کوآلا 800 میلیون، ببر سفید آسیایی یک میلیارد!

اولین بار شاید مهران مدیری و مرد هزار چهره‌اش بود که پای ایگوانا را به خانه‌های مردم باز کرد. تا پیش از آن کسی فکر نمی کرد یک بچه سوسمار دست آموز بتواند به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود و جانور زینتی یک خانواده اشرافی باشد. بعدتر، وقتی توله خرس‌ها و بچه شیرهای سرگردان در گوشه و کنار شهر پیدا شدند، رییس اداره محیط زیست استان تهران به زبان آمد و اعلام کرد که پایتخت پر از باغ وحش‌های مخفی شده که سازمان محیط زیست از آنها بی‌خبر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، باغ وحش‌هایی که به گفته رسول اشرفی‌پور، به خاطر تمایل مردم به نگهداری از حیوانات غیرخانگی و افزایش قاچاق و تجارت حیواناتی مثل مار، سمندر، سنجاب، تمساح و میمون شکل گرفته اند.

پیمان واسطه یکی از این باغ وحش‌های زیرزمینی و مخفی است. در بساطش هر حیوانی پیدا می‌شود؛ از طاووس و جغد و خوکچه‌های هندی گرفته تا شیر و پلنگ و کوآلا. می گوید: «بعضی از حیوانات در خطر انقراض هستند اما می‌شود پیدایشان کرد. هزینه و زمان بیشتری می‌طلبد و ممکن است بعدها به مشکل قانونی برخورد کنید که در این صورت، ما مسئولیتی به عهده نمی‌گیریم.»

کوالاها یکی از این گونه‌های در خطر هستند با این حال خرید و فروش قانونی آنها غیرممکن نیست. کافیست باغچه ای با چند درخت داشته باشید تا کوآلایتان به یکی از آن‌ها بچسبد و 18 ساعت از شبانه روزش را بخوابد. در 6ساعت باقی مانده هم باید به فکر تامین برگ‌های اکالیپتوسی باشید که به عنوان تنها غذای موجود در دنیا می‌شناسد و می‌خورد. پیمان می‌گوید: «کوالا تا یک سال قبل جفتی 200میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. اما حالا با دلار 4هزارتومانی هر جفتش حداقل 800 میلیون تومان خرج برمی‌دارد. البته الان فصل کوآلاهای 3-4ماهه نیست اما می‌توانم برایتان یک جفت کوآلای جوان پیدا کنم. حدود 5-6 ماهه‌. خیلی آرام و بی‌دردسرند. فقط باید بتوانید اکالیپتوسشان را تامین کنید.»

کوآلاهایی که پیمان از آنها حرف می‌زند، از پاکستان وارد می‌شوند اما ترکیه و ارمنستان هم دروازه‌های دیگری هستند که پای ایگوانا و خرس و بچه شیرهای خانگی را به ایران باز می‌کنند و رقم‌های میلیونی و میلیاردی را با چند دست واسطه از کشور بیرون می‌برند. یک جفت ببر سفید بنگال را می‌توانید با قیمت یک میلیارد تومان در کمتر از 45 روز تهیه کنید اما اگر دنبال حیوان کم خرج تری می‌گردید، می‌توانید روی گربه‌سانان دیگری مثل توله شیرها فکر کنید. یک جفت توله شیر را می‌توانید با قیمت 20 تا 25 میلیون تومان بخرید و حداکثر یک هفته بعد از سفارش و عقد قرارداد، آنها را تحویل بگیرید. اما برای تحویل گرفتن یک گله 50راسی از گوزن‌های زرد اروپایی، کمتر از 10روز زمان نیاز دارید. این گوزن‌ها جفتی 10 تا 12 میلیون تومان قیمت دارند که با تخفیف ویژه می‌توانید آنها را جفتی 7میلیون تومان تحویل بگیرید: «صاحبشان لنگ پول است و باهاتان راه می‌آید. بارمان خیلی سالم است. ضمن این که گوزن‌های ماده این گله باردارند و می‌توانید بره‌هایشان را بعد از به دنیا آمدن بفروشید.»

این را پیمان می‌گوید و ادامه می‌دهد: «گوزن‌های زرد اروپایی با شرایط آب و هوایی ایران سازگارند و به فضای زیادی هم احتیاج ندارند چون پرورشی هستند و در چهاردیواری هم دوام می‌آورند، جیره‌شان را تامین کنید، برایتان زاد و ولد می‌کنند و سودآوری زیادی دارند.»

هر بره گوزن زرد اروپایی 3تا 4میلیون تومان می‌ارزد و در صورتی که مجوز پرورش گوزن داشته باشید، می‌توانید گله تان را توسعه دهید و به قیمت بالاتری بفروشید. پیمان می‌گوید: «مجوز پرورش گوزن را هم خود ما برایتان می‌گیریم. اصلا کار ما همین است. یک مزرعه اطراف تهران تهیه می‌کنید و گوزن‌ها را آنجا پرورش می‌دهید. آن وقت هر گوزن حدود 8تا 10 میلیون تومان امکان فروش خواهند داشت.» گوزن‌های زرد اروپایی که پیمان برایشان بازارگرمی می‌کند، ظریف و کوچکند و بین 50 تا 70 کیلوگرم وزن دارند. برعکس گوزن‌های امریکایی که وزنشان تا 800 کیلو هم می‌رسد و غزال‌های ایرانی که 200 تا 400 کیلوگرم هستند. پیمان می‌گوید: «گوزن سفید و غزال ایرانی هم می‌توانیم برایتان پیدا کنیم اما درباره غزال ممکن است به مشکل محیط زیستی بربخورید. پیشنهاد می‌کنم بروید سراغ حیواناتی که بشود برایشان مجوز گرفت.» یعنی توله خرس، توله شیر و توله ببرهای آسیایی. «توله خرس‌هایی داریم که از بس رام‌اند می‌توانید باهاشان کشتی بگیرید. بهار امسال 3 تا 6میلیون تومان فاکتور می‌کردیم اما الان حدود 13 میلیون تومان می‌فروشیم.» این البته قیمت توله خرس‌های بدون مجوز است. اگر بخواهید توله خرسی بگیرید که مجوز نگهداری در منزل داشته باشد، قیمت تا دو برابر بالا می‌رود. یعنی باید حداقل 25 میلیون تومان برای یک توله خرس هزینه کنید.»

 

از پیمان مظنه خرید و فروش پاندا را می‌گیریم اما او می‌گوید: «پاندا چند مشکل عمده دارد که به خاطر همین ما تا به حال برای کسی تهیه نکرده‌ایم. اول این که باید برای غذایش برگ‌های بامبو تامین کنید که کار دشواری است. مشکل دوم هم مربوط به این است که پانداها در حال انقراض هستند و چین با کشورهای دنیا معاهداتی دارد که خرید و فروش آنها را محدود و ممنوع می‌کند. بنابراین اگر برایتان مشکلی پیش بیاید شما را با پاندایتان می‌فرستند چین تا محاکمه شوید.»

در دنیای حیوانات خانگی عجیب و غریب، ایگوانا شاید کم دردسرترین و ارزان‌ترین گزینه خریداران ایرانی باشد که اگر از عمر کوتاه نگهداری آن چشم بپوشند، می‌توانند با 2-3 میلیون تومان پای یک ایگوانای کم سن و سال را به خانه‌شان باز کنند. ایگواناهایی که برای نگهداری خانگی خرید و فروش می‌شوند، چهار رنگ هستند و بر اساس رنگ و اندازه‌شان قیمت‌گذاری می‌شوند. ایگوانای زرد گران‌ترین و کمیاب‌ترین نوع ایگوانا است که معمولا در ایران خرید و فروش نمی‌شود. بعد از آن، ایگوانای آبی است که یک نمونه 30 سانتی متری‌اش 6میلیون تومان قیمت دارد و ایگواناهای قرمز و سوپرقرمز هم حداکثر 3میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. پیمان می‌گوید: «یک ایگوانای سوپر قرمز 50سانتی متری را آخرین بار 900 هزار تومان فاکتور کردیم. ایگوانا شرایط نگهداری ساده‌ای دارد. با این که سوسمار است اما گوشت نمی‌خورد. گیاهخوار است و برای نگهداری‌اش یک حوضچه کوچک به عمق 30سانت هم کفایت می‌کند.» ایگواناها البته همیشه کوچک نمی‌مانند. این سوسمارهای بی‌آزار وقتی به 2-3 سالگی برسند، طولشان دو متر می‌شود و به دلیل شرایط دشوار نگهداری، قیمتشان افت می‌کند.

پیمان برای اطلاعات بیشتر ارجاع‌مان می‌دهد به صفحه فیس‌بوکش که فیلم و عکس حیواناتی را که خرید و فروش می کند، روی آن آپلود کرده است؛ گرگ قهوه‌ای روسیه که با قلاده مهارش  کرده‌اند، قورباغه درختی چشم قرمزی که به درختچه مصنوعی گوشه اتاق چسبیده و مار پیتون سبزی که در تراریوم شیشه‌ای‌اش دور خود پیچیده و کسل و بی حوصله با یک تکه گوشت کلنجار می‌رود.

برچسب ها: حیوان ، نایاب ، وبگردی ، خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
جالب بود
آخرین اخبار