مشهد/

ایران به قطب تولید برق منطقه تبدیل می شود

رئیس هیئت مدیره شرکت انتقال نیرو و مخابرات شرق از هدفگذاری ایران برای رسیدن به قطب تولید برق منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، علیرضا خجسته  در مشهد اظهار کرد: با تفکیک کامل تصدی‌گری باید بتوان فعالیت‌ها را به بخش خصوصی محول کرد تا دولت وظایف نظارتی خود را برای کلان کشور مانند توسعه زیست محیطی و توسعه پایدار انجام دهد؛ حضور بخش خصوصی در این زمینه باید فراهم شود تا در سال‌های آینده از مزایای صنعت برق و انرژی و تجارت بزرگ آن برخوردار شویم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز تجارت الکتریکی ایجاد بازار است و نباید فقط وزارت نیرو و دولت خریدار برق تولیدی باشند و تا زمانی‌که بازار به صورت گسترده و اساسی ایجاد نشود کار تجارتی نیز انجام نمی‌شود.

 رئیس  هیئت مدیره شرکت مهندسی انتقال نیرو و مخابرات شرق تصریح کرد: در شرایط کنونی برای رسیدن به سند چشم‌انداز 1404 باید به رشد 8 درصدی در بحث برق کشور برسیم و محدودیت‌های پیش‌رو را حذف کنیم و اقتصاد کشور به سویی پیش رود که از تکیه بر صنعت نفت جدا شود و از مسیر و راه‌های دیگر از جمله صنعت برق باید در راستای توسعه اقتصادی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در حوزه انرژی و اتلاف است، هدفمندی یارانه‌ها و رساندن انرژی به قیمت واقعی خود راهکاری مطلوب در مسیر بهینه‌سازی مصرف شمرده می‌شود اما در کنار آن نیازمند الگوسازی مناسب در بخش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن هستیم.

خجسته یادآور شد: انرژی پاک یکی از بنیادی‌ترین راه‌حل‌های توسعه بخش انرژی است اگرچه انرژی پاک چون بادی و خورشیدی در ابتدا هزینه هنگفتی را می‌طلبد اما نتایج بسیار مثبتی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی وحدت و هم‌دلی بین قوا است تا با تلاش آنها پروژه‌های کشور پیگیری و به درستی اجرا شود و یکی از پروژه‌های بزرگ در کشور اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است.

خجسته تصریح کرد: برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باید پیش‌نیاز اساسی آن که ثبات ارز در بازار است اتفاق افتد و اگر با کیفیت مرحله اول هدفمندسازی بخواهیم فاز دوم را اجرایی کنیم قطعاً اثرات منفی، تورمی و رکودی در اقتصاد کشور می‌گذارد.

رئیس  هیئت مدیره شرکت انتقال نیرو و مخابرات شرق اظهار کرد: با وجود تحریم‌های اخیر کشورمان در تامین سیستم‌های مورد نیاز در تولید برق به 100 درصد، در بخش توزیع به 99 درصد و در بخش نیروگاهی به 95 درصد خودکفایی دست یافته است و تا پایان امسال به توانایی تولید سیستم‌های DIS و DCS نیز دست می‌یابیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران در بخش تولید و صادرات انرژی برق در منطقه رتبه نخست را دارد و از لحاظ ظرفیت نامی نیروگاهی نیز در بین 14 کشور برتر جهان قرار دارد.

خجسته تصریح کرد: بیشتر خصوصی‌سازی در کشور در قالب واگذاری به بخش‌های شبه دولتی بوده که در واقع همان مالکیت دولتی است به عنوان مثال وزارت نیرو در قالب سهام عدالت واگذار شد و این در ظاهر خصوصی‌سازی شده، زیرا هنوز ماهیت دولتی دارد و با این خصوصِ‌سازی ظاهری، نحوه پاسخ‌گویی نسبت به قبل از واگذاری بدتر شده و فشارها را بیشتر کرده است.

رئیس  هیئت مدیره شرکت انتقال نیرو و مخابرات شرق یادآور شد: تاکنون ده‌ها قطعنامه از سوی سازمان ملل و کشورهای اروپایی علیه ایران صادر شده تا به اقتصاد کشور ضربه وارد شود، اما در این راستا اصلاح قوانین داخلی به خوبی انجام نشده است و باید اثرات تحریم بر پروژه‌ها بررسی و برای جبران آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

خجسته با اشاره به دستاوردهای دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب و کار در تجارت انرژی الکتریکی گفت: بررسی پیشنهاد » روش تهاتر برق بازیافت شده ناشی از افزایش راندمان یا کاهش تلفات یا نفت معادل» برای طرح در مجلس شورای اسلامی، امکان حضور بخش خصوصی در صادرات انرژی بازیافت شده از طرح‌های کاهش تلفات راندمان از دستاوردهای این همایش بود.

وی افزود: همچنین لحاظ شدن مابه‌التفاوت نرخ فروش برق در بودجه 92 شرکت‌های توزیع و تسری به بودجه سال‌های بعد، اصلاح دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی اصل 44، راه‌اندازی و رونق معاملات در بورس انرژی و تشکیل دبیرخانه دائمی همایش تجارت انرژی الکتریکی برق از دیگر دستاوردهای همایش است/. ب

برچسب ها: ایران ، تولید ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.