حاشيه نگاري جلسه امروز مجلس؛

از تذکر رئیس به رئیس تا ماجرای نوار جنجالی و خبرنگار اتريشي مجلس

شصت و چهارمین جلسه علنی بهارستان در حالی پایان یافت که پرونده استیضاح وزیر کار بعد از حدود یک‌سال مختومه شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، شصت و چهارمین جلسه علنی بهارستان عصر امروز(يكشنبه) در حالی به پایان رسید که در عرصه قانون‌گذاری ثبت خواهد شد، چرا که نمایندگان خانه ملت، پرونده یک‌ساله استیضاحی را برای همیشه مختومه اعلام کردند.

داستان از اسفندماه سال گذشته آغاز شد، از آن‌جایی که "سعید مرتضوی" قاضی تعلیق شده به عنوان رئیس صندوق تامین اجتماعی منصوب شد و  اعتراض نمایندگان را به جان خرید.

بعد از این ماجرا نمایندگان مجلس هشتم، استیضاح "عبدالرضا شیخ‌الاسلامی" را کلید زدند ولی وزیر کار با  اقبال بلند خود بدون برگزاری جلسه استیضاح، مجلس را ترک کرد.

پس از 9 پرده نمایش از قول شَرف گرفته تا شکایت از "توکلی" و از تغییر اساسنامه تا تفویض اختیارات، سرانجام نمایندگان مجلس نهم، بار دیگر بحث استیضاح را مطرح کردند، اما این بار به طور جدی!

بعد از اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مباحث مختلفی بار دیگر افکار عمومی را به خود مشغول کرد و لذا 15 بهمن‌ماه، موعد مقرر استیضاح و پایان دادن به این مباحث بود.

امروز هم خورشید مثل هر روز سر از افق برآورده بود، ولی صحن علنی، روز متفاوتی را پشت سر گذاشت تا ماجرای جدید رقم بخورد.

* خبرنگاران جبران مافات کردند

خبرنگاران و اصحاب رسانه که سال گذشته دست خالی از جلسه استیضاح وزیر کار برگشته بودند، امسال ناکامي خود را به طور کامل جبران کردند و شاید هم به این منظور از صبح زود خود را به بهارستان رسانده بودند.

علاوه بر خبرنگاران پرشور داخلی که برای پوشش جلسه استیضاح در مجلس حضور داشتند،‌ خبرنگاران خارجی نیز حتی از کشور اتریش برای پوشش جلسه حضور یافته بودند.

ساعت 8 و 15 دقیقه صبح امروز، شصت و چهارمین جلسه بهارستان با حضور 218 نماینده برگزار شد.

* استیضاح، دستور اول

بعد از قرائت دستور جلسه استیضاح وزیر کار، دستور اول جلسه امروز آغاز شد و سپس "احمد توکلی" به عنوان طراح استیضاح پشت تریبون قرار گرفته و سیر تا پیاز پرونده سعید مرتضوی و استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی را بازگو کرد.

البته توکلی فایل صوتی را منتشر کرد که در آن سعید مرتضوی، حکميتِ توکلی را به عنوان حکم جلسه سال گذشته قبول کرده بود.

بعد از آن "سید ناصر موسوی لارگانی"، "غلامرضا مصباحی مقدم"، "محمد قسیم عثمانی" و "قزلجه نوری" به عنوان موافقان استیضاح نطق کردند.



* تریبون در انتظار وزیر کار

تریبون بهارستان نیز که از سال گذشته در انتظار نطق وزیر کار بود، میزبان شیخ‌الاسلامی شد و وي پشت تریبون قرار گرفت.
 
شیخ‌الاسلامی بعد از نطق و گفتن این جمله که "من چه‌کاره این دعوا هستم؟" ساعت 11و 34 دقیقه از تریبون مجلس خداحافظی کرد و بعد از آن "روح‌الله عباسپور" و "روح‌الله حسینیان" به عنوان نمایندگان مخالف استیضاح و در موافقت با وزیر کار نطق کردند.

بعد از سخنرانی موافقان و مخالفان استیضاح، عقربه‌های ساعت نشان از اتمام صحن علنی نوبت قبل از ظهر مجلس داشت و لذا لاریجانی  ادامه جلسه را به بعدازظهر موکول کرد.

* عصر امروز سرنوشت مرتضوی رقم خورد

نمایندگان بعد از 2 ساعت تنفس ساعت 14 و 15 دقیقه وارد صحن علنی شده و جلسه علنی و استیضاح وزیر از سر گرفته شد.

البته نوبت عصر جلسه استیضاح شیخ‌الاسلام حال و هوای خاصی داشت، چرا که نماینده‌ها با یک فضای آرام، جلسه را شروع کردند اما به صورت کاملاً جنجالی جلسه بعدازظهر را به پایان رساندند.

در ابتدای این جلسه "غلامرضا جعفرزاده" نماینده رشت با مزاحی نطق خود را آغاز کرد و گفت: نمی‌دانم آقای وزیر، دختر دمِ بخت دارد یا نَه،‌ ولی برای شوهر دادن دختران، اصل بر برائت نیست، بلکه اصل به احراز صلاحیت است؛ بنابراین در مورد آقای مرتضوی نیز صرفا اصل بر برائت نیست، بلکه اصل، احراز صلاحیت بوده؛ چرا که امانتی در اختیار داده شده است و سخنان ایشان با توجه کامل نمایندگان و حتی خبرنگاران به اتمام رسید.

بعد از نماینده رشت، نوبت به "مسعود پزشکیان" نماینده تبریز رسید که این بار نمایندگان، خبرنگاران و حاضران در مجلس با توجه تمام صحبت‌های او را پیگیری می‌کردند.

* بعد از 4 و نیم ساعت احمدی‌نژاد لب گشود

"محمود احمدی‌نژاد" که از ابتدای جلسه علنی امروز برای دفاع از وزیر کابینه‌اش در جلسه علنی حضور داشته و تمام مطالب ریز و درشت مطرح شده را شنیده بود، ساعت 15 پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

البته احمدی نژاد سخنان خود را با مباحث عمومی آغاز کرده تا به بحث استیضاح رسید. سخنان احمدی‌نژاد و واکنش نماینده‌ها در پي سخنان وي پرحاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین بخش استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود؛ چرا که وی به جز استیضاح، موارد دیگری را مطرح و به آنها اشاره کرد که هیچ ا رتباطی با بحث امروز نداشت.

احمدی‌نژاد امروز درباره بی‌توجهی دیوان عدالت اداری به قوانین موجود سخن گفت و سپس به ابطال برخی مصوبه‌های دولت توسط رئیس مجلس اشاره کرد.



* تذکر رئیس مجلس به رئیس جمهور

هنگامی که رئیس جمهور در خصوص اقدام رئیس مجلس از ابطال برخی مصوبات هیئت وزیران توسط رئیس مجلس سخن می‌گفت، "علی لاریجانی" با قطع سخنان او گفت: آقای احمدی‌نژاد اگر صلاح می دانید در موضوع صحبت کنید.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: بگذارید حرف‌هایم را بزنم.

* اعتراض چندباره توکلی و نعمتی با صدای بلند به سخنان احمدی‌نژاد

هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد، احمد توکلی و بهروز نعمتی با صدای بلند تذکر داده و از رئیس مجلس تقاضای وقت می‌کردند که رئیس مجلس با تقاضای آنها مخالفت کرد.



* خیز همه نمايندگان برای تذکر

زمانی که احمدی‌نژاد برای بار دوم حرف خود را تکرار کرد، اکثر قریب به اتفاق نماینده‌ها از جای خود بلند شده و یک‌صدا خواستار وقت برای تذکر شدند.

* تذکري برای صرف نظر از تذکر

اما در این میان، حداد عادل با برخی از نماینده‌ها رایزنی می‌کرد که از تذکر صرف‌نظر کرده و سر جای خود بنشینند که این مسئله با مخالفت همگان روبرو شد.

* ماجرای جنجالی نوار

اما ماجرا بعد از این به گونه دیگری رقم خورد، چرا که احمدی‌نژاد از نواری سخن گفت که باعث جنجال‌آفرینی‌های بعدی در این جلسه شد.

احمدی نژاد خطاب به نمایندگان گفت "یک‌بار می‌گویید بگو بگو، یک بار می‌گویید نگو نگو، بالاخره چکار کنم؟" در این حین، لاریجانی خطاب به وی گفت "هر چیزی لازم است بگویید، نگذارید چیزی باقی بماند" که باز نماینده‌ها با صدای بلند اعتراض کردند و احمدی‌نژاد خطاب به آنها گفت "من کوچک شما هستم، بچه که زدن ندارد اجازه بدهید توضیح می‌دهم".

* فریادهای بی‌امان پیرموذن

"کمال‌الدین پیرموذن" نماینده اردبیل در این حین با صدای بلند، فریاد زد و نسبت به سخنان احمدی‌نژاد اعتراض کرد که در این هنگام جمعی از نماینده‌ها دور او حلقه زده و او را به آرامش دعوت کردند.

* کاظم جلالی؛ مبصر مجلس

"کاظم جلالی" نماینده شاهرود نیز وقتی دید اوضاع به هم ریخته است از جای خود بلند شد و نماینده‌ها را تک تک به آرامش دعوت کرده و بر سر صندلی‌ها می‌نشاند.

* نوار نمایش داده می‌شود

ساعت 15 و 35 دقیقه احمدی‌نژاد نواری را که از ان سخن به میان آورده بود آماده پخش کرد و گفت: این نوار مربوط به رایزنی دو نفر به نام "فاضل لاریجانی" و سعید مرتضوی است. البته به علت پایین بودن کیفیت اين نوار نمی‌شد از آن متوجه چیزی شد، به همین علت احمدی‌نژاد بعضی از قسمت‌ها را شفاها اعلام کرد.

البته در حین پخش این نوار، نماینده‌ها بارها‌ و بارها اعتراض کرده و گاهي با صدای بلند توجه همگان را به خود جلب می‌کردند ولی باز هم به دعوت همکاران خود آرام می‌شدند.

* پورمختار قضیه را فیصله داد

اين ماجرا به همین منوال پیش می‌رفت که ساعت 15 و 57 دقیقه "محمدعلی پورمختار" رئیس کمیسیون اصل 90 جلوی میکروفون احمدی‌نژاد رفت و از وی تقاضا کرد که بحث را تمام کند، احمدی‌نژاد نیز ماجرا را تمام کرد و از محل سخنرانی پایین آمد و وقتی سعی داشت از مجلس خارج شود، علی لاریجانی از وی خواست که خارج نشده و بر صندلی خود بنشیند و پاسخ نمایندگان را بشنود.

* پاسخ لاریجانی به احمدی‌نژاد

دو دقیقه بعد ساعت 15 و 59 دقیقه لاریجانی نمایندگان را به آرامش دعوت کرد و پاسخ احمدی‌نژاد را داد و تمام مباحثی را که احمدی نژاد گفته بود را پاسخ گفت که این موضوع باعث تشویق نمایندگان شد.

سخنان رئیس مجلس نیز پس از 24 دقیقه به اتمام رسید.


* نمایندگان در غیاب شیخ‌الاسلام، پرونده وی را برای همیشه بستند

نمایندگان بدون حضور شیخ‌الاسلام رای‌گیری استیضاح را آغاز کردند و با 192 رای موافق، 56 رای مخالف و 24 رای ممتنع از مجموع 272 نماینده حاضر به استیضاح وزیر کار رای مثبت داده و او را از این سمت عزل کردند.

* پرده آخر

سرانجام بعد از 8 ساعت بحث و بررسی، ساعت 16 و 47 دقیقه، شصت و چهارمین جلسه بهارستان در حالی پایان یافت که وزارتخانه دیگری طعم بی وزیری را چشید.

انتهای پیام/
برچسب ها: تذکر ، رئیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
مهدی کریمی
۲۲:۴۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
کاش افای احمدی نژاد موضوع نوار را مطرح نمی کرد
آخرین اخبار