عضو سابق تیم مذاکره کننده امریکا:

در آلماتی 2 توافقی حاصل نخواهد شد/ متن کامل ماظره سیمور و سولانا در بروکینگز

دو مقام ارشد غربی که هر دو در دوره کاری خود به طور سطح بالا و از نزدیک با مسئله هسته‌ای ایران درگیر بوده‌اند، دور روز مانده به آغاز مذاکرات آلماتی 2 آخرین دیدگاه‌های خود مطرح کرده‌اند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، دو مقام ارشد غربی که هر دو در دوره کاری خود به طور سطح بالا و از نزدیک با مسئله هسته ای ایران درگیر بوده‌اند، دور روز مانده به آغاز مذاکرات آلماتی 2 طی نشستی در موسسه بروکینگز در واشینگتن که روز دوشنبه 12 فروردین 1392 (اول آوریل 2013) برگزار شد، آخرین دیدگاه‌های خود مطرح کرده‌اند.
 
گری سیمور هماهنگ کننده ارشد امور خلع سلاح در شورای امنیت ملی کاخ سفید و مشاور باراک اوباما که تا مذاکرات مسکو نیز عضو تیم مذاکره کننده امریکا بود یکی از این افراد بوده است.
 
سیمور اکنون دیگر در کاخ سفید حضور ندارد اما از آنجا که تا چند ماه قبل عضو موثر تیم مذاکره کننده امریکا بوده توجه به دیدگاه های وی اهمیت زیادی دارد.
 
ايران هسته‌اي مي نويسد: خاویر سولانا مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که تا پیش از کاترین اشتون رییس تیم مذاکره کننده 1+5 بود، نیز فرد دومی است که در این نشست دیدگاه‌های خود را بیان کرده است.
 
«ایران هسته ای» به سبب اهمیت این نشست علاوه بر انتشار متن کامل صوتی این جلسه، خلاصه مهم‌ترین دیدگاه‌های دو طرف نقل می‌کند.
 
* گری سیمور:
 
- انتظار دست‌یابی به نتیجه مشخص از این مذاکرات واقع‌گرایانه نیست.  طرف‌های مذاکره درباره اهداف این گفت‌وگوها برداشت مشترکی ندارند و نوعی قطع ارتباط بنیادین میان آنها وجود دارد.
 
- در حال حاضر منافع ایران و منافع غرب ایجاب می‌کند که گفت‌وگوهای هسته‌ای ادامه یابد، حتی اگر هر بار تنها توافقی که صورت می‌گیرد مربوط به زمان و مکان دور بعدی مذاکرات باشد.
 
- رهبر ایران، قصد دارد برنامه‌هسته‌ای را کج‌دار و مریز پیش ببرد و حتی‌الامکان تا پیش از برگزاری انتخابات خرداد ماه از بروز یک بحران بین‌المللی در نتیجه حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران جلوگیری کند.
 
- آیت‌الله خامنه‌ای قصد دارد تنش‌های موجود را در همین حد نگه دارد تا زمانی که تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری روشن شود.
 
- به طور قطع تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، توافقی بدست نخواهد آمد و فراز و نشیب ها، اختلاف ها و ناامیدی ها ، تا آینده قابل پیش بینی در مذاکرات قدرت های جهان با ایران ادامه خواهد داشت.
 
- ایرانی‌ها جنبه های برنامه هسته‌ای خود را فعلا کند کرده‌اند. من فکر می‌کنم حتی اگر توافق رسمی بدست نیاید ، ایرانی‌ها به دلایل سیاسی ، محدودیت هایی درباره برنامه هسته ای خود اجرا خواهند کرد.
 
- سرنگونی احتمالی رژیم بشار اسد در سوریه باعث انزوای بیشتر حکومت ایران در منطقه خواهد شد و این امر ممکن است راه را برای دست‌یابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای باز کند.
 
* خاویر سولانا:
 
- در ایران تصمیم نهایی در امور هسته‌ای با رهبر است. سعید جلیلی تنها خبر می‌دهد که چه چیزهایی دریافت کرده و از نرمش لازم برای انجام مذاکرات واقعی برخوردار نیست.
 
- تا زمان برگزاری این انتخابات توجه سران ایران بیشتر معطوف به آن خواهد بود و موضوع مذاکره هسته‌ای در حاشیه قرار خواهد داشت. تا زمانی که این انتخابات برگزار نشده «بسیار مشکل خواهد بود در زمینه هسته‌ای کاری از پیش ببریم.
 
- دومین مشکل بزرگی که داریم مسئله سوریه است. فکر نمی‌کنم بدون حل مسئله سوریه بتوان با تهران کاری از پیش برد.
 
- میزان انسجام و هماهنگی گروه 1+5 تا حدودی به سبب اهداف متفاوتی که اعضای آن اکنون درباره سوریه دارند در حال تضعیف شدن است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: امریکا ، الماتی ، سیمور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار