اصفهان/

حذف اراضی موقوفه‌ از محدوده منابع ملی

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اراضی وقفی اگر تا سال 65 احیا شده باشد و یا در حریم موقوفات باشد از محدوده منابع ملی حذف و به عنوان اراضی موقوفه تثبیت مالکیت می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان محمدتقی عموزاده در کارگروه مشترک ادارات کل اوقاف و منابع طبیعی استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تفاهمنامه مشترکی با سازمان اوقاف و امور خیریه منعقد کردیم تا اختلافات دو سازمان حل شود.

وی با اشاره به اینکه در چارچوب این تفاهمنامه کارگروه استانی نیز پیش‌بینی شد، ادامه داد: طبق این تفاهمنامه، ادارات اوقاف و منابع طبیعی استان‌ها نیز باید اختلافات محدوده استان را شناسایی کنند و بر اساس مستندات وقف و منابع ملی اسناد مالکیت تثبیت شود تا هم سازمان جنگل‌ها بتواند سند به نام خود بگیرد و هم سازمان اوقاف بتواند سند رقباتی را که موقوفه است به نام خودش دریافت کند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به دعواهای گذشته این دو دستگاه تصریح کرد: پیش از این، دعواهای دو سازمان در محاکم طولانی می‌شد و هزینه زیادی هم در بر داشت و ما با این تفاهمنامه توانستیم کل اختلافات در سطح کشور را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه حل اختلافات در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: اسناد وقفی در محدوده منابع ملی که معتبر بوده و محرز شده است اگر تا سال 65 احیا شده باشد و یا در حریم موقوفات باشد از محدوده منابع ملی حذف و به عنوان اراضی موقوفه تثبیت مالکیت می‌شود و مابقی اراضی باقی مانده به عنوان منابع ملی تثبیت خواهد شد.

عموزاده در ادامه به جلسه مشترک کارگروه ادارات کل اوقاف و منابع طبیعی استان اصفهان اشاره کرد و گفت: برای استان اصفهان، به عنوان نمونه پنج پلاکی که مشکل و اختلاف اساسی داشتند، مطرح شد و طرفین اظهارات خود را مبنی بر دلایل مالکیت و یا وقفیت ارائه دادند.

وی افزود: پس از بررسی متقابل مدارک، بخشی از پلاک‌ها به عنوان موقوفه مورد قبول قرار گرفت و مابقی هم که به صورت طبیعی (جنگل و مراتع) باقی مانده بود به عنوان منابع ملی تثبیت مالکیت شد و پس از تنظیم صورت جلسه، یک نسخه آن به اداره ثبت ارسال شد تا سند مالکیت دو طرف را تنظیم کند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به همکاری بسیار مطلوب اوقاف با این سازمان تاکید کرد: جلسات مختلف کارشناسی برای حل اختلافات طرفین برگزار شده و به ویژه در استان اصفهان هم پیشرفت کار خوبی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون در سطح کشور هیچ یک از ادارات چنین تفاهمنامه‌ای با هم منعقد نکرده بودند، اضافه کرد: البته این تفاهمنامه با سازمان ثبت نیز به صورت تفاهم سه جانبه امضا شده است.

عموزاده بیان داشت: سابقه نداشته که چنین تفاهمنامه‌ای این مقدار پیشرفت داشته باشد و طرفین بتوانند مالکیت خود را تثبیت کنند.

وی افزود: پیش از این ما با هم دعوا داشتیم و عده‌ای از این موضوع سوءاستفاده ‌کردند و با جعل سند، زمین‌خواری‌های زیادی انجام ‌دادند اما اکنون دست این افراد بسته شده است. در واقع هم حقوق دولت و هم حق وقف حفظ شد و این تفاهمنامه می‌تواند به عنوان الگو در سایر نهاد ها نیز مورد استفاده قرار گیرد./س

برچسب ها: حذف ، زمین های ، وقفی ، از منابع ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.