مهمان پرست در نشست خبری:

جامعه بين‌الملل بر اساس واقعيت‌ها درباره پرونده هسته‌ای ايران اظهار نظر کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: جامعهٔ بین‌الملل باید در مورد پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بر اساس واقعیت‌ها و در چهارچوب مباحث فنی آژانس انرژی اتمی اظهار نظر کند، چرا که تاکنون هیچ سندی مبنی بر تخطی برنامه‌های ما ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجی باشگاه خبرنگاران، "رامین مهمان پرست" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست خبری در سال جدید ضمن تبریک سال نو به اصحاب رسانه، با اشاره به مذاکرات آلماتی 2 گفت: مذاکرات دور دوم آلماتی که بین نمایندگان کشورمان و 1+5 برگزار شد مذاکرات چشمگیری بود؛ در این دوره همان‌طور که دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد بر پیشنهادات جامعی که در مسکو مطرح شده بود تاکید شد.

وی ادامه داد: در این دوره از مذاکرات بر حقوق مشروع هسته‌ای کشورمان تاکید شد و طرف غربی باید بر اساس این مهم گام‌های اعتمادسازی را هر چه سریع‌تر بردارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: در مذاکرات آلماتی2 بر دو محور اساسی تاکید شد؛ یکی شناسایی حق هسته‌ای کشورمان و دیگر اینکه دست برداشتن با دشمنی جمهوری اسلامی ایران و در پی این مهم وزارت امور خارجه برای مهیا کردن زمینه هرچه بهتر این گفتگوها همواره تلاش‌های فراوانی انجام داده و این تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

مهمان‌پرست افزود: در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه قزاقستان هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مذاکرات انجام شد سفرای ما همواره زمینه‌ساز این گفتگوها بوده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در مذاکرات آلماتی 2 چارچوب کلی گفتگو توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی به خوبی تشریح شد.

وی با اشاره به کارشکنی‌های رژیم غاصب صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه علیه ایران اظهار داشت: مشکل اساسی منطقه وجود رژیمی فاسد و جنگ‌طلب و تفرقه افکن به نام رژیم صهیونیستی است، این رژیم به دلیل شرایط موجود منطقه و گسترش موج عظیم بیداری اسلامی، دچار مشکلات فراوانی شده و بنابر این سعی در فتنه‌انگیزی دارد.

وی ادامه داد: مقامات کشورهای منطقه باید مراقب فتنه‌انگیزی‌ها و حضور ناامن کننده این رژیم جعلی در منطقه باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فضای مذاکرات آلماتی بنا بر اظهارات کاترین اشتون با دوره‌های قبل متفاوت بود، گفت: همان‌طور که دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد در این دوره از مذاکرات، مباحث خوبی مطرح شد و کشورهای عضو 1 + 5 نیز همگی اظهار داشتند که مذاکرات بسیار جدی بوده و طرف ایرانی، پیشنهادات خود را بر مبنای طرح مسکو اعلام کرد، طرف مقابل در پاسخ اظهار داشتند که به وقت بیشتری نیاز دارد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی تماس با دکتر جلیلی نتیجه رایزنی‌ها را اعلام خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی اظهارات ضد و نقیض افراد و رسانه ها مبنی بر اینکه این دوره از مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است، افزود: این‌گونه اظهارات، نظرات و تحلیل‌هایی است که توسط افراد و رسانه‌ها بیان می‌شود، بنابراین باید گفت که این مذاکرات گفتگوی جدی و صريح بوده و باید منتظر اقدامات کشورهای 1+5 باشیم.

مهمان‌پرست تصریح کرد: طرف غربی باید تمام اراده و تلاش خود را برای اعتمادسازی ملت ایران انجام دهد و محور اساسی که همان جلب اعتماد مردم ایران است باید مورد تاکید قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: زمانی اعتماد در میان ملت جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد که حق غنی‌سازی برای کشورمان پذیرفته شود و دیگر آن که آن‌ها (غربی‌ها) از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران دست بردارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ادامه مذاکرات سودی در برخواهد داشت یا خیر اظهار داشت: ما منتظر پاسخ کاترین اشتون و رایزنی‌های کشورهای 1+5 هستیم، چرا که اکنون نوبت آن‌هاست که صداقت خود را نسبت به برنامهٔ هسته‌ای ایران نشان دهند.

وی ادامه داد: در روند مذاکرات ما چارچوب گفتگوها را به صورت منطقی دنبال کرده و همواره به مذاکرات جدی اعتقاد داشته و آمادگی خود را برای گفتگوها اعلام کردیم.

مهمان‌پرست در مورد اظهارات برخی چهره‌های بین‌المللی در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: این‌گونه اظهارات باید مطابق با واقعیت‌ها بوده و در بحث و کار فنی در چهارچوب مقررات آژانس انرژی اتمی صورت گیرد و تاکنون هیچ سندی مبنی بر تخطی برنامه‌های ما ارائه نشده و این‌گونه اظهارات علیه ایران قابل قبول نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص حمله به دفتر حافظ منافع ایران در مصر اظهار داشت: پس از انقلاب صورت گرفته در این کشور هنوز شرایط لازم برای تثبيت سیاسی انجام نشده و برخی مخالف دولت جدید هستند.

وی ادامه داد: ما خواهان تثبیت شرایط موجود در این کشور هستیم و مشخصاً بعضی از جریانات سیاسی از روابط نزدیک ایران و مصر خشنود نیستند و این‌ها گروهی اندکی هستند که تلاش دارند این روابط نزدیک را تحت شعاع قرار دهند.

مهمان پرست افزود: آن‌ها باید متوجه باشد هر نوع وحدت بین ملت‌های منطقه موجب تثبیت و آرامش کشورها خواهد شد و هر نوع بی ثباتی تنها وضعیت رژیم صهیونیستی را بیش از پیش به خطر خواهد انداخت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص توافق صورت گرفته بین ایران و مصر برای توسعه همکاری‌های گردشگری گفت: این توافق نقطه‌ای برای شروع همکاری‌های ایران و مصر بوده و باید از این ظرفیت در جهت تقویت همکاری‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: برای این مهم، ۲ نماینده انتخاب شده که باید این افراد شرایط لازم را برای همکاری ۲ کشور مهیا کنند که امیدواریم با آماده شدن همهٔ شرایط لازم برای توسعه گردشگری، شاهد همکاری‌های بیشتر این ۲ کشور باشیم.

مهمان‌پرست در خصوص سفر رئيس جمهور به کشورهای آفریقایی گفت: ما فکر می‌کنیم شرایط اقتصادی کشورمان ظرفیت بزرگی برای همکاری هر چه بیشتر کشورهای آفریقایی با ایران را فراهم کرده و ما می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه کشورهای این حوزه و ایران استفاده کنیم؛ سفر رئيس جمهور در راستای همین مهم صورت می‌گیرد و امیدواریم دستاوردهای خوبی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تاکنون به چه میزان بازدهی داشته است، گفت: در رابطه با دسترسی به فناوری هسته‌ای هر کشور مستقلی می‌تواند به این مهم دست یابد، چرا که دسترسی به دانش روز زمینه‌ساز پیشرفت هر کشور است.

وی ادامه داد: در دنیای آینده‌ای که اکنون در حال وارد شدن به آن هستیم زمینه اصلی برای رشد هر کشور، تسلط بر دانش روز دنیاست و باید این دانش‌ها در جهت اهداف صلح‌آمیز به‌کار گرفته شود، چرا که نیاز کشورها به انرژی هسته‌ای تعیین‌کننده بسیاری از مسائل کشور خواهد بود.

مهمان‌پرست افزود: برخی از کشورها که انحصار دانش هسته‌ای را در اختیار دارند تمایل ندارند این انحصار شکسته شود، اما دانشمندان ما توانستند این انحصار را بشکنند، بنابراین فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای افتخاری بزرگ برای جوانان ما در جهت پیشرفت و توسعه کشور تلقی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص هواپیمای ایرانی که عازم دمشق بود، اما در عراق وادار به فرود اجباری شد، گفت: ما این‌گونه رفتارها را قبول نداریم و اعتراض خود را اعلام می‌کنیم، چرا که این‌گونه اقدامات جو سازی‌هایی است که توسط آمریکا، غرب رژیم قاصد صهیونیستی و کشورهای مرتجع عرب در جهت پروژه ایران‌هراسی و برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تمام این فضاسازی‌ها بی اساس بوده و ما اعتراض خود را به این‌گونه رفتارها اعلام می‌کنیم.

مهمان پرست در خصوص حادثه رانندگی توسط دیپلمات عربی که منجر به فوت یک شهروند ایرانی شد، گفت: ما از همان لحظه رسیدگی به این مسئله را در دستور کار قرار دادیم و از خروج این فرد جلوگیری شد.

وی افزود: تخلفات انجام شده توسط این دیپلمات ثابت شده و این حادثه از ۲ منظر قابل بررسی است؛ یک بعد مربوط به بررسی علت حادثه و تعیین مقصر و میزان خسارت وارد شده بوده که عربستان باید از حادثه‌ای که اتفاق افتاده عذرخواهی و مسئولیت خود را قبول کرده و درصدد جبران آن برآید و دوم مربوط به عمل این دیپلمات است، چرا که دیپلمات‌ها موظف به رعايت قوانین کشورهای محل مأموريت خود هستند و اگر خلاف آن عمل کنند باید در مورد آن‌ها تصمیم گرفته شوند.

در ادامه نشست خبری، مهمان‌پرست با اشاره به مرگ دو زائر ایرانی در فرودگاه جده گفت: در همان زمانی که این اتفاق به وقوع پیوست سرکنسولگری و مقامات عربستان این موضوع را پیگیری کردند که در جریان رسیدگی مشخص شد يک خودروی حامل تانکر آب که متعلق به یکی از شرکت‌هایی که مسئولیت خدمات‌رسانی به حجاج را بر عهده دارند بوده نتوانسته کنترل خود را حفظ کند و موجب به وقوع پیوستن این حادثه شده است.

وی افزود: در جریان این حادثه دو نفر از زائرانی ایرانی فوت و دو نفر مجروح شدند؛ مقامات عربستان مسئولیت این حادثه را پذیرفته و عذرخواهی کرده‌اند و در حال حاضر به دنبال انجام اقدامات لازم هستند.

وی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت: در رابطه با این مسائل قبلاً صحبت کردیم، این نظرات شخصی افراد است  و ما برای نظرات شخصی افراد پاسخی نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: هر گونه اظهار نظر درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای و مفيد بودن آنها بستگی به رفتار 1+5 و کشورهای غربی عضو آن دارد؛ آن‌ها اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند تا از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت کنند.

مهمان‌پرست در ادامه گفت: آن‌ها فکر می‌کنند شاید گرایشی غیر صلح‌آمیز در فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود داشته باشد و می‌خواهند این نگرانی را برطرف کنند، برای دستیابی به آن مسیر پیچیده نیست؛ استفاده از فناوری هسته‌ای در چهارچوب ان پی تی باید به رسمیت شناخته شود و اگر این حرف از سوی 1+5 محترم شمرده شود یعنی می‌توان در مسیر روشن آینده حرکت کرد.

وی اضافه کرد: اگر این موضوع برای کشورها مورد قبول قرار گیرد برای رسیدن به همکاری‌ها باید حرکت‌های همطراز صورت گیرد و ما با همین دیدگاه منطقی وارد مذاکره شده‌ایم.

مهمان‌پرست با بیان این که غربی‌ها می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران باید اعتمادسازی کند، ادامه داد: بعضی باید اعتماد جمهوری اسلامی ایران را جلب کند و جلب این اعتماد از طریق پذیرفتن استفادهٔ صلح‌آمیز از فناوری‌های هسته‌ای امکان‌پذیر است؛ آن‌ها آماده گفتگو هستند و در آخرین دور مذاکرات قرار است که نتایج را به کاترين اشتون گزارش دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر اینکه مهاجران افغانی از ایران به سوریه می‌روند، گفت: اگر چنین موضوعی را سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفته باشد باید مفهومش مشخص شده باشد افرادی که تبعه سایر کشورها هستند و اگر در حال جنگیدن با دولت و ارتش سوریه باشند تخلف آشکار کرده‌اند. وضعیتی که در سوریه در حال جریان است فقط منحصر به سوری‌ها نیست.

مهمان‌پرست افزود: اگر تبعه افغانی‌ها به هر علت با دولت و ارتش سوریه می‌جنگند برای دولت افغانستان مسئولیت به وجود می‌آورد که باید برای جلوگیری از آن اقدام کند.

وی با بیان اینکه سیاست ما درباره سوریه روشن است و ما به دنبال ایجاد شرایط با ثبات در سوریه هستیم، اظهار داشت: دفاع از حقوق مردم سوریه، جلوگیری از ورود سلاح به سوریه و توقف اقدامات تروریستی و تصمیم‌گیری مردم سوریه از طریق انتخابات درباره آینده کشورشان همواره مورد تاکید ما بوده است.

مهمان‌پرست با تاکید بر اینکه بیان چنین مطلبی از قول سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان عجیب است، تصریح کرد: شاید مطالبی را که رسانه‌ها از قول وی عنوان می‌کنند نادرست باشد، در هر صورت مقامات افغانستان باید در این باره شفاف‌سازی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره تجمع امروز دانشجویان ایرانی در مقابل دفتر حافظ منافع مصر در تهران ادامه داد: در برخی از خبرها آمده است که دانشجویان ایرانی می‌خواهند امروز در مقابل دفتر حافظ منافع مصر در ایران نماز وحدت برگزار کنند و پیام دوستی خود را به مردم مصر برسانند این اقدام دانشجویان ایرانی نشان می‌دهد که آن‌ها فعالیت‌های قاهره را خاص مردم مصر نمی‌دانند و برخی از کشورها که به دنبال اختلاف ایران و مصر هستند نمی‌توانند به اهداف خود دست یابد، از این رو دانشجویان برای وحدت بیشتر در این مسیر پیش‌قدم شده‌اند.

مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به این سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای اذعان داشت: در آلماتی 1 فضا به سمت مثبت شدن پیش رفت ولی برای ادامه مذاکرات نیاز بود که ۲ طرف وارد جزئیات شوند، از این رو در آلماتی 2 جزئیات به صورت مفصل بین ما و 1+5 مورد بحث قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هر دو طرف وارد شدن به جزئیات را گامی رو به جلو تلقی کرده‌اند، گفت: برای عملی شدن به پیشنهادات مسئولان مذاکره‌کننده کشورمان نمایندگان 1+5 خواستار زمان شده‌اند تا بتوانند به جمع‌بندی دست یابند.

مهمان‌پرست افزود: اظهاراتی که صورت می‌گیرد جدای از مذاکرات و نظرات شخصی افراد است، ما در این مذاکرات جدی بودیم و پیشنهادات اساسی خودمان را مطرح کردیم و منتظر عکس‌العمل 1+5 هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد موقتی تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران مطرح شده است، اظهار داشت: آن چیزی را که درباره مذاکرات بود گفتیم و ديگر نیازی به توضیح بیشتر نیست.

مهمان‌پرست همچنین استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: ما با به‌کارگیری کشتار جمعی مخالفیم و همان‌طور که همه می‌دانند ما خودمان قربانی به‌کارگیری سلاح کشتار جمعی بوده‌ایم، از این رو برای مقابله با سلاح‌های شیمیایی پیش‌قدم هستیم و برای از بین بردن آن تلاش جدی کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی گفت: ما در بحران‌های مختلف دنیا از جمله بحران کره و بحران ایالت متحده آمریکا مواضع روشن خود را بيان کرده و معتقدیم دنیا باید به سمتی کند که سلاح هسته‌ای وجود نداشته باشد و همچنین این موضوع باید بدون تبعیض در مورد همهٔ کشورها دنبال شود تا بتوانیم شاهد جهانی بدون وجود سلاح کشتار جمعی باشیم.

انتهای پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار