مالکي:

به اوباما و كلينتون در مورد بحران سوريه هشدار داده بودم

"نوري مالكي" نخست وزير دولت عراق در مصاحبه جديد خود با روزنامه "الشرق الاوسط" به بحران سوريه و وضعيت سياسي در عراق پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الشرق الاوسط، مالكي در اين مصاحبه اظهار داشته كه تنها راه حل ممكن براي رفع بحران در سوريه راه مسالمت آميز و امكان مداخله خارجي در سوريه وجود ندارد. 

نوري مالكي در مورد اين مصاحبه به اقامتش در ايران اشاره كرده و گفته است "من نخست به مدت دو سال در سوريه بودم. اين موضوع مربوط به سال 1979 ميلادي است و سپس به ايران رفتم و در اهواز اقامت گزيدم و پس از آن بار ديگر در سال 1989 به سوريه بازگشتم. در نهايت نيز پس از 16 سال دوري از عراق به ميهنم بازگشتم." 

وي در پاسخ به اين پرسش الشرق الاوسط كه نظرش در مورد وضعيت كنوني سوريه چيست مي گويد "برايم دردآور است. من خواهان ديدن سوريه اي متحد هستم اما اكنون سوريه با بحران مواجه شده است و متاسفانه نيز چشم انداز روشني براي پايان دادن به بحران ديده نمي شود. من مدت ها در سوريه زندگي كرده ام و با ساختارهاي اجتماعي آنجا بخوبي آشنا هستم. من پيش از اين نيز گفته بودم كه دولت سوريه سقوط نخواهد كرد و از موضع خود عقب نشيني نمي كند. تروريست هاي سوري بسوي علويان حمله مي كنند و آنان خواهان دفاع از خود و بقاي خويش هستند. من پيش از اين به اوباما، بايدن و كلينتون در واشنگتن هشدار داده بودم كه نگويند دولت اسد در ظرف دو ماه سقوط خواهد كرد. من به آنان گفته بودم كه اين پنداري باطل است و اظهارنظرهاي آنان در اين باره نشان مي دهد كه آنان از معارضين سوري حمايت مي كنند. من به آنان گفته بودم كه مسيحيان و طيف وسيعي از سوري ها در كنار دولت قرار دارند و در صورت ادامه بحران اين موقعيت وخيم تر مي شود و به جنگي داخلي مي انجامد. آنان در آن زمان مدعي بودند كه چنين مسئله اي روي نخواهد داد اما اكنون مي بينيم كه سوريه درگير اين مسئله شده است." 

مالكي در ادامه به لزوم اصلاحات در سوريه اشاره كرد و گفت "معتقدم كه ممكن است در گذشته كاستي هايي وجود داشته باشد، همه ما خواهان آزادي سياسي در سوريه هستيم اما اين با اصلاحات ممكن است و نه با ويران ساختن آن كشور. ارسال اسلحه به تروريست هاي سوري بايستي متوقف شود تا ثبات در سوريه برقرار شود. بحران سوريه از طريق جنگ مسلحانه حل نخواهد شد." 

مالكي در ادامه با نفي مداخلات احتمالي نظامي خارجي در سوريه مي نويسد "برخي مي گويند كه بايستي براي حل بحران سوريه به اقدام نظامي خارجي روي آورد. اما واقعيت آنست كه چنين مسئله اي امكان پذير نيست. تجربه تجاوز عليه عراق در سوريه تكرار نخواهد شد. چنين اقدامي با مخالفت چين و روسيه نيز مواجه خواهد شد." 

مالكي در ادامه با ابراز نگراني از مداخلات القاعده و تروريست هاي خارجي در امور سوريه مي افزايد "من از رشد نيروهاي القاعده و جبهه النصره در سوريه بسيار نگران هستم. از نظر ما راه حل مسالمت آميز تنها راه رفع بحران سوريه است. اين مسئله نيز ممكن نخواهد شد مگر آنكه جامعه بين الملل براي حل اين مسئله قويا متعهد شود. برگزاري انتخابات تنها راه تشكيل دولت جديد است. 

نوري مالكي در ادامه همراهي خود با "بيداري اسلامي" را اعلام كرد و اظهار داشت "مردم خاورميانه از بيش از چهار دهه زمامداري مستبدان خسته شده بودند. با اين حال اين جنبش هاي بدون رهبر هستند و اگر در مسير اشتباهي قرار بگيرند باعث وارد شدن خسارات و لطماتي خواهند شد."

مالكي اظهار داشت آنچه در عراق روي مي دهد "صرفا مطالبات سياسي هستند و با برگزاري انتخابات جديد مسائل و شبهات موجود رفع خواهند شد. در عراق ديكتاتوري همچون قذافي در ليبي و ساير ديكتاتورها وجود ندارد." 

برچسب ها: مالکی ، اوباما ، سوریه ، کلینتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار