هزينه آفريني با استفاده از کاهنده هاي مصرف برق

چند سالی است که برخی سودجویان با تبلیغات واهی اقدام به فروش دستگاه هایی با نام کاهنده مصرف برق یا بهینه ساز مصرف برق می کنند که در مواردي خساراتی به تاسیسات مشترکین برق وارد می کنند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه در کشور و افزایش نرخ قبوض مشترکین عده ای از افراد سودجو اقدام به تبلیغ دستگاه هایی با نام کاهنده مصرف برق نموده که هیچ کدام از آنها دارای مجوز و مهر تایید وزارت نیرو نیستند .

با گشت و گذاری در بازار کمتر مغازه الکتریکی را میبینیم که با اطلاع و یا بدون اطلاع از غیر مجاز بودن آنها این گونه دستگاه ها را عرضه می کنند ،دستگاه های غیر مجازی که بین 50 تا 150 هزار تومان در بازار عرضه شده که علاوه بر آن هزینه های هنگفتی را به دلیل خسارت به تاسیسات برق به مشترکین تحمیل میکنند .

در تابستان که هوا گرم شده و استفاده از لوازم سرمایشی افزایش می یابد سودجویان قدرت مانور بیشتری برای تبلیغ دستگاههای پیدا می کنند که نه هزینه ها را کاهش میدهد و نه نظارتی بر تولید و عزضه این گونه دستگاهها صورت میگیرد که به دلیل نداشتن مهر تایید از سوی وزارت نیرو خسارت های احتمالی ناشی از استفاده از این دستگاهها را نه بیمه متقبل میشود و نه وزارت نیرو !!!

علیرضا احمدی یزدی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت : عده ای از افراد سودجو از طریق روش های مختلف اقدام به تبلیغات دستگاه های کاهنده مصرف برق می کنند که هیچکدام از دستگا های موجود در بازار از نظر وزارت نیرو تایید نشده است .

وی با بیان این که وزارت نیرو و شرکت توانیر به صورت متوالی هشدارهای لازم را به مشترکین داده است افزود : به دلیل تایید نشدن استاندارد و کیفیت این دستگاه ها از سوی وزارت نیرو ، این وزارتخانه هیچگونه ضرر و زیان احتمالی ناشی از استفاده و نصب از دستگاهای کاهنده مصرف برق را بر عهده نمی گیرد .

احمدی یزدی در ادامه از تدوین استانداردها و دستورالعمل آزمایش دستگاهای کاهنده مصرف برق خبرداد و گفت: حدود یک سال است که این دستورالعمل تهیه و تایید شده و برای پژوهشگاه نیرو نیز ارسال شده است .

وی افزود : برخی تولید کننده ها و یا واردکنندگان این دستگاها این دستگاه ها را به صورت استاندارد آزمایش نمی کنند و عملکرد این دستگاه را مطابق روشی خاص ارزیابی می کنند که این روش آزمایش از نظر توانیر مورد تایید نیست و می تواند تاسیسات برق مشترکین را دچار آسیب کند .

وی هشدار داد : تاکنون هیچ دستگاهی با عنوان کاهنده مصرف برق در کشور دارای مجوز نمی باشد و حتی عملکرد برخی از این دستگاه ها با ادعای سازندگان مطابقت نمی کند و باعث آسیب به تاسیسات برق مشترکین می شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر خاطر نشان کرد : این دستگاه ها بین 50 تا 150 هزار تومان عرضه میرشود که علاوه بر هزینه خرید و عدم کاهش مصرف برق می تواند خسارت های فراوان و هنگفتی را برای مشترکین به همراه داشته باشد .

وی تاکید کرد: بهترین روش کاهش هزینه ها رعایت الگوی مصرف و استفاده از روش های بهینه سازی مصرف برق است .

احمدی یزدی یاد آور شد :سامانه 42805 روش های بهینه سازی مصرف انرژی در مشترکین مصرف برق در گروه های مختلف اعژم از خانگی ،تجاری ، صنعتی و کشاورزی را آموزش میدهد .

وی افزود : با استفاده از این سامانه مصرف انرژی الکتریکی مشترکین کاهش و به دنبال آن هزینه پرداختی مشترکین برق کاهش می یابد .

وی ادامه داد : با استفاده از این سامانه و اجرای آموزش های آن هزینه پرداختی از سوی مشترکین بین 15 تا 20 درصد کاهش می یابد .

احمدی یزدی با بیان این که دستگا ه های کاهنده مصرف برق که در سطح جامه تبلیغ میشود به هیچ عنوان مورد تایید وزارت نیرو نیست اظهار داشت : این دستگاه ها بین 50 تا 150 هزار تومان در بازار در حال عرضه است که مشترکین علاوه بر پرداخت پول دستگاه خسارت هایی به تاسیسات برق آنها وارد می شود.

وی خاطر نشان کرد : به دلیل این که دستگاه هایی با عنوان کاهنده مصرف برق یا بهینه ساز انرژی الکتریکی مورد تایید وزارت نیرو نیست هرگونه استفاده از این دستگاه ها و به دنبال آن آسیب به تاسیسات برق مشترکین متوجه وزارت نیرو و شرکت توانیر نبوده و مسئولیت استفاده از این دستگاه ها بر عهده مشترکین است .

وی در پایان تاکید کرد : پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ممکن است که هزینه برق آنها بین 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده باشد که آنها میتوانند از طریق روش های بهینه سازی مصرف انرژی و سامانه تلفن گویای 42805 هزینه های پرداختی خود را بین 15 تا 20درصد کاهش دهند.

برچسب ها: برق ، کاهنده ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار