به بهانه سفر وزيردفاع آمريكا به منطقه؛

مسابقه تسليحاتي اعراب به بهانه واهي هراس از ايران

يك گزارش اطلاعاتي آمريكايي هدف از سفر چاك هيگل وزير دفاع اين كشور به خاورميانه را امضاي قراردادهاي چند ميليارد دلاري با كشوهاي عرب اين منطقه برشمرد در حاليکه بهانه واهي هراس از ايران اکنون به مسابقه تسليحاتي در منطقه بدل شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "نيويورك تايمز" در تازه ترين شماره خود نوشت براساس يك گزارش اطلاعاتي انتظار مي‌رود "چاك هيگل" وزير دفاع آمريكا در سفر خود به خاورميانه كه از امروز آغاز مي‌شود با عربستان سعودي، امارات و اسرائيل قراردادهاي ارسال سلاح به دليل هرگونه تهديد ايران در آينده به امضا برساند.


اين روزنامه در ادامه مي‌افزايد "چاك هيگل" قصد دارد در سفر دوره اي خود به خاورميانه كه يك هفته به طول مي‌انجامد ،مذاكرات محرمانه اي با كشورهاي عرب منطقه درخصوص قرارداد فروش سلاح از اين كشور كه پس از قرارداد سال2010 آمريكا با عربستان سعودي كه بيش از 29.5ميليارد دلار بود جزء بالاترين قراردادها به شمار مي‌رود، انجام ‌دهد.

نيويورك تايمز در ادامه با اشاره به اينكه قرارداد تسليحاتي جديد آمريكا با كشورهاي عربي به اين كشورها اجازه خريد سلاح پيشرفته از شركت هاي توليد سلاح امريكا را اعطا مي‌كند مي‌افزايد در همين حال اسرائيل هم در خلال سال جاري كمك هاي مالي و تسليحاتي زيادي ازآمريكا دريافت كرده كه به 3 ميليارد دلار مي‌رسد.

اين روزنامه انگليسي زبان، به مقايسه خريد تسليحاتي اسرائيل، عربستان سعودي و امارات از آمريكا مي‌پردازد و مي‌نويسد اسرائيل در تازه ترين خريدهاي خود سامانه هاي راداري پيشرفته وهواپيماهاي حامل سوخت از آمريكا خريداري كرده و اين در حالي است كه امارات و عربستان سعودي هم با اقداماتي مشابه علاوه بر خريد اين تجهيزات، 26جنگنده "اف16" را به مبلغ 5 ميليارد دلار خريداري كرده اند.

نيويورك تايمز در ادامه به نقل از يك مقام بلندپايه امريكايي مي‌نويسد هدف از اين قراردادهاي نظامي و تسليحاتي حمايت از همپيمانان عرب خود در برابر تهديد ايران است و خود روزنامه نتيجه گيري مي‌كند غرب به شدت از دستاوردهاي ايران در زمينه اي هسته اي نگران بوده و به همين دليل مسابقه اي تسليحاتي در خاورميانه راه انداخته و به فروش تسليحات خود به كشورهاي عرب زبان منطقه به اين بهانه دست مي‌زند.

گفتني است، مقامات كشورهاي عربي خاورميانه تاكنون نشان داده اند كه با عقد قراردادهاي تسليحاتي با غرب بويژه آمريكا نه تنها به برقراري آرامش در منطقه كمك نكردند بلكه خود به نوعي فضا را در اين نقطه استراتژيك حساس تر و ملتهب تر كردند وبرخلاف اظهارات خود درمورد استقرار ثبات  درخاورميانه اقدام كرده اند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اعراب ، هیکل ، امریکا ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار