تغذیه در ورزش والیبال :

تغذیه مناسب، شرط اصلی موفقیت در والیبال

والیبال جزو ورزش‌های پر‌تحرک و پر‌انرژی است و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مفید و مهم در موفقیت یک والیبالیست، تغذیه مناسب او است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران : برای یک بازیکن فعال در رشته والیبال تغذیه فاکتور اصلی موفقیت او محسوب می‌شود زیرا این ورزش علاوه بر فعالیت جسمی زیاد به فکری باز و آماده نیازمند است که بدون یک رژیم غذایی اصولی و درست توسط یک مشاور تغذیه امکان‌پذیر نخواهد بود.

تغذیه پیش از بازی

غذایی که پیش از آغاز بازی صرف می‌شود باید سطح انرژی را در بدن ورزشکار به حداکثر ممکن برساند و بازیکن را برای انجام یک مسابقه نفس‌گیر آماده سازد.

این غذا باید به طور تقریبی سه ساعت پیش از گرم کردن برای آغاز مسابقه خورده شود تا مشکلی در طول مسابقه ایجاد نگردد.
در این گونه مواقع از صرف غذاهای جدید باید پرهیز شود.

غذایی که پیش از انجام مسابقات صرف شود باید غنی از هیدراتهای کربن باشد زیرا این موارد منبع خوبی برای تامین انرژی عضلات به شمار می‌ایند.همچنین مصرف پروتین مطلوب و مناسب نیز در این غذا لازم است.

پروتئین در حفظ انرژی جذب شده به بدن کمک می‌کند و روند گوارش را آهسته‌تر و از بروز احساس خالی بودن معده در بازیکن جلوگیری به عمل می‌آورد یک غذای مطلوب قبل از مسابقه می تواند یک ساندویچ جوجه‌کباب همراه سیب زمینی برشته شده به همراه ترب سیاه و هیدراتهای کربن و پروتئین باشد و برای مصرف نزدیک به 32 اونس آب نیز لازم است.

غذایی که مصرف می کنید سبک و ژر‌انرژی و غنی از هیدراتهای کربن و نیز حاوی پروتین باشد.
مثل نوشیدنی‌های ورزشی، نان و کره و فندوق، میوه با شیر کاکائو و کراکر.

سعی کنید همین غذای سبک را پس از مسابقه نیز مصرف کنید با این کار میـ‌توانید ظرف مدت 30 تا 45 دقیقه انرژی فراوانی بگیرد و خود را برای مسابقه بعدی آماده سازید.عمل هیدرات سازی را با برخی نوشیدنی‌های ورزشی انجام دهید این قبیل آشامیدنی‌ها عوامل مطلوبی برای فرآیند هیدرات‌سازی به شمار می‌آیند افزودن هیدرات‌سازی به شمار می‌آیند افزودن سدیم و پتاسیم جایگزین الکترولیتهای از دست رفته می‌شود.

وجود سدیم موجب افزایش عطش می‌شود آب می‌تواند قبل از اجرای کامل فرآیندهای هیدرات ‌سازی جلوی عطش را به طور کامل بگیرد.

رژیم غذایی مناسب یک ورزشکار
 
رژیم غذایی یک بازیکن والیبال به طور تقریبی در هر وعده شامل مواد غذایی زیر می باشد:
صبحانه: یک لیوان آب مرکبات تازه
املت سفید تخم‌مرغ همراه با گوجه و سبزیجات و پنیر ساده کورن فلکس یا نان همراه کره بادام زمینی آب باید مصرف شود.
میان وعده صبحانه:
یک تکه نان شکلات برای صبحانه مخصوص ورزشکاران آب یا آبمیوه‌های بدون شکر
ساندویچ کباب ترکی همراه سبزیجات
ساندویچ جوجه کباب همراه با سبزیجات
ناهار:
سیب‌زمینی برشته شده یا نان به9 همراه موارد بالا میوه نظیر گلابی یا سیب یا آب‌میوه آب فراموش نشود.
میان وعده عصر:
یک دسر ماست میوه‌ای (ماست کم‌چرب) آب‌میوه بدون شکر یا آب، مغزهای گیاهی
شام
جوجه کباب همراه نان و سبزیجات
ماهی‌ کباب شده با سیب‌زمینی و سالاد
میگو همراه با سوپ سبزیجات و سالاد
پاستا همراه با مقداری گوشت قرمز و سالاد آب یا آبمیوه بدون شکر
قبل از خواب
دسر ماست میوه‌ای یک لیوان
یک لیوان شیر کم‌چرب همراه با یک موز کوچک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۵:۲۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
سلام منم والیبالیست هستم و عاشق والیبال هستم و پاسور هستم مثل موهای سعید معروف موی منم سفید هست اما دچار قد کوتاهی هستم کسی می دونه چجور قدام را افزایش دهم قدام 170 و وزنم 60و سنم 15 هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
سلام محمد جان.اگر تمریناتت خوبه و مربی خوبی داری این مشکل خیلی زود و به مرور زمان حل میشه.1 ماه زمان زیادی نیست.به زمان بیشتری نیاز داری.
سعی کن گام هاتو تنظیم کنی.تلاش کن بدون توپ تمرین پرش سه گام کنی{در کنا تور}.که بعدها موقع زدن اسپک دیگه حواست به سه گامت نباشه و بطور خودکار بدنت اینکارو خودش انجام بده و شما فقط فکرت بروی نحوه زدن توپ متمرکز بشه.ان شالله که بعدها در تیم ملی ببینیمت.موفق باشی.
Iran (Islamic Republic of)
محمد ابوطالبی
۱۸:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
به نام خلق یکتا که ما را از خودمان یا حتی از پدر و مادرمان یا عزیز ترین کسانمان یا خانواده بیشتر دوستمان دارد سلام. من محمد ابوطالبی ,15 ساله , ساکن تهران ( اسلامشهر ) هستم . من والیبال رو بیش از یک ماهه که شروع کردم و فعلا گوشه ی سالن پنجه و ساعد تمرین میکنم . من قدم حدود 1,90 و وزنم هم حدود 79 الی 80 است . من خیلی دوست دارم که در این رشته( والیبال ) موفق بشم . من استعداد این رشته رو دارم ( خدارا شاکرم ) من فقط یکم تو زمان بندی مشکل دارم( مصلا پریدنم با پای""ین اومدن توپ جور نمیشه , البته من تمرین میکنم به امید خدا و یاد میگیرم .
راستشو بخایین الان نمیدونم چرا این پست رو گزاشتم , راستشو بخایین الان از باشگاه رسیدم و مامانم خونه نیست و من موندم پشت در , تو راه پله . خلاصه من خیلی تلاش میکنم . البته اینم بگم که مربی که به ما آموزش میده حرف نداره انصافن . یعنی تمرینایی که به ما میده جزو سه تمربن برترتو کشوره .
سالن یا همون باشگاه ما : ایران , تهران , اسلامشهر , میدان نماز , سر نوری , باغ نرده , انتهای خیابان ابن سینا , سالن ورزشی شهید صیاد شیرازی . جناب اقای مهدی طاهری مربی این سالنه .
انشاالله همه ی اونایی که به هر رشته ای علاقه دارند و تلاش و کوشش میکنند به حق پیامبران و امه اطهار به بالاترین جایی که فکر میکنند برسند انشاالله . خدا امام حسین رو خیلی دوست داره چون امام حسین خیلی رنج و سختی کشیده .
خیلی ممنون که حرف های منو خوندید . واقعا مچکرم . در مورد سالن یا باشگاه ما اگه کسی سوال داره با این شماره تماس بگیره 03 24 583 0901
پایان
آخرین اخبار