مازندران /

معرفی جاذبه های آبشارهای مازندران

آبشار آب مرادلاسم در شهرستان آمل در شهر پلور واقع شده است.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران به آبشارهای شهرستانهای آمل اشاره کرد وگفت:آبشار آمل در شهرستان آمل در دامنههاى شمالى کوه دماوند واقع شده است. ارتفاع آن به بیش از 100 متر می رسد و آب فراوان آن چون پودری نمناک درهوا پخش می¬شود و منظرهاى بسیار بدیع کمنظیر دارد.

اسدی افزود :آبشار آب مرادلاسم در شهرستان آمل در شهر پلور واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار در مسیر پلور به آمل (5 کیلومتر بعد از پلور) آغاز و بعد از طی مسافت 20 کیلومتر به جاده فرعی لاسم می رسید. جالب است بدانید ادامه مسیر دسترسی به آبشار ، به روستای سله بن و جاده فیروزکوه منتهی می شود.

به گفته وی مجموعه آبشارهای دیدنی معروف به آب مراد ، در دامنه شمالی خط الراس دوبرار قرار دارد که تعداد آنها به طور تقریبی به ۱۳ آبشار میرسد. از این میان فقط اولین و بلندترین آنها، آبشار آب مراد می باشد که منظره بسیار زیبایی را پدید آورده و به آسانی قابل دسترس میباشد. آبشار آب مراد در گذشته تفرجگاه شاهان قاجار از جمله ناصر الدینشاه بوده است. لاسم از آبشارهای متعدد پر شده که از مهمترین آنها، آبشار آب مراد و آبشار انگمار را می توان نام برد.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت :آبشار برجی کلا در شهرستان آمل دره چلاو در روستای برجی کلا واقع شده است. در این منطقه چهار آبشار وجود دارد که آبشارهای اول تا سوم بصورت پله ای و عریض و با ارتفاعی در حدود 7 متر و آبشار چهارم و در واقع آخرین آبشار حدود 23 متر ارتفاع با حوضچه ای نسبتا بزرگ است.

اسدی با بیان اینکه آبشار پرومد در شهرستان آمل در شمس آباد لاریجان و در دل کوه واقع شده است. افزود : وجود آبشاری روان و مرتعی وسیع موجب شده که هر ساله گردشگران زیادی برای تفریح در تابستان به این مرتع و آبشار بروند.

به گفته وی آبشار پردمه نیز در جنوب شهرستان آمل ( در فاصله 70 کیلومتری شهر) در مسیر هراز در منطقه بایجان و در کنار روستای پردمه قرار دارد. مسیر دسترسی به این آبشار از طریق بایجان در بیست کیلومتری شمال گزنک در جاده هراز آغاز شده به روستای پردمه در دهستان بایجان با طی مسافت پانزده کیلومتر می رسید. این آبشار زیبا یکی از جلوه های طبیعی مورد توجه کوهنوردان و علاقمندان به طبیعت است.

همچنین رودخانه فصلی پردمه به طول 18 کیلومتر از دامنه کوه های سرخره و بوم سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از منطقه موزون از کنار روستای پردمه و آبشار آن گذشته و در انتها به رودخانه شیرکلا می ریزد.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت :آبشار دشت لار هم در شهرستان آمل (در فاصله 70 کیلومتری شهر) در روستای لاريجان واقع شده است.

اسدی افزود :مسیر دسترسی به این آبشار از طریق جاده هراز به دشت لار از نزديکي پلور شروع شده و با عبور از يک جاده پرپيچ و خم کوهستاني به آبشار مي رسد.

از دیگر مناظر زیبای این منطقه درياچه سدلار و دامنه هاي پر از گل هاي زيباي وحشي می باشد که چشمان هر بيننده اي را خيره مي کند. قسمت اعظم آب رودخانه لار از کوه هاي پالون گردن و خلنو سرچشمه مي گيرد و به دشت و درياچه سد لار مي ريزد. وجود رودخانه هاي زلال و وفور کندوهاي عسل از جلوه هاي زيباي اين منطقه به حساب مي آيند.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت :آبشار زیار (شیخ علی خان) در شهرستان آمل در روستای زیار واقع شده است. این آبشار نام خود را از رود زیار گرفته است و حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد . مناظر سرسبز و کوهستانی و چمنزارهای زیبای اطراف و حواشی آن ، یکی از جاذبه های طبیعت گردی منطقه به شمار می آید.

اسدی افزود :آبشار قلعه دختر در شهرستان آمل در روستای لاریجان واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار از طریق جاده هراز، بعد از گردنه امامزاده هاشم به سمت پلور، درست بعد از اولین پل و در نزدیکی تاسیسات تونل امامزاده هاشم، آبشار کوچکی بر روی صخره های غرب جاده نمایان می شود.

