فارس/

برداشت خاویار از فیل ماهی برای نخستین بار در کشور در فارس

برای نخستین بار در کشور، در استهبان فارس از فیل ماهی، خاويار برداشت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، كارشناس ارشد موسسه بین المللی تحقیقات تاس ماهیان شيلات کشور گفت: مزرعه ماهيان خاوري كه 8 سال است راه اندازي گرديده در آن گونه هاي تاس ماهي پرورش داده مي شود.

پور دهقانی افزود: اين گونه تاس ماهي كه 4سال است در مزرعه ماهيان خاوياري روستاي باغشاد ايج استهبان است به سن بلوغ رسيده اند وامکان استحصال خاویار و تكثير مصنوعي آنها وجود دارد.

وي ادامه داد: تلاش مابراينست كه ازاين مزرعه به صورت مصنوعي اين ماهيان را تكثير دهيم و خاویار و یا بچه ماهی برداشت کنیم .وي اظهار داشت: در اين مزرعه240قطعه فيل ماهي، ازون برون، شيپ وتاس ماهي ايراني نگهداري مي شود كه وزن فیل ماهي ها بالغ بر 70كيلو گرم است.

وي ادامه داد: گونه تاس سيبري نوع وارداتي ماهي به اين مزرعه است که در حال پرورش می باشد. وی گفت: در مزرعه استهبان بیش از 15000 ماهی از وزن 100 گرم تا 70 کیلو گرم نگهداری می شود.

پور دهقانی ادامه داد: در این مزرعه یک گونه از تاس ماهی و چند فیل ماهی به سن بلوغ رسیده است که تلاش ما براي تكثيرمصنوعي در استاني غيرازاستان هاي شمالي كشوراست تا بتوانیم براي اولين بار اين كاررا انجام دهیم.

پور دهقانی اظهار داشت: گروهی از فیل ماهی ها با هدف تولید گوشت ، پس از سه سال به وزن10تا20كيلو گرم مي رسند و به بازار عرضه می شوندوي تاكيد كرد: گونه هاي ازون برون ،فيل ماهي وشيپ در مزرعه استهبان 240 قطعه هستند كه تا 2سال آينده خاويار آن را مي توان برداشت كردوبه بازارعرضه نمود.

وي در پايان از كمبود امكانات و مشکلات در اين مزرعه گفت: به دليل نبود برق با مشكلات فراواني روبرو بوده اند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.