يك منبع ديپلماتيك فرانسوي خبر داد

1+5 قصد دارد در آلماتي "پيشنهاد جديد و قابل توجهي" را به ايران ارائه کند

يك منبع ديپلماتيك فرانسوي از پيشنهاد "جديد و قابل توجه" گروه 1+5 به ايران در دور چديد مذاكرات هسته اي در آلماتي قزاقستان خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري العهد لبنان، اين منبع آگاه در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت گروه 1+5در مذاكرات "آلماتي" قصد دارند پيشنهاد جديدي را به مذاكره كننده ارشد هيئت ايراني ارائه دهند.

اين در حاليست که خبرگزاري فرانسه هم در گزارشي از مسکو به  قلم دميتري زاکس نوشت: قدرتهاي جهاني در حالي در دوشنبه با گروه مذاکره کنندگان ايران در قزاقستان ملاقات خواهند کرد که گروه پنج به علاوه يک قصد دارد پيشنهاد "جديد قابل توجهي" را به ايران ارائه کند.

مذاکرات اين بار در دامنه سلسله جبال تين شان در شهر آلماتي قزاقستان درحالي برگزار مي شود که تحريم هايي يکجانبه اي عليه جمهوري اسلامي به مورد اجرا گذاشته شده است.

آخرين دور اين مذاکرات در ژوئن 2012 در مسکو برگزار شد.

ديپلمات هاي غربي اعلام کرده اند در مذاکرات آلماتي پيشنهادي را با عناصر قابل توجه جديدي ارائه خواهند کرد.

يک ديپلمات غربي مدعي شد: ما به اين دور از گفتگوها  با نوعي احساس ضرورت و فوريت مي نگريم اما اين مذاکرات لزوما اقدامي شتابزده و سريع نيست. 

غرب تاکنون درباره ماهيت اين پيشنهاد زبان نگشوده و کلامي نگفته اما گفته مي شود ممکن است اين پيشنهاد در زمينه تعديل تحريم معاملات طلا و ديگر فلزات گرانبهاي ايران در قبال تعطيلي تأسيسات عمده غني سازي اورانيوم اين کشور باشد.

ايران لغو همه تحريم ها را پيش از آغاز مذاکرات خواستار شده است و همچنين از کشورهاي غربي مي خواهد که حقوق هسته اي اين کشور را در زمينه غني سازي اورانيوم در سطوحي که بتواند از آن در توليد برق و همچنين تهيه  ايزوتوپ ها براي تحقيقات پزشکي استفاده کند، به رسميت بشناسند.

مارک فيتز پاتريک ، تحليلگر موسسه بين المللي مطالعات راهبردي مي گويد:  طرفين مذاکره خواستار دستيابي به يک توافق هستند.

تريتا پارسي ، عضو شوراي ملي امريکايي هاي ايراني تبار مي گويد: اکنون غرب مشتاقانه تر از قبل براي پيشبرد روند مذاکرات وارد صحنه شده است اما بدون پيشنهاد چيزي که از نظر تهران ارزشمند باشد.
 
آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران پيشنهاد گفتگوي مستقيم از سوي امريکا را قاطعانه رد کرد. 

شاشنک جاشي تحليلگر موسسه "رويال يونايتد سرويسز" مي گويد: بعيد به نظر مي رسد ايران توافقي را بپذيرد که در آن موضوع توقف غني سازي از تهران درخواست شده باشد.

برچسب ها: ارشد ، فرانسه ، ایران ، الماتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار