قادري در نشست خبري عنوان كرد؛

جزئيات جلسه روز گذشته كميسيون تلفيق با رستمي و غضنفري/ احتمال ارجاع لايحه بودجه به دولت

سخنگوي كميسيون تلفيق از احتمال ارجاع لايحه بودجه به دولت درصورت عدم تصويب كليات در صحن علني مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران جعفر قادري نماينده مردم شيراز و سخنگوي كميسيون تلفيق در دومين نشست خبري خود با اصحاب رسانه، نشست عصر روز گذشته اين كميسيون را تشريح كرد.

 وي گفت: در جلسه روز گذشته (20 فروردين) كميسيون تلفيق وزراي نفت ، صنعت، معدن و تجارت و رئيس كل بانك مركزي، رئيس كل گمرك رئيس كل سازمان خصوصي‌سازي حضور داشته و به ارائه توضيحاتي پرداختند.

سخنگوي كميسيون تلفيق در ادامه اظهار داشت: در ابتداي اين جلسه وزير نفت به ارائه گزارشي پرداخت كه گزارش مكتوب و نسبتا مفصلي بود.

وي افزود: وزير نفت درآمدهاي نفتي سال گذشته و روند سرمايه‌گذاري در مجموعه شركتهاي وزارت نفت همچون شركت ملي، پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اشاره و پيش‌بيني‌ها وزارت نفت در بودجه سال آينده را نيز مورد بررسي قرار داد.

قادري اضافه كرد: در طول سال 91 بخشي از درآمدهاي نفتي وزارت نفت از طريق منابعي كه در اختيار بانك مركزي داشتند و 8 ميليون دلار از محل فروش سپرده گذاري‌هاي خارج از كشور و 2000 ميليارد تومان از طريق اوراق مشاركت دريافت كرده‌اند.

سخنگوي كميسيون تلفيق تصريح كرد: يكي از مهمترين مباحثي كه در اين جلسه مطرح شد اين بود كه وزارت نفت تمام تمهيدات خود را انديشيده كه ميزان صادرات خود را به ميزان صادراتي كه قبل از تحريم‌ها داشت برساند و در اين زمينه هم از تمام ظرفيت‌ها استفاده خواهد كرد.

قادري افزود: وزير نفت در ادامه اين جلسه درخواست كرد تا اجازه برداشت 10 ميليارد دلار توسط پيمانكاران به جاي بدهي خود داده شود تا پيمانكاران بتوانند راسا نفت را صادر كنند و بدهي خود را بپردازند تا مشكلي در سرمايه‌گذاري وزارت نفت پيش نيايد و همچنين همانند سال گذشته بانك مركزي متعهد شود سپرده‌گذاري‌هاي خارج از كشور اين وزارتخانه را به صورت تسهيلات در اختيار آن‌ها قرار دهد.

وي تصريح كرد: در ادامه وزير نفت به ارائه گزارشي پرداخت كه عمده بحث اين بود چرا جايگاه كشور از نظر فضاي كسب و كار مناسب نيست و چه تدابيري براي سال جاري در اين حوزه گرفته شده است.

نماينده شيراز در ادامه اظهار داشت: واردات وزارت صنعت در سال گذشته 53 ميليارد دلار و صادرات 41 ميليارد دلار بوده است كه مجموع كسري تراز تجارت12 ميليارد دلار است اما نمايندگان معتقدند ميعانات گازي نبايد در اين جدول محاسبه شود بنابراين اين موضوع جاي سوال دارد.

عضو كميسيون تلفيق مجلس اظهار داشت: در ادامه اين جلسه رئيس سازمان خصوصي‌سازي نيز به ارائه گزارش پرداخت و مقرر شد برخي واگذاري‌ها در سال جاري با استناد به ماده 29 قانون سياست‌هاي اصل 44 باشد چرا كه اين ماده تصريح مي‌كند درآمدهاي حاصل از واگذاري‌ها بايد به خزانه كل كشور واريز شود تا براي توسعه مناطق محروم و افراد زير پوشش اين موسسه مصرف شود.

قادري در ادامه به توضيحات رئيس كل گمرك در اين جلسه اشاره كرد و گفت: نمايندگان اين سوال را مطرح كردند چرا آمارهاي مربوط به واردات موفق نشده است و توجيه رئيس‌جمهور اين بود كه از آن جايي كه در سال گذشته بيشتر واردات جزو گروههاي 1 و 2 بوده و اين گروه‌ها تعرفه كمتري دارند، بنابراين امار درآمد گمرك كاهش يافته است.

وي افزود: رئيس گمرك معتقد است درآمدهاي گمرك در سال 91نسبت به سال 90،‌13.7 درصد كاهش ارزشي داشته و حدود 2.64 درصد نيز افزايش داشته است.

وي افزود: طبق گفته رئيس گمرك ايران ميزان صادرات در سال 90، 43 ميليارد و 975 ميليون دلار و اين ميزان در سال 91‌،‌حدود 41 ميليارد و 334ميليون بوده است و ميزان واردات كشور در سال 90،‌61 ميليارد و 808 ميليون دلار و اين ميزان در سال 91، 53 ميليارد و 348 ميليون دلار مي‌باشد كه در مجموع 6 درصد رشد داشته است.

رئيس كل بانك مركزي در اين جلسه به نحوه روند بررسي كليات اشاره كرد و گفت: در جلسه بعدازظهر امروز به ترتيب 3 مخالف و 3 موافق به ترتيب در خصوص كليات لايحه صحبت خواهند كرد.

وي افزود: تا به امروز 4 مخالف و 16 موافق مشخص شدند كه از طريق قرعه‌كشي بين آنها 3 موافق و 3 مخالف مشخص شده است.

قادري تصريح كرد: در صورتي كه كليات در كميسيون تلفيق تصويب نشود به صحن علني ارجاع داده خواهد شد تا پس از موافقت مخالفان و موافقان در صحن علني كليات به راي گذاشته شود اگر در صحن علني كليات تصويب شد به كميسيون تلفيق ارجاع داده مي‌شود و در غير اين صورت به دولت بازخواهد گشت.

در پايان اين نشست سخنگوي كميسيون تلفيق در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينكه آيا در صورت تشديد تحريم‌ها وزارت نفت تمهيداتي انديشيده است يا نه، گفت: وزارت نفت برنامه‌هاي خود را اعلام كرده و در صورت تشديد تحريم برنامه خواهد داشت ولي به دليل محرمانه بودن مباحث از بيان آنها خودداري مي‌كنيم.

وي همچنين افزود: وزارت نفت ميزان صادرات روزانه خود را 1ميليون و 300 بشكه نفت در روز در نظر گرفته است تا در صورت تشديد تحريم‌ها مشكلي در بودجه پيش نيايد. 
انتهاي پيام/
برچسب ها: تلفیق ، تحریم ، کمیسیون ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار