جمع آوری بخار بنزین سالانه ٣٣٠ میلیارد تومان درآمد ایجاد می کند

مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از صرفه جویی ٣٣٠ میلیارد تومانی طرح کهاب (کاهش،‌ هدایت،‌ انتقال و بازیافت بخارات بنزین) پس از اجرای کامل طرح در تمامی انبارهای نفت و جایگاه های سوخت خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، فریدون جلیلیان، در مراسم افتتاح نخستین طرح جمع آوری بخارات بنزین به روش غشایی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: اجرای کامل این طرح در ٨٠ انبار نفت، حدود ١٠ هزار دستگاه نفت کش و بیش از ٣ هزار جایگاه عرضه سوخت کشور بیش از ٦٠٠ میلیارد تومان هزینه دارد که ٣٣٠ میلیارد تومان آن دو سال پس از اجرای طرح، باز می گردد.

وی با اشاره به این که بیش از ٨٥ درصد از هزینه مورد نیاز اجرای این طرح،‌ هزینه قطعات و تجهیزات مورد نیاز است، افزود: دانش ساخت قطعات مورد استفاده در بازیافت بخارات بنزین تا حدی در کشور وجود دارد که نیازمند منسجم ساختن تولیدکنندگان قطعات در بخش های مختلف است.

جلیلیان تاکید کرد: در صورتی که دانش ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز به طور کامل در کشور موجود باشد، هزینه های اجرای طرح ٥٠ درصد کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با مصرف روزانه ٦٠ تا ٦٥ میلیون لیتر بنزین در کشور، روزانه ٢٠٠ میلیون لیتر بخار بنزین در کشور منتشر می شود که با اجرای این طرح از این میزان بخار بنزین، روزانه ٣٠٠ هزار لیتر بنزین مایع استحصال خواهد شد که در سال ١١٠ میلیون لیتر بنزین به چرخه مصرف بازخواهد گشت.

مجری طرح کهاب با تاکید بر این که میزان هزینه موردنیاز اجرای این طرح در کشور پیش از سال ٨٨، ١٨٣ میلیارد تومان بود،‌ گفت: این هزینه در سال ٨٨ به ٢٣٠ میلیارد تومان و هم اکنون با رشد چند برابری قیمت ارز به ٦٧٣ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مجری طرح کهاب در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: با وجود این افزایش چند برابری هزینه ها، اجرای این طرح همچنان به صرفه بوده و بازگشت سرمایه مناسبی را پس از دو سال به همراه دارد.

جلیلیان افزود: با توجه به ملزم شدن تمامی کشورها برای اجرای این طرح تا سال ٢٠٢٠، تاکنون سه شیوه بازیافت بخارات بنزین در کشور به صورت آزمایشی اجرایی شده که شامل دو روش غشایی و تبریدی بوده است که به ترتیب در انبارهای نفت کرج و کن به صورت آزمایشی اجرایی شده و به زودی نتایج مربوط به آن مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به این که روش کربن اکتیو سومین روش استحصال بخارات بنزین است که در سال های گذشته در بندرعباس اجرایی شد، گفت: این سه روش در هشت انبار نفت اجرائی خواهد شد تا نتایج آن به لحاظ میزان هزینه ها، به صرفه بودن و مناسب بودن روش اجرا با توجه به جغرافیای هر محل مشخص شود.

طرح کهاب شامل کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارهای بنزین بر سطح مجاری عرضه نفتکش ها و انبارهای نفت به منظور کاهش آلودگی زیست محیطی شامل تجهیز ٨٠ انبار نفت، ٣ هزار جایگاه عرضه فرآورده و ١٠ هزار نفتکش است که با اجرای کامل آن در سراسر کشور، سالانه حدود ١٢٠ میلیون لیتر بنزین استحصال می‌شود.

این پروژه در دو گام جلوگیری از انتشار بخار بنزین در مجاری عرضه و هدایت آن از مخزن زیرزمینی جایگاه به نفتکش، همچنین جلوگیری از انتشار بخار بنزین در زمان سوخت گیری خودرو و هدایت آن از باک خودرو به مخازن زیرزمینی جایگاه اجرایی می شود./س
برچسب ها: بخار ، بنزین ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار