطرنشان کرد: تئاتر پایه هنر است کسانی که در سینما درخشید از تئاتر آغاز کردند امیدوارم که قطار هنر به سمت قله ها حرکت کند.

در ادامه این مراسم حاجی خانی مدیر کل امور مدیران ارشد اهدای نشان های دولتی ریاست جمهوری گفت: در اجرای 129 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با  عنایت به تصویب هیئت وزیران در تاریخ 17/8/91 به منظور تجلیل از تلاش های هنرمندان پیشکسوت ایران در این محفل باشکوه به 5 تن از هنرمندان سینما، تئاتر و تلویزیون که نیم قرن در این عرصه فعالیت و خلق‌آثاری را داشتند از سوی رئیس جمهور نشان دولتی درجه یک فرهنگ و هنر به محمد علی کشاورز، داود رشیدی، ژاله علو، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی تقدیم می شود.
همچنين، در این مراسم نشان درجه یک فرهنگ و هنر به داود رشیدی و محمد علی کشاورز توسط رئیس جمهور اهدا شد و به 3 هنرمند دیگر به خاطر کسالتی که داشتند اهداي  این نشان ها به فرصت دیگر موکول می شود.

**بودجه محدود تئاتر نیاز به تقویت دارد

در ادامه این مراسم داود رشیدی گفت: تئاتر هنر اندیشه، هنری فاخر و انسان ساز است چرا که آگاهی های عمومی و رشد تحصیلات آکادمیک در این زمینه بسیار خاصتر است.
وی ادامه داد: بودجه تئاتر بسیار محدود است ونیاز به تقویت و حمایت های مادی و معنوی دارد.
رشیدی افزود: حدود 15 هزار هنرمند فعال در زمینه تئاتر در کشور هستند تئاتر مستلزم بودجه های معمول است حمایت های تئاتر شهرستان ها از طریق بودجه های وزارت فرهنگ و ارشاد صورت میگیرد.
این بازیگر گفت: بودجه ای که هنرمندان تئاتر به نسبت سینما و تلویزیون دریافت می کنند بسیار کم است و دستمزد ناچیزی هنرمندان تئاتر دریافت میکنند که جبران زحمات آنها را نمی‌گیرد و با تاخیر پرداخت می شود.
رشیدی تصریح کرد: از مسئولان تقاضا دارم که به دیدن تئاتر بروند تا از نزدیک با کمبودهای آن آشنا شوند.
محمد علی کشاورز نیز در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر گفت: از همه مردم ایران تشکر می‌کنم چرا که مسائل ما باید در راه ایران باشد.
وی ادامه داد: رئیس جمهور برای آبادانی کشور ایران تلاش می کنند چرا که این عزیزان جزو مردم ما هستند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار