هنر سياسي يا سياست هنري؛

اسکار بهترین فیلم 2013 نصیب کدام فیلم می‌شود؟+تصاوير

کدام فیلم از بین 9 فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم سال 2013 شایسته کسب این عنوان است؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کدام فیلم از بین 9 فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم سال 2013 شایسته کسب این عنوان است؟
امسال در بخش بهترین فیلم، 9 اثر معرفی شده‌اند، در بین این نامزدها برای اولین بار در طول تاریخ اسکار یک فیلم غیرانگلیسی زبان نامزد دریافت این جایزه شده است.
فیلم "عشق" اثر میشائل هانکه که تقریبا می‌توان گفت فاتح بی‌چون و چرای تمام جشنواره‌های معتبر سینمایی امسال بوده است.
این فیلم با درون مایه‌ای انسانی و توجه عمیق به عواطف انسانی توانسته توجه بسیاری از منتقدان و دست اندرکاران صنعت سینما را به خود جلب کند، البته این تنها جنبه‌ای نیست که این فیلم را نسبت به دیگر آثار برتری می‌بخشد، باید گفت که کارگردانی این فیلم نیز بسیار برجسته نمود می‌کند، سبک خاص هانکه که به عنوان کارگردانی برجسته در سینما شناخته شده خود ارزشی مضاعف به این فیلم می‌بخشد.

برخی از داوران و منتقدان اسکار بیشتر به جلوه‌های بصری، صحنه‌های زیبا و در عین حال پر‌هیجان یک فیلم توجه ویژه دارند که در این صورت فیلم "زندگی پی" اثر انگ لی با داستانی پر هیجان و صحنه‌هایی سرشار از افکت‌ها و جلوه‌های ویژه زیبا و چشم نواز شانس بیشتری برای برد این جایزه دارد.

"کتاب بارقه امید" اثر دیوید اُ. راسل با درون مایه‌ای اجتماعی و با بازی جنیفر لارنس که نمایشی هالیوودی ازیک زندگی شاد را با مهارت خاص کارگردان که آن را بدور از تکرار و با نگاهی نو به تصویر می‌کشد نیز در بسیاری از جشنواره توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند حال باید دید در جلب نظر داوران اسکار هم موفق خواهد بود؟

"سی دقیقه بامداد" اثر کاترین بیگلو پس از روی پرده آمدن با جنجال و حواشی بسیاری رو به رو شد که برخی آن را به نفع و برخی به ضرر این فیلم می‌دانند، این فیلم روایتی مستند گونه از دستگیری "بن لادن" است، کارگردان در این فیلم سعی کرده روایتی بی طرف از این داستان داشته باشد که همین امر شاید به نقطه ضعفی برای این فیلم بدل شد، گروهی به اینکه این فیلم شکنجه را ترویج می‌دهد اعتراض کردند و گروهی کاملا برعکس بر این معتقدند که این فیلم شکنجه را به عنوان ابزاری برای کسب اطلاعات نفی نمی‌کند. اما باید توجه داشت کارگردان این فیلم با مهارتی خاص توانسته صحنه‌هایی بسیار واقع گونه را به تصویر بکشد که امتیازی مثبت محسوب می‌شود.
"جانوران وحشی جنوب" اثر کارگردان جوان بن زیتلین نیز با نگاهی زیبا به زندگی ساده کودکی سیاه پوست که از ساده‌ترین چیزها دنیایی شاد برای خود می‌سازد نیز شانس ویژه ای برای جلب نظر داوران دارد.
"بینوایان" فیلمی موزیکال اثر تام هوپر، این فیلم که برگرفته از رمان مشهور "بینوایان" اثر نویسنده فرانسوی، ویکتور هوگو است، با حضور ستارگانی چون هیو جکمن و راسل کرو در نقش‌های اصلی که بسیار هنرمندانه به ایفای نقش پرداخته‌اند گرچه اولین ساخت از این اثر نیست اما پر واضح است که بهترین‌ها است، لذا شانس بسیار بالایی بر ای کسب عنوان بهترین فیلم 2013 دارد.

"جانگو آزاد شده" اثر کوئنتین تارانتینو با نگاهی ویژه به دوران برده‌داری سیاه پوستان در آمریکا جنجال‌های بسیاری به وجود آورد که شاید به ضرر این فیلم تمام شود زیرا هرچه باشد اسکار جایزه‌ای آمریکایی است و آمریکایی‌ها به فیلمی که آمریکا را بد به تصویر بکشد جایزه نخواهند داد اما شاید اگر منصفانه قضاوت کنند بخاطر کارگردانی خوب و بازی بسیار عالی و برجسته لئوناردو دی‌کاپریو، جیمی فاکس و  کریستوف والتس  این فیلم شانس خوبی برای برد اسکار دارد.
اما اگر قرار باشد فیلمی با ساختار اسکار گونه و با توجه به معیار‌های همیشگی داوران اسکار برنده این جایزه شود، فیلم "لینکلن" اثر استیون اسپیلبرگ شایسته کسب این عنوان خواهد بود، "لینکلن" فیلمی تاریخی که داستان آمریکا را روایت می‌کند با صحنه آرایی‌های فوق‌العاده، گارگردانی قوی و بازی بسیار عالی "دانیل دی لوئیس" به معنای کامل یک فیلم اسکاری است.

و در نهایت "آرگو" اثر بن افلک فیلمی گرچه خوش ساخت است، اما اثري كاملا سیاسی است که با توجه به جو ایران ستیزی در آمریکا کاملا جانب دارانه ساخته شده و توانسته با استفاده از جلب نظر سیاست مداران جای پای خود را محکم کند و اگر داوران اسکار بخواهند با معیارهای سیاسی فیلمی را انتخاب کنند، این فیلم انتخاب خواهد شد./ي2

برچسب ها: اسکار ، سینما ، عشق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۹:۲۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
انتخاب آرگو خیانت به هنر هفتمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
جایزه صلح نوبلو که خراب کردن. حالا هم نوبت جایزه اسکار هست. واقعه حیف که همچی بازیچه دست صهیونیسم هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
خوب است هالیوود فیلم کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق را بسازد را که جزو افتخارات ضد بشری این کشور است .