گیلان /

سنت‌های گیلانیان قبل از حلول سال نو

گیلانیان با اجرای آئین‌ها و مراسم خاص به استقبال سال نو می‌روند که پیام آور نو شدن سال، رویش دوباره و پیوستن به طبیعت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان  ، یکی از مراسم قبل از سال نو در گیلان، اجرای نمایش عروسکی به نام آینه تکم است که در نواحی غربی استان گیلان رواج دارد.

تکم چی‌ها از آذربایجان به نقاط هشتپر و انزلی و رشت آمده و پیام آور رسیدن سال نو و نوروز می‌شوند . عروسک این مراسم تندیسی از بز است که به دسته‌ای متصل می‌شود و آن را با پارچه‌ها و منجوق‌های رنگی و پر می آرایند و با بالا و پایین بردن دسته عروسک ، آن را به حرکت و جنبش وا می‌دارند، در کنار این نمایش با آهنگی شاد که از برخورد دو چوب به گوش می رسد ، تکم چی‌ها ترانه های نوروزی می‌خواندند و آمدن بهار را نوید می دهند. نمایش عروس گوله نیز از دیگر مراسم قبل از حلول سال نو به شمار می‌رود. این نمایش همراه با آواز ریتمیک دارای مفاهیم اخلاقی و آیینی خاصی بود . بازیگران این نمایش معمولاً سه نفر هستند و به نقش غول، پیربابو و نازخانم ظاهر می‌شوند.

نوروز خوانی نیز از مراسم آخر هر سال در گیلان است. نوروزخوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در گیلان نماد ورود بهار و خیر و برکت است. برای این کار گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه می افتند و اشعار بهاری می‌خوانند / س
برچسب ها: حلول ، سال ، نو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.