خوزستان/

توصیه های مفید به مراجعه كنندگان ام.آر.آی

استفاده از دستگاه های تصویربرداری پزشكی ام.آر.آی حدود 30 سال است كه در دنیا و كشور ما رایج است و بیمارستان گلستان اهواز نیز اولین مركز ام.آر.آی خوزستان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، كارشناس رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز اظهارداشت:دستگاه های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام.آر.آی) براساس فرآیندهای فیزیكی مغناطیسی كار می كنند و در این دستگاه ها از اشعۀ X یا پرتوهای یونیزه استفاده نمی شود.

'كرامت حافظی' افزود: این دستگاه ها مانند آهن ربایی بسیار قوی عمل می كنند و شكل عملكرد این دستگاه، رعایت برخی اصول ایمنی را ضروری می كندكه عموم مردم و مراجعه كنندگان به این بخش باید از آن آگاه باشند.

وی تصریح كرد: از آنجا كه دستگاه های (M.R.I) آهن ربایی قوی هستند، بنابراین ورود هرگونه فلز به اتاق های تصویربرداری یا ام.آر.آی ممنوع است و بیمار باید كارشناس رادیولوژی و كاركنان بخش را از وجود وسایل فلزی مصنوعی در بدن خود مانند باتری قلب، تركش و پروتزهای ارتوپدی آگاه كند.

حافظی ادامه داد: به عنوان مثال برادۀ آهنی كه در چشم بیمار فرو رفته، با قرارگرفتن در میدان مغناطیسی ام.آر.آی سبب جابجایی و آسیب جبران ناپذیر به چشم بیمار خواهد شد، چرا كه میدان مغناطیسی دستگاه ام.آر.آی فلز را با شدت از بدن بیمار خارج می كند و منجر به پارگی و آسیب بدن بیمار می شود.

كارشناس رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز افزود: وسایل مصنوعی پزشكی كه به صورت دائم یا موقت در بدن كار گذاشته می شوند، مانند پروتزهای ارتوپدی در گذشته منع تصویربرداری ام.آر.آی داشتند ولی هم اكنون شركت های سازندۀ معتبر در برخی موارد این مشكل را برطرف نموده اند، اما آگاهی كارشناسان رادیولوژی و كاركنان بخش از وجود اجسام مصنوعی ضروری است.

وی گفت: ایمن بودن پروتزها و ایمپلنت ها در سایت WWW.MRISAFETY.COM قابل بررسی است.

حافظی اظهارداشت: علاوه بر بیمار، همراه بیمار، بیماربر، پرستار، پزشك و كلیۀ افرادی كه وارد بخش ام.آر.آی می شوند، باید از لحاظ حفاظت در میدان مغناطیسی بررسی شوند و به تابلوهای راهنما و توصیه ها و هشدارهای كارشناسان رادیولوژی توجه و دقت كنند.

كارشناس تصویربرداری مركز آموزشی درمانی گلستان گفت: شكل حفره ای مانند مگنت دستگاه ام.آر.آی و صداهای كویل های دستگاه و گاه زمان طولانی آزمون ام.آر.آی، باعث ترس و اضطراب برخی بیماران می شود به خصوص بیمارانی كه از بیماری كلاستروفوبیا CLASTROPHOBIA (بیماری ترس از محیط های جدید و بسته) رنج می برند.

وی اضافه كرد: آرام نمودن این بیماران با تقویت روحیه، توضیح دقیق و صحبت با بیمار در طول آزمون از طریق میكروفون از اتاق كنترل كمك شایانی در آرام شدن این بیماران می كند، همچنین استفاده از گوشی ایمنی برای جلوگیری آزار صدای بلند، كمك كننده است.

حافظی اظهارداشت: برخی بیماران یا همراهان آنان تصور می كنند كه انجام آزمون ام.آر.آی با توجه به آزمون هایی كه كه انجام داده اند مانند سی.تی.اسكن، رادیولوژی و ... ضروری نیست و یا فقط آزمون ام.آر.آی برای تشخیص بیماری كافیست، در حالی كه هركدام از روش های تشخیصی اهمیت خود را دارند و در بعضی از بیماری ها آزمون ام.آر.آی به عنوان روش تكمیلی و یا قطعی اهمیت دارد و در برخی بیماری ها نیز نیازی به انجام آزمون ام.آر.آی نیست و تصمیم گیری در این خصوص به عهدۀ متخصص مربوطه می باشد.

كارشناس رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز خاطرنشان كرد: خانم های باردار نیز بهتر است كارشناس و رادیولوژیست مركز M.R.I را از باردار بودن خود آگاه سازد و همچنین خانم هایی كه برای آزمون M.R.I مراجعه می كنند، باید بدانند كه ام.آر.آی در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود ولی نسبت به روش هایی مانند رادیولوژی ترجیح دارد.

وی ادامه داد: تكمیل پرسش نامه ایمنی و آگاهی از روش های ام.آر.آی و زمان آزمون برای بیمار و همراه وی بویژه والدین كودك ضروری است زیرا همكاری بیمار در طول انجام آزمون ام.آر.آی، باعث تهیۀ تصاویر باكیفیت خواهد شد و جلوی تكرار تصاویر به علت ناآگاهی بیمار را گرفته و از تشخیص اشتباه جلوگیری می كند.

حافظی افزود: همچنین بیمار اگر نسبت به برخی موارد یا داروها حساسیت دارد و یا از مشكلات قلبی، تنفسی رنج می برد باید كارشناس را آگاه كند تا آگاهی لازم از عوارض داروهای تزریقی كنتراست برای بیمار و یا داروهای بیهوشی كه امكان دارد در ام.آر.آی برای بیمارانی كه توان همكاری ندارند، وجود داشته باشد. /س
برچسب ها: توصیه ، مفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۱:۰۸ ۳۰ تير ۱۳۹۷
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
من یه بار مجبور شدم MRI از مغز انجام بدم ترسناک هست به همین خاطر نیازه به این توصیه ها توجه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۲ ۱۴ دی ۱۳۹۴
ممنون , بسیار عالی بود :-)