به گفته وی این منطقه برای کوهنوردان، ابتدای مسیر شرقی صعود به قله گل زرد به حساب می آید. چشمه زیبای قلعه دختر نیز در مجاورت آبشار قرار دارد. زیبایی این آبشار مسافران بسیاری را به توقف و استراحت در کنار آن مجبور می کند.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران به آبشار سنگ درکا در شهرستان آمل ( در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غرب آمل) در روستای سنگ درکا اشاره کرد وگفت : مسیر دسترسی به این آبشار از طریق روستای سنگ درکا در دامنه کوه «وردوی» است.

اسدی افزود :این روستا در کنار جاده گاز و در میان جنگل های متراکم البرز شمالی، جلوه ای خاص از جنگل و کوه مرتع دارد. کوه «وردوی» سرچشمه رودهای گزناسرا، انگتارود و آلش رود است.

به گفته وی آبشار شاهان دشت در شهرستان آمل (در ۶۵ کیلومتری شهر) در روستای شاهان دشت واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار از جاده هراز در بخش امیری است. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درسمت جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصفناپذیر خودنمائی کرده و از کنار قلعه شاهاندشت بر روی کوه هرمی شکل که مشرف به روستای شاهاندشت است به پایین می ریزد.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت :آبشار ماهان نیزدر شهرستان آمل واقع شده است.

اسدی افزود : آبشار ماهان دارای سه آبشار پشت سر هم و زیبا است.

به گفته وی مسیر دسترسی بدان از طریق ورودی سمت راست پارک جنگلی میرزا کوچک خان است که پس از طی مسیر جاده آسفالته داخل پارک، اولین جاده خاکی سمت راست را ادامه مسیر داده و پس از طی 5/7 کیلومتر درست سر یک پیچ تند باید از جاده به سمت دره (راست) پیاده حرکت کرده و بعد از طی 200 متر در مسیر آبشار می توان به آبشار اول که6 متر ارتفاع دارد، می رسید .

وی افزود : به علت وجود قلعه ای قدیمی به نام قلعه ماهان سَر این آبشار ، به نام « آبشار ماهان » نامیده شده است. ارتفاع آبشار اول به طول 6 متر و آبشار دوم به طول 25 متر و آبشار سوم به طول 20 متر می باشد.

وی تصریح کرد : فرود از این آبشار به صورت معلق و زیر آب بوده که فضای آن تقریبا تاریک است و بعد از فرود، یک دالان تاریک غار مانند جهت خروج از دره وجود دارد که برای طبیعت گردان بسیار هیجان انگیز می باشد.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت :آبشار ناندل در شهرستان آمل در روستای ناندل در منطقه لاریجان واقع شده است.

اسدی افزود : مسیر دسترسی به این آبشار از طریق جاده هراز پس از عبور از پلور، گزنك، تونل وانا، پاسگاه بايجان و عبور از 2 تونل (تونل شماره 9 يا تونل نوراني و تونل شماره 8 يا تونل آيو در جاده هراز) در سمت چپ خروجي به دلارستاق و روستاي ناندل و سپس به آبشار می رسید.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت :آبشار نمار هم در شهرستان آمل (در فاصله 55 کیلومتری جنوب شهر) در روستای نمار واقع شده است.

اسدی افزود :مسیر دسترسی به این آبشار در مسیر هراز و در جاده فرعی جنوب روستای نمار (بین روستاهای «هردورود» و «کهرود») می باشد.

به گفته وی آبشار نمار سومین آبشار «دشت نمارستاق» بعد از «دریوک» و «کوه اره» است که آبشاری زمینی و روانی است و کنار آن صخره ای عظیم وجود دارد که رنگ آن زرد و سفید رنگ است و زیر آن آب خروشان می جوشد.

همچنین یک دشت وسیع و زیبا در کنار این آبشار بلند و کشیده با سنگلاخهایی سخت که طبیعتی زیبا برای گردشگران و کوهنوردان بوجود آورده و دارای مناطق دیدنی زیادی همچون دشت سرسبز دریوک، چشمه های آب معدنی و چهل چشمه و چشمه لهرا می باشد.

مسول کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران گفت :آبشار یخی در شهرستان آمل (در فاصله 85 کیلومتری جنوب شهر) در روستای نوا واقع شده است.

اسدی افزود : مسیر دسترسی به این آبشار در مسیر جاده هراز از جاده فرعی روستای نوا آغاز و تا پای آبشار 1 ساعت پیاده روی نیاز دارد.

به گفته وی آبشار یخی یکی از عجیب ترین و مرتفع ترین آبشارهای خاورمیانه محسوب می شود که در ارتفاع ۵۱۰۰ متری از جبههٔ جنوبی کوه دماوند قرار دارد.

وی تصریح کرد : ارتفاع این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر است و بجز در زمانهای کوتاهی از تابستان که برای مدت کوتاهی باریکهٔ آبی از کنار آن جاری میشود، در سایر زمانها یخزده است و در زمستان برای یخ نوردی مورد استفاده علاقمندان قرار می گیرد/س


برچسب ها: آبشار ، آب ، مرادلاسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.