جایگاه علم ژنتیک در درمان بیماری ها منحصر بفرد است

رئیس سومين كنگره ژنتيك پزشكي ايران درباره موقعيت كنوني علم ژنتیک در كشور گفت: خوشبختانه با توجه به حمايت‌هاي شايسته‌اي كه طي 15-10 سال اخير از دانش ژنتيك پزشكي در سطح كشور به عمل آمده است، امروز شاهد بالندگي قابل ملاحظه و توسعه چشمگير اين علم در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي هستیم.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از دبیر خانه کنگره ژنتیک پزشکی ایران، دكتر جواد توكلي بزاز ادامه داد: امروز علم ژنتيك پزشكي در شناخت سازوكارهاي دخيل در ايجاد بيماري‌ها و نيز تشخيص و درمان آنها، جايگاه ويژه و منحصر به فردي را كسب کرده است.
وی با اشاره به ضرورت مطالعه بيماري‌ها در ابعاد سلولي و مولكولي گفت: بخشي از این نوع مطالعات، كاركرد
و نقش تغيير سيستم هاي تنظيم كننده در مسيرهاي انتقال و دريافت پيام‌هاي مربوط را روشن کرده كه

همين نكته، اهميت نوع تعامل بين ژن‌ها و محيط از سلامت تا بيماري را برجسته می‌کند.
دکتر توکلی بزاز با بیان اینکه  بر اين مبنا، علم ژنتیک، پزشكي را از نگاه سنتي و كلاسيك آن كه انسان و مجموعه دستگاه‌هاي ‌حياتي را به مثابه يك واحد مي‌نگريسته به سمت نگرشي نوين برده كه خاستگاه بروز يك بيماري را در به هم خوردن يك سري تنظيمات بسيار جزئي و ظريف در مقياس مولكولي جستجو مي‌كند. وي افزود: همين رويكرد امكان انجام مداخلات درماني در زمينه يك بيماري را در قالب دستكاري‌هاي دقيق و انتخابي، ميسر مي‌کند.

رئیس انجمن ژنتيك پزشكي ايران و رئيس سومين كنگره ژنتيك پزشكي درباره موقعيت كنوني اين شاخه علمي در كشور اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به حمايت‌هاي شايسته‌اي كه طي 15-10 سال اخير از دانش ژنتيك پزشكي در سطح كشور به عمل آمده است، امروز شاهد بالندگي و توسعه قابل ملاحظه اين علم در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي هستیم.

وی افزود: اين دانش جديد توانسته است با معرفي كاركردهاي بي بديل و جايگاه استراتژيك خود در پيوند و گفت‌وگوي بين پزشكي پايه و پزشكي باليني، توجه و علاقه بسياري از دانشجويان و پژوهشگران را براي انتخاب اين رشته و ورود به آن جلب کند.

رئیس انجمن ژنتيک پزشکي ايران در ادامه تاکید کرد: ارتقا و گسترش این دانش در سطح كشور و ورود آن به عرصه خدمات تشخيصي و آزمايشگاهي رويداد بسيار مباركي بوده است، به گونه‌ای كه اکنون حتی در مراكز استاني و برخي شهرستان‌ها هم شاهد ارائه اين خدمات هستيم.

وي با اشاره به برگزاری سومين كنگره ژنتيك پزشكي ايران در روزهاي 25 و 26 اردیبهشت ماه سال جاری گفت: ايجاد هماهنگي و تعامل هدفمند بين بخش‌هاي پژوهشي با بخش‌هاي تشخيصي و كاربردي يكي از ضرورت‌هايي است كه برپايي اين کنگره مي تواند در تقويت آن بسيار موثر و مفيد واقع شود.

وی همچنين با بیان اینکه آشنايي اساتيد، دانشجويان و فعالان حوزه ژنتيك پزشكي با يكديگر و شناخت ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل در راستاي اعتلا و توسعه اين دانش يكي از اهداف اين کنگره مي باشد، عنوان کرد: معرفي رويكردها و كاركردهاي اين رشته به متخصصان عرصه بالين و علوم پایه و ايجاد یک بستر مناسب براي تبادل نظر و مشورت بين اين دو دسته از همكاران از ماموريت هاي ديگر این همايش است.

بر اساس این گزارش، علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 7-66565796 تماس حاصل نموده و یا به پایگاه اینترنتی http://www.medgencongress.com مراجعه کنند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار