سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبري:

سقف دریافت نرخ سود تسهیلات بانکی مشخص شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: برابر مصوبه این کمیسیون بانک‌های دولتی و خصوصی مکلف شدند سقف نرخ سود دریافتی از مشتریان خود را برابر با نرخ تعیین‌شده توسط شورای پول و اعتبار دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران جعفر قادری سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه 92 در نشست خبری خود که ظهر امروز (دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، به تشریح مصوبات عصر روز گذشته و صبح امروز این کمیسیون پرداخت.
 
وی در تشريح مصوبات کمیسیون تلفيق گفت:‌ براساس یکی از مصوبات این کمیسیون مقرر شد از تاریخ تصویب این قانون، رابطه بین بیمه کارگران ساختمانی و پروانه‌های ساختمانی موضوع بیمه کارگران ساختمانی قطع و به جای دریافت حق بیمه از پروانه‌های ساختمانی، سازمان مالیاتی مکلف است معادل عملکرد نیم واحد درصد از کل عوارض ارزش افزوده شهرداری و دهیاری‌ها از محل منابع مندرج در بند (ج) و (د) ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده متمرکز نزد سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کل کشور به سازمان تامین اجتماعی پرداخت كند.
 
قادری در ادامه افزود: به عبارتی متقاضیان اخذ پروانه ساختمان از این پس به سازمان تامین اجتماعی هیچگونه مبلغی پرداخت نخواهند کرد.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی مکلف است برابر قانون بیمه کارگران ساختمانی تعهدات بیمه خود را انجام و کلیه کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده و گزارش عملکرد این قانون را هر سه ماه یکبار به کمیسیون برنامه، بودجه و اجتماعی مجلس ارائه كند. ضمنا کارفرمایان مکلف‌اند، کارگران ساختمانی غیرمشمول این بند را بیمه حوادث حین کار توسط کارفرما كنند.  
 
نماينده مردم شيراز در ادامه تصريح كرد:‌ از دیگر مصوبات این کمیسیون این است که هزینه مصرف و حق انشعاب برق، آب و گاز برای حوزه‌های علمیه صددرصد رایگان و 70 درصد این هزینه‌ها برای مساجد و دارالقرآن‌ها، حسینیه‌ها و اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی رایگان باشد.
 
قادری اظهار داشت: در این کمیسیون همچنین تصویب شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های دولتی نسبت به تامین و پرداخت تسهیلات به مبلغ 400 هزار و 14 هزار و 400 میلیارد ریال از محل پس‌اندازهای قرض‌الحسنه با در نظر گرفتن دوره تنفس دو ساله در اقساط پنج‌ساله جهت اشتغال مددجویان سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به بنیاد تعاون و حرفه‌آموزان زندانیان کشور اقدام كند.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: 50 درصد از موضوع بند (الف) ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران ماهانه به حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور واریز تا برای شاخص‌های توسعه نیافتگی به جمعیت مطابق ضوابط تبصره 2 ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده توزیع شود.
 
وی در ادامه اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، معادل یک درصد از قیمت هر بلیط هواپیما و کشتی توسط شرکت‌های ذیربط از مسافر اخذ و به خزانه کل کشور واریز شود و معادل آنرا تا سقف 500 میلیارد ریال به حساب جمعیت هلال احمر واریز کند.  
 
قادری اضافه كرد:‌ کسانی که قبوض جریمه راهنمایی و رانندگی خود را تا پایان سال 90 پرداخت نکرده‌اند با لازم‌الاجرا شدن قانون بودجه 92 در صورت پرداخت از دیرکرد پرداخت قبوض که به عنوان جریمه اخذ می‌شود معاف خواهند بود.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین تصریح کرد: بنابر تصمیم این کمیسیون 50 تومان هزینه دریافتی از هر مشترک روستایی گاز و 25 تومان از هر مشترک روستایی برق که تا سال گذشته اخذ می‌شد با اجرای قانون بودجه 92 اخذ نشود و تنها از مشترکین شهری این مبلغ اخذ شود. 


وی در ادامه افزود: سازمان بنادر و دریانوردی مکلف شد 100 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا برای توسعه بنادر و زیرساخت‌های گمرکی کشور صرف شود.

قادری همچنین گفت: در این کمیسیون مصوب شد تا بانک مرکزی 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید و ساخت مسکن به ایثارگران اعطا کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار داشت:‌ همچنين در جلسه این کمیسیون تصویب شد، تحصیل دانشجویان خانواده ایثارگران در دانشگاه‌های دولتی رایگان و در دانشگاه‌های غیردولتی توسط سازمان‌های مربوطه پرداخت شود.

وی گفت:‌این قانون هر ساله بوده ولی امسال برای اولین بار حافظان کل قرآن کریم و قاریان قرآن به آن اضافه شده‌اند.

قادری همچنین اظهار داشت: معافیت دستگاه‌های دولتی در پرداخت هزینه دادرسی حذف و از این پس دستگاه‌های دولتی نیز موظف‌اند، هزینه دادرسی پرداخت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: بانک مرکزی موظف است 20 درصد سود قرض‌الحسنه بانکی را با معرفی کمیته امداد امام خمینی(ره) به مددجویان تحت پوشش این نهاد پرداخت کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: همچنین این کمیسیون تعیین کرد درآمد کارت ملی هوشمند از 15 میلیارد تومان به 60 میلیارد تومان افزایش پیدا کند البته این افزایش به معنی تعرفه نیست.

قادری در پایان به یک مصوبه مهم اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون تصویب شد تا بانک‌های خصوصی سقف نرخ سود تسهیلات خود را برابر سقف شورای پول و اعتبار در نظر بگیرند و در صورتی که میزان سود دریافتی از مشتریان خود بیشتر از این باشد دولت می‌تواند به عنوان مالیات آنرا از حساب آنها کم و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

وی افزود: به طور مثال در حال حاضر برخی بانک‌های خصوصی تا 36 الی 40 درصد سود می‌گیرند در حالی که سقف سود شورای پول و اعتبار 21 درصد است بنابراین دولت می‌تواند 15 درصد سود دریافتی اضافه را کسر و به خزانه کل کشور واریز کند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار