ارگ تاریخی را‌ین بزرگترین بنای خشتی جهان

ارگ تاریخی را‌ین بزرگترین بنای خشتی جهان پس از ارگ بم بوده که قدمت آن به دوره ساسانی بر می گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، شهر تاریخی را‌ین در 95 کیلومتری جنوب شهر کرمان و 115 کیلومتری شمال جیرفت قرار دارد. 
ارگ تاریخی را‌ین بزرگترین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم با حریم چهل هزار متر مربع وزیر بنای 22 هزار متر مربع بوده و سالیانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. 
این ارگ در جنوب غربی شهر راین و بر بلند‌ای تپه ای قرار گرفته و تا حدودی به ارگ تاریخی بم بیشتر است. 
قلعه تقریبا مربع شکل و با چندین برج در از اطراف زمین شده و دور تا دور را ا‌حصاری در برگرفته که ارتفاع آن بیش از 10 متر است. 
بنابراین تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سر در بزرگ و باشکوه به محوطه داخلی راه دارد. این قلعه تا 150 سال پیش قابل سکونت بوده و مرمت آن از سال 74 شروع قسمت های بازار، حاکم نشین، چهار انبار، آتشکده و خانه اعیانی مباشر بازسازی  شده ا‌ند. 
قلعه را‌ین یکی از مهمترین آثاری بوده که می تواند بر تاریخ کهن این خطر گواهی دهد و بر سند موجودیت را‌ین قبل از اسلام مهر تأئید بزند. 
این قلعه مدرک گویایی است که گفته می شود قدمت و سابقه این دیار را بر دوره ساسانیان می رساند. 
را‌ین با قدرت و تمدن کهن در زمان ساسانیان به واسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و راه کرمان به جیرفت و بندر عباس موقعیتی مناسب داشته و یکی از مراکز داد و ستد کالا و همچنین بافت پارچه های ارزشمندی بوده که حتی به مناطق دور مانند ....؟ صادر می شد. 
این منطقه با داشتن بنای تاریخی ارگ، مناظر طبیعی آبشار، چنارهای هزار ساله، سرو چهارصد ساله، چشمه های آب معدنی از مناطق سیاحتی و زیارتی استان کرمان محسوب می شود./ي2

گزارش از مرضيه اميري. 
برچسب ها: ارگ ، راین ، میان ، خشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار