نایب رئیس مجلس در مراسم یادبود نسل‌کشی ارامنه:

قاتلان ارامنه هم‌اکنون در فلسطین و سوریه دست به جنایت می‌زنند

ابوترابی فرد گفت: کسانی که دستشان به خون ارامنه آلوده‌شده هم اکنون در فلسطین و سوریه دست به جنایت می‌زنند و با همه توان از رژیم جعلی صهیونیستی دفاع می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مراسم یادبود نسل‌کشی ارامنه در 24 آوریل در حالی در انجمن اجتماعی ارامنه برگزار شد که "سید محمدحسن ابوترابی‌فرد" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، "گریگور‌ آراکلیان" سفیر ارمنستان در ایران، فرهاد کلینی سفیر‌ سابق ایران در ارمنستان، جواد هروی نماینده مردم قائنات، رضا صابری نماینده مردم آزاد‌شهر، امیر خجسته نماینده همدان، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس، یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان در مجلس، حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل سیاسی، روبرت‌ بیگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور و کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در این مراسم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوترابی‌فرد در این مراسم با بیان اینکه افتخار دارم در جمع همکاران خود در خانه ملت در خاطره دردناک کشتار پیروان حضرت مسیح(ع) در خدمت شما بوده و در این سوگ با خواهران و برادران و هموطنان عزیزم شریک باشم، گفت: حضرت علی(ع) در نامه به استاندار مصر مالک‌اشتر فرمودند مردم به دو گروه تقسیم می‌شوند، یا برادران و خواهران دینی تو هستند و یا مانند تو انسان هستند و باید با برادران و خواهران دینی و با آحاد افراد جامعه بشری براساس محبت، رحمت، عطوفت و گذشت برخورد کرد.

وی تصریح کرد: این پیام شخصیتی است که نویسنده مسیحی هوشمندانه نام او را "صوت‌الانسان‌العدالیه" گذاشت و اعلام کرد نباید گفت علی(ع)، بلکه باید گفت "فریاد عدالت در تاریخ". 

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه همه انسان‌ها باید به آموزه‌های انسان‌ها وفادار باشند، اظهار داشت: متأسفانه قدرت سیاسی- نظامی و ثروت اگر با ارزش‌های متعالی انسانی و الهی همراه نشود جنایات هولناکی مانند نسل‌کشی مسیحیان را به همراه خواهد داشت، بنابراین آن‌چه که می‌تواند قدرت را مهار کند ارزش‌های متعالی دینی است.

وی ادامه داد: اگر حضرت مسیح (ع) حکومت کند هرگز شاهد ظلم و ستمی نخواهیم بود و اگر پیامبر اسلام(ص) حکومت کند هیچ حقی پایمال نمی‌شود و اگر حضرت علی(ع) حکومت کند فریاد عدالت در جهان حاکم می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حضرت علی(ع) به اصحاب خود می‌فرمایند خبری دریافت کردم که خلخالی از بانوی اهل کتاب به ستم درآوردند و در ادامه اعلام کردند اگر برای این خبر، انسان جان ببازد ارزش دارد؛ بنابراین در ایران اسلامی باید دست در دست دهیم و در سایه آموزه‌های آسمانی و دین اسلام باشیم.

ابوترابی‌فرد بیان داشت: آیه قرآن می‌گوید اگر انسان، انسانی دیگر را به ناحق به قتل برساند گویا همه افراد بشر را در طول تاریخ کشته است، بنابراین از نظر انبیای الهی فرق نمی‌کند یک انسان یا همه انسان‌ها را بکشید، چرا که هر دو گناه نابخشودنی است، اما اگر یک انسان را حیات راستین دهیم گویا همه انسان‌ها را حیات داده‌ایم؛ به همین خاطر در ایران اسلامی باید در این راه حرکت کنیم و هم‌اکنون در این مسیر گام برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کسانی که دستشان به خون ارامنه آلوده شده الآن در سوریه و فلسطین دست به قتل عامل مردم می زنند، تأکید کرد: امروز جنایتکاران با همه توان از رژیم نژادپرست صهیونیستی دفاع می‌کنند و متأسفانه کسانی قدرت را در دست دارند که با انسانیت و عدالت در لفظ و کلام رابطه‌ای ندارند.

نایب رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم پیروان ادیان الهی در ایران با وحدت و همدلی دست در دست یکدیگر برای ساختن ایرانی آباد و مبارز با ظلم در هر جبهه‌ای در یک مسیر گام برداریم.

در ادامه این نشست، حسن بهشتی‌پور تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: جنایت به هر بهانه‌ای باشد محکوم است، چرا که انسان‌ها کرامت دارند و به دور از رنگ و نژاد باید گرامی داشته شوند.
 
وی تصریح کرد: تک‌تک انسان‌ها ارزشمند بوده و به هیچ بهانه‌ای نباید اجازه داد که جنایت توجیه شود.

این تحلیل گر مسائل سیاسی اظهار داشت: دولت ترکیه همان‌طور که با کردها مذاکره می‌کند زمانی کرد‌بودن آنها را منکر بود و می‌گفت آنها ترک کوه هستند، اما الآن با کردها مذاکره می‌کنند، بنابراین می‌توانند مسئله ارامنه را بپذیرند، مسئله نسل‌کشی ارامنه را بپذیرند و زمان آن رسیده که ترکیه این مسئولیت را بپذیرد تا زمینه برای تفاهم ایجاد شود.

بهشتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: دولت ترکیه باید هراس و تردید را کنار گذاشته و انتخاب صحیح را انجام دهد و زمینه را برای شکوفایی انسانیت و افقی را برای کنار آمدن انسان‌ها با یکدیگر ترسیم کند.

کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور آخرین سخنران این مراسم بود و با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین انگیزه امپراتوری عثمانی برای نسل‌کشی ارامنه، آشوریان، کردان و یونانیان، تصاحب سرزمین‌های جدید و حفظ استیلا بر آنها بود، گفت: امپراتوری عثمانی علی‌رغم قرن‌ها تلاش نتوانست ارامنه را به لحاظ فرهنگی و اقتصادی در جامعه خود استحاله کند. 

وی تصریح کرد: امپراتوری عثمانی به دنبال پاک‌سازی عناصر غیر ترک از سرزمینش بود، بنابراین ارامنه اولین قربانی آنها بودند، چرا که طلعت بیک در سال 1294 شمسی لایحه موسوم به تهجیر را تقدیم مجلس عثمانی کرد تا ناحیه شرقی عثمانی از ارامنه پاکسازی شود و باید گفت این لایحه صریحا تصویب شد.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور تأکید کرد: ارمنیان در سرزمین خود کشته شده‌اند و ترکیه به خوبی می‌داند که پذیرش این جنایت فقط راجع به مسائل مالی نیست و دیر یا زود مسئله استرداد ناحیه ارمنستان غربی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران درباره نسل‌کشی ارامنه از امام خمینی (ره) مطرح شد، افزود: از شهید چمران یاد می‌شود امام در درس و تحلیل مفصلی از وقایع نسل‌کشی ارامنه در سال 1915 میلادی یاد کرده و آن را فاجعه بزرگ نامیدند و امام راحل در تفاوت ماهُوی ایران و عثمانی گفتند ایران مملکتی نیست که چنین قتل عامی از ارامنه کند و ایرانیان چنین ملتی نیستند.

وی ادامه داد: سید‌محمدرضا خاتمی رئیس جمهور وقت ایران در سال 1383 به ارمنستان سفر کردند و به  بنای یادبود ارامنه در ایروان احترام گذاشتند و پس از ایشان محمود احمدی‌نژاد در سال 1384 ضمن تأکید بر موضع گیری قبل از انتخابات در این باره، وقایع سال 1915 را تأسف بار یاد کردند و معاونت محترم رئیس‌جمهور در سال 90 اعلام کردند امپراتوری عثمانی 100 قبل دست به نسل‌کشی ارامنه زده بدین ترتیب هر ساله بر تعداد روشنفکران و سیاسیون در پذیرش نسل‌کشی افزوده می‌شود.

خانلری در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به دغدغه‌های انسان‌دوستانه در فلسطین، سوریه و میانمار پرداخته‌اند، بنابراین شکی نیست این دوستان درباره نسل‌کشی ارامنه هیچ‌گاه بی‌تفاوت نخواهند بود.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار