بجنورد/

نکاتی در مورد ماهی‌های سفره هفت‌سین

نخستین مهمانانی که در هنگام سال نو پا به خانه‌های ایرانیان می‌گذارند، ماهی‌های کوچک قرمز سفره هفت‌سین هستند.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،

ماهی‌هایی که از حدود ۲۰ روز مانده به نوروز در نقاط مختلف شهر درون آکواریوم‌های شیشه‌ای، جام‌های بلورین یا ظروف و تشت‌های پلاستیکی و یا وان‌های کوچک و بزرگ به خریداران عرضه می‌شوند.

سالانه حدود ۱۰۰ تا 150 میلیون قطعه‌ماهی قرمز در ایران تکثیر و پرورش داده می‌شود. اصفهان، تهران، قزوین، گیلان، خوزستان، مازندران و مرکزی استان‌های عمده تکثیر و پرورش ماهی قرمز هستند.

مراقبت از ماهی‌های قرمز

ماهی‌های قرمز معمولاً در سر سفره هفت‌سین و در ایام عید مورد توجه هستند، اما پس از جمع شدن سفره هفت‌سین از یاد می‌روند و بسیاری از خانواده‌ها فراموش می‌کنند که ماهی قرمز یک موجود زنده است و احتیاج به مراقبت دارند.

همین مسئله باعث شده تا انجمن حمایت از حیوانات در شهرهای مختلف اقدام به جمع‌آوری ماهی‌های قرمز پس از عید کند. شهرداری تهران نیز هرساله از مردم می‌خواهد تا ماهی‌های خود در استخرها و حوضچه‌های پارک‌ها را رها کنند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان با توجه به گونه این ماهی و طول عمر متوسط ۱۰ ساله آن و همچنین مقاومت نسبی آن، می‌توان حتی در یک شرایط تقریبا مناسب از مرگ آنها جلوگیری کرد و امکان ادامه حیاتشان را فراهم آورد.

ماهی قرمز بومی ایران و از خانواده کپور ماهیان است و متوسط عمر آنها تا ۱۰ سال است. این ماهی در سنین لاروی رنگ ندارد و به مرور با رشدشان رنگ می‌گیرند. همچنین با اصلاح نژاد ماهی قرمز، گونه‌هایی مانند کله‌شیری و چشم تلسکوپی به وجود آمده‌اند.»

با توجه به محیط کوچک و نبود فیلتر و دستگاه اکسیژن در تنگ‌های بلور، ریختن غذای مخصوص نیز می‌تواند موجب آلودگی محیط و در نتیجه مرگ ماهی شود.وی می‌افزاید:«این ماهی هوای گرم و سرد را تحمل می‌کند ولی هرچه درجه حرارت بالاتر باشد، تاثیرپذیری‌اش از عوامل محیطی و امکان بیمار و تلف شدن آن افزایش می‌یابد.

درصورتی که آب درون تنگ به سبزی بزند ماهی به‌دلیل فعالیت فیتوپلانگتونها در روز آرامش بیشتری دارد ولی شبها با کمبود اکسیژن روبه‌رو شده و حیاتش به خطر می‌افتد.»

به گفته وی، ماهی‌های قرمز می‌توانند درون اکواریوم، حوضچه، استخر و منابع طبیعی آب شیرین به خوبی ادامه حیات دهند و حتی رشد کرده و در سالهای آتی به مولد تبدیل شوند./س

برچسب ها: ماهی قرمز ، سفره ، هفت سین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.