کرمان/

پدافند غیرعامل در استان کرمان از جایگاه خوبی برخوردار است

معاون امور استانهای سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: پدافند غیرعامل در استان کرمان مراحل خوبی را پشت سر می گذارد و از جایگاه خوبی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، غلامعلی حیدریدر نخستین جلسه شورای اداری استان که در تالار شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد ، تصریح کرد: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و فقط با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

وی پدافند یا دفاع غیرعامل را مجموعه اقداماتی خواند که به جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات ، تاسیسات حیاتی و حساس نظامی ، غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

حیدری اقدامات پدافند غیرعامل را شامل پوشش ، پراکندگی ، تفرقه و جابجایی ، فریب ، مکان یابی، اعلام خبر ، قابلیت بقا ، استحکامات، استتار ، اختفاء ، ماکت فریبنده و سازه ‌های امن دانست.

وی گفت: در پدافند غیرعامل همه نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، فقط مسئولیت برعهده نیروهای مسلح است.

معاون امور استانهای سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری در تاریخ 29 بهمن 89 سیاست های کلی نظام را در خصوص پدافند غیرعامل به همه ی پیکره ی نظام ابلاغ فرمودند تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همواره بر رعایت اصول و ضوابط ، طبقه بندی مراکز ، مکانها و تأسیسات و تهیه و اجرای طرح های پدافند غیرعامل ، فرهنگ سازی و آموزش عمومی در زمینه بکارگیری اصول و ضوابط آن ، پیش بینی ساز و کار لازم برای تهیه طرح های مشترک ایمن سازی و ایجاد هماهنگی در سایر طرح های نوین و برنامه ها تأکید داشتند.

وی افزود: هم اکنون از استانها انتظار می رود در زمینه ی عملیاتی شدن ساختار و سازمان پدافند غیرعامل براساس ابلاغ جدید و تجهیزات ادارات کل / تشکیل و راه اندازی قرارگاههای شفاء ( زیستی ) ، سایبری و رافع(پرتویی) / تشکیل منظم شورای پدافند غیرعامل استانها و فعال شدن کارگروههای تخصصی / آموزش و توسعه فرهنگ پدافند غیرعامل ، تمرین و رزمایش/ عملیاتی کردن و تحقق ماده 215 در استان ، آموزش ، نظارت بر مبحث 21 پدافند غیرعامل ، تهیه برنامه کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت تلاش مضاعف داشته باشند.

حیدری ایجاد هماهنگی و تعامل با مدیریت بحران استان / بکارگیری مشاور تخصصی در طرحهای استانی / استفاده حداکثری از ظرفیت بسیج ، آموزش و پرورش و سایر مراکز فرهنگی / نظارت بر ذخایر راهبردی شامل مواد غذایی ، انرژی و سوخت /پیش بینی و تأمین برق اضطراری برای زیرساخت های سطح بندی شده / طراحی و تهیه طرح جامع و آمایش سرزمین/ نظارت بر اجرای برنامه ها را در استانها بااهمیت دانست.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بهترین وضعیت پدافند غیرعامل را جمهوری اسلامی دارد ، ابراز امیدواری کرد این کار به گونه ای در سراسر استانهای کشور انجام شود که در زمان بحران ، کارها در خود استانها انجام شود به طوریکه به هیج جا احتیاج نداشته باشند./س

برچسب ها: پدافند ، غیرعامل ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.