حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد:

مسئولیت‌های اجرایی باید در اختیار مردم باشد

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا گفت: حاکمیت باید تنها به حوزه‌هایی بپردازد که وظایف حاکمیتیش اقتضاء می‌کند و وظایف تصدی‌گری را به مردم واگذار کند و مطابق با شاخص‌ها و استانداردها به ارزیابی و نظارت بپردازد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "حجت الاسلام سيد حسن ابوترابی‌فرد"، شب گذشته در جمع اعضای کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه حکم‌رانی خوب همواره یکی از دغدغه‌های بشر بوده است، افزایش رضایت‌مندی مردم را یکی از شاخص‌های حکمران خوب دانست و گفت: به گواه تاریخ بسیاری از حکم‌رانان از صلاحیت لازم برای مدیریت کارآمد برخوردار نبودند.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه نگاهی به تاریخ نشان می دهد، طی ۲۰۰سال گذشته ایران نیمی از جغرافیای خود را از دست داده است، اظهار کرد در طول جنگ جهانی دوم، دولت‌مردان ایران با کمترین توجه به حاکمیت ملی تن به معاهده‌ی ننگینی دادند و این نشان از عدم لیاقت و صلاحیت آنان بود.
 
وی در ادامه حراست از هویت ملی و پاسداری از استقلال و حفظ اراضی یک کشور را از دغدغه‌های کلیدی هر امتی دانست و افزود ارتقاء زندگی روزمره‌ی مردم تأمین رفاه و ارائه‌ی خدمات عمومی در حوزه‌های مختلف مانند بهداشت و اموزش از شاخص‌های یک حکمران خوب است.
 
عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا، با اشاره به جنگ تحمیلی و ایستادگی ملت ایران گفت: در سال های ابتدایی انقلاب هر چند با حمله‌ی عراق بخشی از زیرساخت‌های ملی تخریب شد اما راه برای خلق یک حماسه‌ی جدید که همان نظام جمهوری اسلامی ایران بود هموار شد.
 
وی دهه‌ دوم انقلاب را که سازندگی نام گرفته مولود خدمات ارزشمندی دانست و اظهار کرد: در آن دوران با تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشور، ضخم‌هایی که پیکر ایران را مجروح کرده بود، درمان گردید و راه برای حرکت جدیدی باز شد.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی در خصوص دهه‌ی سوم انقلاب به رشد و توسعه‌ی علمی در کشور اشاره کرد و اضافه کرد: در حالی که تعداد دانش‌آموختگان ما در سال‌های پیش از انقلاب به زحمت به چند ده‌هزار نفر می‌رسید، در دهه‌ی سوم انقلاب میلیون‌ها نفر از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شدند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد و ضرفیت علمی ایران بالا نمی‌رفت، امروز شاهد دست‌آوردهای علمی به خصوص در بحث هسته‌ای نبودیم.
 
وی با تأکید بر اینکه رشد علمی در ارتقای اقتدار سیاسی و افزایش وحدت ملی نقش بسزایی داشته است، یادآور شد، آنچه بدست آورده‌ایم با همه‌ی ارزش و جایگاهی که برای ما به ارمغان آورده است با آرمان‌های انقلاب فاصله‌ی معنا داری دارد.
 
نائب رئیس مجلس، با اشاره به اینکه قطعا باید بالاترین سطح از رضایت‌مندی را برای مردم فراهم کنیم گفت: این رضایت‌مندی به افزایش کارآمدی نظام بر می‌گردد و افزایش کارآمدی نظام در گرو حکم‌رانی خوب و ارتقای کارآمدی دستگاه اجرایی است.
 
وی با اشاره به آیات قرآن در خصوص ویژگی‌های یک حکمران خوب گفت: مسئولین باید در بالاترین سطح اخلاق شایستگی و علم قرار داشته باشند و مسئولیت‌ها به اهل آن سپرده شود.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی افزود: حکمرانی خوب اقتضاء می‌کند که تمام تصمیمات بر اساس پشتوانه‌ی علمی خرد جمعی و با بهره‌گیری از نظرات نخبگان اتخاذ شود و مردم از بالاترین سطح کرامت و ارزش انسانی برخوردار باشند.
 
وی در ادامه با انتقاد از وظایف تصدی‌گری دستگاه اجرایی اظهار داشت: حاکمیت باید تنها به حوزه‌هایی بپردازد که وظایف حاکمیتیش اقتضاء می‌کند و وظایف تصدی‌گری را به مردم واگذار کند و مطابق با شاخص‌ها و استانداردها به ارزیابی و نظارت بپردازد.
 
عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا ادامه داد: بزرگ شدن حجم دولت باعث شده حوزه‌های رقابتی ایجاد نشود و خدمات و کالاهای دولتی با کیفیت پایین ارائه شود. زیرا دولت امکان نظارت بر خود و نهادهای تصدی‌گری را پیدا نمی‌کند.
 
وی دفاتر ثبت اسناد و خدماتی که سردفتران ارائه می‌دهند را الگویی مناسب برای واگذاری بخش‌های تصدی‌گری به مردم دانست و آن را گامی برای افزایش سطح رضایت‌مندی، کاهش هزینه‌های دولت و رفع فساد دانست.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی با مطرح کردن دولت الکترونیک به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر از ارائه‌ی خدمات دفاتر ثبت اسناد به صورت مجازی استقبال کرد.  
 
وی در خصوص سیاست خارجی بر جمع دیدگاه آرمانگرایانه و واقع‌بینانه تأکید کرد و با بیان اینکه استکبار استقلال سیاسی ایران را بر نمی‌تابد گفت: در شرایط کنونی باید با قدرت آمیخته با ادب و علم با جهان سخن گفت.
 
عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا، با اشاره به لزوم استحکام و کارآمدی نظام گفت: افزایش وحدت ملی پیوند دولت با نخبگان و احترام به خرد جمعی راهی برای افزایش کارآمدی دستگاه اجرایی است.
 
وی با بیان اینکه راه برون رفت از تنگنا‌های تحریم در سایه‌ی اقتصاد مقتدر حاصل می‌شود به موضوع ارزش پول ملی اشاره کرد و با تشریح اقتصاد ژاپن و عربستان به عنوان دو کشوری که با راه‌کارهای متفاوتی ارزش پول ملی خود را حفظ کرده‌اند گفت: باید با بهره‌گیری از درآمدهای حاصل از تولید کالا و خدمات ارزش پول ملی کشور را ارتقاء بخشیم.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی با انتقاد از اقتصاد مبتنی بر مواهب الهی اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی را مطرح کرد و گفت: اگر به این سمت حرکت کنیم، با هدایت درآمدهای حاصل از فروش نفت به سمت تولید می‌توانیم اقتصاد کشور را به جایگاه مطلوب برسانیم.

وی در پایان از عدم استقلال بانک مرکزی انتقاد کرد و با بیان اینکه با افزایش ذخایر صندوق توسعه‌ی ملی می‌توان نوسانات ارزی را کنترل کرد گفت: بانک مرکزی باید در جهت حفظ ارزش پول ملی و تأمین منافع ملی گام بردارد نه اینکه وسیله‌ای برای جبران هزینه‌های دولت باشد. من به رئیس بانک مرکزی اعتقاد دارم که حتی یک دستور مرا اجرا نکند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار