نگاهي کوتاه به تاريخ انقلاب اسلامي از پنجره عزت و استقلال ملي؛

از هواپيماي کاغذي تا جنگنده وطني...

گاهي براي نسلي که نه انقلاب را ديده است، نه در جريان حوادث آن روزها بوده، تکرار هر ساله جشن‌هاي دهه فجر همراه با علامت سؤال‌هاي بزرگي است. به خصوص در روزهايي که اقتصاد حال و روزش خوب نيست، من نسل سومي حق دارم سؤال کنم که انقلاب رسالت و هدفش چه بود؟ اقتصاد بود؟ عدالت بود؟ سياست بود؟...

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

گاهي براي نسلي که نه انقلاب را ديده است، نه در جريان حوادث آن روزها بوده، تکرار هر ساله جشن‌هاي دهه فجر همراه با علامت سؤال‌هاي بزرگي است. به خصوص در روزهايي که اقتصاد حال و روزش خوب نيست، من نسل سومي حق دارم سؤال کنم که انقلاب رسالت و هدفش چه بود؟ اقتصاد بود؟ عدالت بود؟ سياست بود؟... به نظر مي‌آيد تاريخ بهترين پاسخ را به امثال من مي‌دهد. تاريخي که خيلي گفتني‌ها از روزهاي قبل از انقلاب دارد. حقايقي که گاهي اوقات با خواندشان چشمان‌مان گرد مي‌شود، رگ غيرت‌مان بالا مي‌زند و خيلي وقت‌ها حال‌مان گرفته مي‌شود. حقايقي که نسل ما تشنه دانستن آن‌ها هستند. حقايقي که عمق خودباختگي و وابستگي و حقارت يک ملت را در زمان پهلوي نشان مي‌دهد.

از صادرات نفت به اسرائيل تا تشکر رهبران مقاومت

در حالي که در طي دوره جنگ اعراب با رژيم صهيونيستي اين کشور از سوي اعراب تحريم نفتي شده بود، ايران بدون توجه به اين اتحاد، بيش از ظرفيت خود نفت توليد و به اسرائيل صادر مي‌کرد.

«در جلسات‌مان با شرکت‌هاي نفتي و انگليسي‌ها، به هنگام مقايسة يادداشت‌هاي مربوط به ملاقات شاه با نمايندگان کنسرسيوم در تاريخ 31 ژانويه از گفتة قطعي شاه در مورد خط لولة اسرائيل اطلاع يافتيم. او گفته است ايران در نظر دارد بدون توجه به شکايات اعراب، استفاده از آن را ادامه دهد. او اضافه کرده است که مطمئن است اعراب قادر به شکست دادن اسرائيل نيستند و اسرائيل براي ايران منزلت يک دوست را دارد»

اظهارات آرمین مایر،سفیر آمریکا در ایران-بهمن 1391

«روز به روز بيش‌تر براي ملت‌هاي عرب و مسلمان روشن مي‌شود که جمهوري اسلامي ايران دوست عرب و همه مسلمانان و پشتيبان ملت‌هاي مستضعف و مظلومي است که سرزمين‌هايشان اشغال شده و اين همان چيزي است که طي نبرد اخير نوار غزه و پيش از آن در لبنان بر آن تأکيد شد. ما پس از خداوند (سبحانه و تعالي) با صراحت بر اين جمهوري اسلامي شجاع، مؤمن، مطمئن و دلير تکيه داشته‌ايم»

سخنرانی سید حسن نصرا...- در روز عاشورای سال 13

از سفر به آمريکا براي عزل نخست‌وزير تا دست دراز آمريکا براي مذاکره

«آدمى پا مي‌شود از اينجا مي‌رود آمريکا دکتر امينى براى اين‌که آمريکايى‌ها را قانع کند که بشود نخست‌وزير در ايران. آمد، شد نخست‌وزير! بعد از يکى دو سال، شاه که با او مخالف بود، بلند شد رفت آمريکا، آمريکايى‌ها را قانع کرد که او را از نخست‌وزيرى عزل کند. آمد او را از نخست‌وزيرى عزل کرد! اين، وضع مملکت ما بود. براى انتخاب نخست‌وزير، شاه مملکت، رئيس کشور محتاج موافقت و رضايت آمريکا بود»

مقام معظم رهبری-بهمن1389

«آمريکايي ها پيشنهاد واضح و روشني از آمادگي براي مذاکره مستقيم با ايران ارائه و در واقع دست خود را به سوي اين کشور دراز کرده‌اند که من اميدوارم تهران دست آمريکايي ها را کنار نزند تا گامي به سوي دستيابي به يک راه برطرف ديپلماتيک برداشته شود.»

"گیدو وستروله" وزیر امور خارجه آلمان -بهمن 13

از آموزش‌هاي تو خالي تا ساخت جنگنده‌هاي پيشرفته

«ارتش و به‌ويژه نيروي هوايي در طول آن سال‌ها از هر نظر، چه در بعد آموزش‌هاي نظري و چه عملي در وابستگي کامل به کشورهاي غربي به‌ويژه آمريکا بود و تمام دانشجويان ما براي آموزش به اين کشور اعزام مي‌شدند. دانشجويان ما که براي آموزش به امريکا مي‌رفتند، پس از بازگشت نيز توانايي بهره‌برداري از اين آموزش‌ها را نداشتند، چرا که مستشاران خارجي بر تمامي امور مسلط بوده و حتي اجازه تعمير قطعات را نيز نمي‌دادند. مستشاران خارجي در حقيقت خلبانان دست چندم بودند که به عنوان استاد خلبان به کشور ما مي‌آمدند اما در واقع در پي تکميل آموزش خود بودند و اين توانمندي‌ها را به کارکنان ما منتقل نمي‌کردند.»

امیر سرتیپ گودینی فرمانده پایگاه یکم شکاری-اسفند 13

هواپيماي جنگنده بومي با نام قاهر 313 ساخت وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي شد. «اين جنگنده پيشرفته با مشخصات ظاهري منحصر به فرد داراي سطح مقطع راداري بسيار کم و همچنين قابليت انجام عمليات پروازي در ارتفاع پست است. بهره‌برداري از مواد پيشرفته در ساخت هواپيما و سامانه الکتروآويونيک، قابليت نشست و برخاست با طول باند کوتاه، توانايي حمل تسليحات پيشرفته بومي و قدرت تهاجمي بالايي از ديگر ويژگي‌هاي آن است.»

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع-بهمن 1391

از نصف بدن‌هاي موازي با کف زمين تا انتقاد از بيانات غلوآميز

«رکوع و سجده در مقابل شاه چنان غيرطبيعي بود که هر تازه واردي را به تعجب وا مي‌داشت. مارگارت لاينگ، روزنامه‌نگار انگليسي که براي نوشتن زندگينامه شاه اجازه ملاقات و حضور در دربار را پيدا کرده بود، تعجب خود را از اين صحنه پنهان نمي‌کند: ناگهان يک اتاق پر از اشخاص مختلف به تعظيم افتادند به طوري که نصف بدن آنها به موازات کف اتاق درآمد» - «متملقان آن قدر او را عقل کل و تاقته جدا بافته و خدايگان ناميده بودند که کم‌کم خود نيز به اين باور رسيده بود که رسالت ويژه‌اي از سوي قدرت‌هاي ناشناخته دارد.»

خاطرات اسدا... علم؛ صفحه 337- خاطرات فریده دیبا؛ ص 8

«اينجور بيانات (غلوآميز)، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوينده است. نبايستى اين بيانات به اين شکل بيان شود. يک مجموعه‌ زمانى تصادفاً کنار هم قرار گرفته‌ايم و داريم با هم کار مي‌کنيم؛ من يک کار مي‌کنم، شما يک کار مي‌کنيد. اينجور تعبيرات، تعبيراتى نيست که انسان را خوش بيايد يا کمکى به کار پيشرفت انسان بکند. ما همگى بندگان خدا هستيم و ان شاء ا... خدمتگزاران مردم هم باشيم.»

مقام معظم رهبری-خرداد 1390

ز وطن‌فروشي شاه تا 8 سال دفاع جانانه

«اگر مردم بحرين خواهان پيوستن به کشورم [ايران]‌ نباشند، ايران از ادعاهاي سرزميني‌اش نسبت به اين جزيره خليج فارس دست خواهد کشيد. وي گفت چنانچه سياست بين المللي خواهان آن باشد،‌ ايران نيز خواست مردم بحرين را مي‌پذيرد» و بدين ترتيب در يک توافق پنهان استان چهاردهم ايران در خرداد 1350 از ايران جدا شد.

گفتگوی مطبوعاتی شاه در هندوستان،ژانویه 1969

جنگ هشت ساله‌اي که با تجاوز همه جانبه عراق به ايران آغاز شده بود سرانجام پس از پذيرش قطعنامه 598 از سوي ايران پايان يافت و با استقرار ناظران سازمان ملل دو کشور پس از دو سال به مرزهاي بين‌المللي و قبل از جنگ بازگشتند. سال ۱۹۹۱ خاوير پرز دکوئيار (دبيرکل وقت سازمان ملل متحد) به‌ طور رسمي بر اساس نظر گروه ناظر نظامي سازمان ملل متحد، عراق را آغازگر جنگ معرفي کرده و از خواسته ايران براي دريافت غرامت جنگي پشتيباني کرد.

خاویر پرز دکوئیار-دبیرکل وقت سازمان ملل متحد

منبع:خراسان

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، انقلاب ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهیار
۱۸:۱۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۱
بله دیگه ما با همتی که داریم میتونیم بسازیم از این بهترش ها رو. . . . ..
به امید پیشرفت های دیگه ی ایران. . . .
.. . . . . . یا حق . . . . . .