نعناکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

پرونده‌هاي جنايي توسط اتباع خارجي در کشور مختومه اعلام نمي‌شوند

يک وکيل دادگستري با اشاره به وقوع جرايم بسياري توسط تبعه افغانستان در ايران بدون هيچ هويت و نشاني گفت: وقوع هر جنايتي در هر کشوري توسط ضابطين قضايي پيگيري و به هيچ وجه پرونده‌هاي مربوط به جنايت(قتل، تجاوز، پولشويي و...) بدون وجود نشاني و هويت از قاتل، مختومه اعلام نمي‌شوند.

"محمدجعفر نعناکار" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران با اشاره به وقوع بسياري از جرايم توسط برخي افاغنه غيرمجاز كه بدون هيچ هويت و نشاني در كشورمان زندگي مي‌كنند، اظهار داشت: وقوع هر جنايتي در هر کشوري توسط ضابطين قضايي پيگيري مي‌شود و به هيچ وجه پرونده‌هاي مربوط به جنايت(قتل، تجاوز، پولشويي و...) بدون وجود نشاني و هويت از قاتل، مختومه اعلام نمي‌شوند.

وي به چند راه براي شناسايي مرتکبين جنايت اين چنين اشاره كرد: براي شناسايي مرتکبين مجهول‌الهويه يا مجهول‌المکان، راهکارهاي متفاوتي نيز براي پيگيري دوباره اين نوع پرونده‌ها وجود دارد از جمله اين راهکارها چاپ آگهي در روزنامه براي پيداکردن آن‌ها در کشور و ديگري تحت تعقيب قرار گرفتن مرتکبين توسط پليس جنايي بين‌المللي( اينترپل) مورد پيگرد قرار مي‌گيرند.

اين وکيل دادگستري تصريح کرد: پس از شناسايي و دستگيري مرتکبين هر دادگاهي که صلاحيت رسيدگي به امر اتفاق افتاده را داشته باشد، پرونده قتل تبعه کشور ديگر را مورد رسيدگي قرار مي‌دهد.

وي افزود: هرگاه در هنگام وقوع جنايتي مجرمين پيدا نشوند به هيچ عنوان پرونده مختومه اعلام نمي‌شود بلکه مفتوح بوده و ضابطين قضايي تا هر زمان که اين متهمين پيدا شوند رسيدگي به پرونه را ادامه خواهند داد چرا که کشف مرتکب(قاتل) از علت تامه پرونده بوده و بدون کشف وي پرونده ناقص و همچنان مفتوح است.

اين حقوقدان خاطرنشان کرد: اگر در پرونده‌اي بنا به دلايلي قاتل يا قاتلين شناسايي و دستگير نشدند، صندوق خسارت بدني در ايران بخشي از ديه متعلق به فرد مقتول را به خانواده وي اعطا مي‌کند.

گفتني است؛ روز گذشته دختر 25 ساله کرمانی که پس از مرگ پدرش مجبور شده بود در یک کارگاه پسته کار کند تا مخارج خانواده‌شان تامین شود، در محل کارش به قتل رسید. پس از قتل «حمیده» سه نفر از همکاران وی که از اتباع افغاني بودند متواری شده‌اند و احتمال اینکه آنها در این قتل نقش داشته باشند وجود دارد .

بازپرس شعبه سوم در اين پرونده اعلام کرد: متاسفانه هیچ نشانی از افاغنه غیرمجاز در هیچ جا ثبت نمي شود و به همین دلیل پرونده بسیاری از جرایمی که مرتکب می‌شوند، مختومه اعلام می‌شود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار