اجراي 4 پروژه پالایشی به ارزش 14 هزار ميليارد تومان

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، ارزش پروژه‌هاي اجرايي را 14 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مرحله تأمین مالی و فاینانس این پروژه‌ها هستیم، در صورت تامين فاینانس اجراي این پروژه‌ها کلید خواهد خورد.

فرهاد احمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از واگذاري  چهار طرح مهر ماندگاری که به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران  خبر داد و گفت: دو طرح پالایشگاهی تهران و امام خمینی شازند سال گذشته تکمیل شد و دو طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندر‌عباس و طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر امسال تکمیل می‌شود.
 
وی با بیان این‌که برای تکمیل طرح‌ها مشکل تزریق منابع داریم، گفت: در حال حاضر 150 میلیون یورو برای این دو طرح نیاز است. البته این افزایش هزینه‌ها به دلیل افزایش حجم کاری بود که بعد از قرار‌داد اضافه شد به‌طوری که به طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندر‌عباس 30 درصد و طرح ساماندهی بندر ماهشهر 28 درصد کار اضافه شد.
 
احمدی گفت: در سال جاری 8 پروژه از پرژوه‌هایی که در گذشته شروع شده، به ارزش 7 هزار میلیارد تومان اجرا می‌شود.
 
وی افزود: 4 پروژه پالایشی و جدید را نیز برای آینده در دستور کار داریم که شامل طرح توسعه آبادان به ظرفیت 210 هزار بشکه، آناهیتا به ظرفیت 150 هزار بشکه، میعانات گازی پارس به ارزش 120 هزار بشکه و پالایشگاه شهریار به ظرفیت 150 هزار بشکه است.
 
وی ارزش این پروژه‌ها را 14 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مرحله تأمین مالی و فاینانس این پروژه‌ها هستیم، چنانکه اگر فاینانس تأمین شود، این پروژه‌ها کلید خواهد خورد.
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، افزود: از میان این پروژه‌ها، آغاز پروژه جدید بنزین‌سازی آبادان، قریب‌الوقوع است که توافقات و فاینانس آن با چینی‌ها انجام شده و به زودی نهایی خواهد شد.
 
وی افزود: ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح ۲.۶ میلیارد یورو است که 85 درصد آن از طریق فاینانس و 15 درصد از طریق منابع داخلی انجام خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه سهم 40 درصدی نفت ار پالایشگاه پارس به بخش خصوصی واگذار می‌شود، در سال 90 و در جریان بازدید مقام معظم رهبری از پژوهشگاه نفت ساخت پالایشگاه تمام ایرانی مطرح شد، تا با تولید لیسانس در بین سازندگان جهان قرار بگیریم که این پروژه با محوریت پالایشگاه پارس انجام خواهد شد که در مرحله تامین مالی آن هستیم.
 
احمدی اضافه کرد: در بخش طراحی مهندسی بالای 90 درصد، در بخش کالا 70 درصد و در بخش اجرا 100 درصد توان داخلی داریم.
 
مدیرعامل شرکت گفت: با اجرای پروژه‌های در دست اجرای فعلی و 4 پروژه‌ای که از آن نام بردم به همراه ستاره خلیج فارس تولید بنزین کشور از 70 میلیون لیتر به 104 میلیون لیتر خواهد رسید.
 
وی با بیان اینکه طرح‌های بنزین‌سازی تبریز، لاوان و اصفهان امسال کامل می‌شود، گفت: اگر تامین مالی انجام شود، پروژه‌های پالایشی 4 یا 5 سال طول می‌کشد./ر
 
برچسب ها: اجرا ، پالایش ، نفت ، دلار ، فاینانس ، تامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار