مدیر عامل بورس انرژی؛

قیمت برق با راه اندازی بورس انرژی افزایش نمی یابد

مدیر عامل بورس انرژی گفت: قیمتی که برای هر مگاوات برق در معاملات آزمایشی کشف و مبنا قرار گرفته است، بین 15 تا 25 هزار تومان برای هر مگاوات برق می باشد که معاملات بورس انرژی در این قیمت انجام خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه؛ ˈشاپور محمدیˈ افزود: درست است که قیمت برق در بورس انرژی کشف می شود، اما این قیمت مبنایی برای معامله بین مصرف کنندگان عمده است، نه مصرف کنندگان خرد که مردم هستند.

وی با اشاره به این که، نرخی که مصرف کننده های خرد برای برق مصرفی خود باید بپردازند، همان قیمتی است که وزارت نیرو سالانه تعیین می کند، گفت: قیمتی هم که در معاملات برق در بورس انرژی کشف می شود، ربطی به مصرف کنندگان خرد نخواهد داشت؛ چرا که معاملات برق در بورس انرژی بین دولت و مصرف کنندگان عمده به عنوان مثال کارخانه ها انجام می شود.

محمدی با اشاره به قیمت فعلی برق در معاملات آزمایشی اظهار داشت: قیمتی که برای هر مگاوات برق در معاملات آزمایشی کشف و مبنا قرار گرفته است بین 15 تا 25 هزار تومان برای هر مگاوات برق است و معاملات در این قیمت انجام می شود.


** فرهنگ سازی رفتار مصرفی

مدیر عامل بورس انرژی در خصوص تاثیر راه اندازی بورس انرژی بر مصرف کنندگان خرد و مردم گفت: از یک سو بورس انرژی سبب تخصیص بهینه منابع به مصرف کنندگان عمده در سطح کلان می شود و از سوی دیگر به دلیل نوسان قیمت ها در زمان های مختلف روز زمان بهینه برای مصرف برق مشخص شده و این می تواند رفتار مصرف کننده را هم بهینه سازد.

وی افزود: بر این اساس با توجه این که، زمان های پیک مصرف مشخص می شود و این موضوع به مصرف کنندگان خرد هم اطلاع رسانی می شود مردم می توانند رفتار مصرفی خود را بر اساس این زمان ها شکل بدهند.

محمدی در تشریح کارکردهای بورس انرژی در راستای فرهنگ سازی برای استفاده از برق در زمان های کم مصرف اظهار داشت: شرکت های برق منطقه ای سیگنال هایی را به مردم در خصوص زمان های کم بار مصرف و زمان هایی که قیمت برق ارزان است اعلام می کنند، چرا که این شرکت ها برق را با قیمت های متفاوت در زمان های مختلف خریداری می کنند .

وی در خصوص نقش دولت در قیمت گذاری برق اظهار داشت: دولت قرار نیست تمام قیمت گذاری را بر عهده داشته باشد، بلکه نرخ مشخصی را تعیین کرده که بر اساس آن قیمت نوسان پیدا می کند درست مثل دامنه نوسان که هم اکنون در بورس وجود دارد.

محمدی افزود: بر این اساس نوسان قمیت در محدوده ای که دولت اعلام می کند، آزاد است در این میان مصوبات دولت هم به قوت خود باقی است به عنوان مثال اگر قرار باشد کشاورزان برق ارزان دریافت کند خللی در آن ایجاد نمی شود./ع

برچسب ها: شاپور ، برق ، معاملات ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار